VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Megfogadták javaslataink többségét – elfogadták a BKV Paraméterkönyvét

2006-02-12
By

Némi vajúdás után megszületett a budapesti tömegközlekedési járatok idei forgalmi jellemzőit szabályozó Paraméterkönyv. Nem volt hiábavaló a nehéz szülés: a VEKE ismételt fellépésének hatására több viszonylat ritkítását visszavonta a BKV, így a járatok összteljesítménye változatlan maradt.

A 28-as és 37-es villamosok hétvégén ritkulnának, 12-ről 15 percre., Új köztemető, Budapest (forrás: Halász Péter)

A 28-as és 37-es villamosok hétvégén ritkulnának, 12-ről 15 percre., Új köztemető, Budapest (forrás: Halász Péter)


Az igényeknek megfelelően egyes járatok ezentúl sűrűbben indulnak majd, néhány másik vonalon viszont kicsit ritkábban fog jármű érkezni, de a lényeg az, hogy összességében a budapesti tömegközlekedés teljesítménye nem fog változni. A jövőben pedig a veke.hu előző cikkében leírt adattartalmú paraméterkönyv készül majd, amelynek a segítségével sokkal szigorúbban fog élni megrendelői és tulajdonosi jogaival a Fővárosi Önkormányzat, ezáltal erősen korlátozva lesznek a BKV járatritkítási akciói, menetrendhamisításai.

Tovább nő a zsúfoltság a ritkítás hatására hétköznap délelőtt és délután a 85-ösön. (forrás: Kovalcsik Tamás)

Tovább nő a zsúfoltság a ritkítás hatására hétköznap délelőtt és délután a 85-ösön. (forrás: Kovalcsik Tamás)

A Belvárosban közlekedő 105-ös buszt a hétköznap délelőtti időszakban ritkítanák., Erzsébet tér, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

A Belvárosban közlekedő 105-ös buszt a hétköznap délelőtti időszakban ritkítanák., Erzsébet tér, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

Február 6-i ülésén immáron negyedik alkalommal tárgyalta újra a Fővárosi Közgyűlés Városüzemeltetési Bizottsága a BKV 2006. évi Paraméterkönyvét. Erre azért volt szükség, mert a BKV a képviselők korrekt tájékoztatása nélkül olyan paraméterkönyvet terjesztett be a Bizottság elé, amely mint végül kiderült, éves szinten mintegy 7,4 millió férőhelykilométer teljesítmény-csökkentést tartalmazott. Az ügyet ezúttal is a VEKE robbantotta ki, amikor az új paraméterkönyvet a tavalyival összevetve, az egyes járatok adatait tételesen végigbogarászva jóval több járatritkításra, mint sűrítésre lett figyelmes. A csökkentési elképzeléseket az eredeti előterjesztés nem emelte ki, így a képviselőknek a VEKE nélkül nem sok esélyük lett volna arra, hogy a sorok között bújtatott teljesítmény eltüntetéseket észrevegyék. A Paraméterkönyv elfogadását a testület annak tényleges tartalmát megismerve többször is elnapolta, végeredményben pedig jó döntést hozott.

A többszöri fiaskó után beterjesztett új paraméterkönyvben a BKV visszafogta a menetrendek hézagosítására vonatkozó ötleteit. Kikerült a javaslatcsomagból a Kispestet, a 3-as metró végállomását, az Újhegyi lakótelepet, az Új köztemetőt és a XVII. kerületet felfűző 68-as autóbusz csúcsidei ritkítása, sőt a járat csúcsidőben stabilitásának megőrzése érdekében 1 db többletjárművet is kap. A VEKE által benyújtott javaslatoknak megfelelően visszavonásra került X. és a XVI. kerület egyes részeit egyedül ellátó 77-es busz hétvégi ritkítása, valamint a Blaha Lujza térről induló 28-as és a 37-es villamosok – már tavaly is botrányba fulladt – teljesítménycsökkentése.

A 28-as és 37-es villamosok hétvégi ritkítását sikerült megakadályozni., Budapest (forrás: Halász Péter)

A 28-as és 37-es villamosok hétvégi ritkítását sikerült megakadályozni., Budapest (forrás: Halász Péter)

A XIX., X. és XVII. kerületeket összekötő 68-as járaton az engedély nélkül már végrehajtott ritkítás hatására 101%-ra nőtt a zsúfoltság., Kossuth Nyomda, Budapest (forrás: Halász Péter)

A XIX., X. és XVII. kerületeket összekötő 68-as járaton az engedély nélkül már végrehajtott ritkítás hatására 101%-ra nőtt a zsúfoltság., Kossuth Nyomda, Budapest (forrás: Halász Péter)

Nagy eredményként könyveljük el, hogy őszi javaslatcsomagunkat megfogadva a város végre figyelmet fordít a Reptér-busz közlekedésére. A vonalon az elavult Ik435-ös járműveket rövidesen alacsonypadlós, bőröndtartókkal is felszerelt Volvo típusra cserélik, többletjármű forgalomba állításával csökkentik a buszok indítási időközét (csúcsban 8, azon kívül 12 percre), és az útvonal kismértékű módosításával végre új megállót jelölnek ki a tavaly ismét megnyitott Ferihegy 1 terminál előtt. Ezt a megállót a buszok egyelőre csak Kőbánya-Kispest felé fogják érinteni, amíg az 1-es terminál bekötőútja és a gyorsforgalmi út kereszteződését nem építik át úgy, hogy a buszok a másik irányban is biztonságosan ki tudjanak kanyarodni a főútra. A VEKE bizottsági ülésen tett javaslatának megfelelően a főpolgármesternek ezt elő kell segítenie és a forgalomtechnikai beavatkozásra javaslatot kell tennie. Ez egyébként a Reptér-busztól függetlenül is szükséges, hiszen tarthatatlan, hogy a régi repülőtérről a 4-es főút, az M0 körgyűrű és a többi terminál csak nagy ívben, jelzőlámpás biztosítás nélküli kikanyarodással legyen elérhető. Itt jegyezzük meg, hogy körforgalmú csomópont telepíthetőségének vizsgálatát sem szabad elfelejteni. A Reptér-busz április közepétől – szintén a mi kezdeményezésünk nyomán – a kevésbé tájékozottak, elsősorban a külföldiek számára is azonosítható 200-as jelzést kapja. A VEKE felvetésére a BKV a bizottsági ülésen ígéretet tett arra, hogy a csomóponti vizuális utastájékoztatás (nagyalakú és informatív táblák) kihelyezése megtörténik, erre egyébként elsősorban Ferihegyen és Kőbánya-Kispesten van szükség. A késő esti órákban a busz hosszabb üzemidővel fog közlekedni, az utolsó jármű 0:15-kor indul majd Ferihegyről, az esti menetek végállomása pedig Kispest, Kossuth tér lesz, ahol csatlakozás létesül az éjszakai 909-es, 914-es és 950-es buszokra. A sűrítésből, Ferihegy 1-hez való betérésből, üzemidőhosszabbításból, járatszámozásból és típuscseréből álló változtatáscsomagot a BKV egyben, a Volvo autóbuszok leszállításának függvényében, várhatóan április első felében vezeti be.

Összességében elmondható, hogy amíg valamilyen kötöttpályás infrastruktúra ki nem épül a Ferihegyi repülőtérre, addig az új 200-as busz megfelelően színvonalas eljutást fog biztosítani a reptérre – amelyet a Ferihegy 2 irányú betérés az 1-es terminálhoz, és Kőbánya-Kispest idén kezdődő felújítása fog teljessé tenni.

A félreérthető Reptér-busz elnevezés 200-as járatszámra változik., Kőbánya-Kispest, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A félreérthető Reptér-busz elnevezés 200-as járatszámra változik., Kőbánya-Kispest, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A szinte használhatatlan fekete 93-as mellett mostmár a 200-as is betér majd Ferihegy 1-hez - bár egyelőre csak befelé., Ferihegy 1, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

A szinte használhatatlan fekete 93-as mellett mostmár a 200-as is betér majd Ferihegy 1-hez – bár egyelőre csak befelé., Ferihegy 1, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

A Bizottság javaslatunk ellenére végül nem támogatta a szintén zsúfolt 85-ös és gyors 85-ös buszok délutáni visszasűrítését a szeptember előtti állapotokra, arra hivatkozva, hogy a torlódások miatt a korábbi menetrend már nem volt tartható, többlet jármű forgalomba állítására pedig nincs pénz. Egyesületünk végül elfogadta a 105-ös busz napközbeni teljesítménycsökkentését is, mert így a buszok megjegyezhető 10 perces követéssel fognak indulni, és lehetővé válik a vonal összehangolása az 59-es villamossal, a 112-es, valamint a 78-as busszal. A 105-ös pontosságát a vonalra tervezett hosszabb-rövidebb buszsávok is segíteni lesznek hivatottak (Mészáros utca, József Attila utca). Remélhetőleg előbb-utóbb a 105-össel részben párhuzamos vári 16-os is 10 percre sűrítve közlekedhet majd.

A paraméterkönyvi változások végül nullszaldós eredményre vezettek: a BKV idei összteljesítménye nem változik. A járatok között kisebb teljesítmény átcsoportosítások természetesen lesznek: az eredeti terveknek megfelelően ritkábban jár majd hétvégenként az 53-as és a 91-es busz, sűrűbben indul viszont a 11-es. Csúcsidőben egy trolibusz átkerül a 73-as vonalról a 74A-ra, esténként tovább fog járni a 103-as, a 114-es és a 168-as busz, vasárnap délután viszont ritkulni fog a 14-es villamos – bár ezzel kapcsolatban a Bizottság javaslatunknak megfelelően vizsgálatot kért: nem volna-e indokoltabb inkább a háromkocsis szerelvényeket kétkocsisra rövidíteni, mint a járatot a gyér kihasználtságra hivatkozva ritkítani. A vizsgálatot követően a járatritkítás felülvizsgálata elképzelhető.

A Városüzemeltetési Bizottság jóváhagyta a kisforgalmú 24-es és 70-es buszok vasárnapi 20 percre ritkítását is, amelynek bevezetését a BKV – a tavalyi paraméterkönyvnek fittyet hányva – már 2005 februárjában önhatalmúlag megtette. Az óbudai 118-as busz reggeli követése már évek óta sűrűbb a kötelezőnél, most ezt is véglegesítették. Papíron ritkult a békásmegyeri 186-os busz is, ahol a 15 helyett 17 perces reggeli követést a 143-assal való hangolás miatt már tavaly szintén bevezették. Budaörs önkormányzatának megrendelése alapján a 40-es és a 88-as busz hétvégenként fog sűrűbben közlekedni. Számos járat esetében egységesítésre kerülnek a téli-nyári szezonális menetrendek, ez pl. a 16-os és 27-es autóbusz esetében télen üzemidő-hosszabbítást jelent. A kiiktatási ütemek száma is csökken: számos esetben a különféle iskolaszüneti menetrendeket összevonják a menetrendi kínálat csökkentése, a könnyebben megjegyezhető menetrendi struktúra érdekében.

A 85-ös buszcsalád délutáni ritkítása az utasszámokkal biztosan nem indokolható. A következmények ismerete nélkül elfogadott Kollektív Szerződéssel talán már inkább..., Kőbánya-Kispest, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A 85-ös buszcsalád délutáni ritkítása az utasszámokkal biztosan nem indokolható. A következmények ismerete nélkül elfogadott Kollektív Szerződéssel talán már inkább…, Kőbánya-Kispest, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A 14-es villamoson hétvégén is háromkocsis szerelvények közlkednek, de a kisebb szerelvények helyett inkább ritkítanak: 7-8-ról 10 percre., Budapest (forrás: Németh Zoltán Gábor)

A 14-es villamoson hétvégén is háromkocsis szerelvények közlkednek, de a kisebb szerelvények helyett inkább ritkítanak: 7-8-ról 10 percre., Budapest (forrás: Németh Zoltán Gábor)

Az idei paraméterkönyv természetesen tartalmazza a VEKE által tavaly elért hálózatfejlesztéseket is: az új éjszakai járatokat, a dél-pesti fejlesztéseket, a 112-es busz meghosszabbítását. A 7-es és 73-as család decemberi átszervezése utólag csatolva került az előterjesztéshez. A 7-eseknél és a 73-asoknál realizált csekély többlet teljesítménnyel együtt a paraméterkönyvi teljesítmények az agglomerációs önkormányzati és áruházi finanszírozású járatok többletei nélkül is azonos szintre kerülnek a tavalyival.

A BKV-tól érkezett előterjesztés külön „specialitása” volt, hogy semmivel nem indokolta a követési idők növekedését, ráadásul az első előterjesztési csomagba olyan járatok is bekerültek, amelyek rendszeresen túlzsúfoltak. Ennek nyomán vetette fel Egyesületünk, hogy ideje lenne végre számot adni az egyes vonalak zsúfoltságáról, és a nap mint nap botrányosan tömötten közlekedő buszok és villamosok esetében végre intézkedni kellene. Felvetésünkkel a Városüzemeltetési Bizottság egyetértett, és felkérte a BKV-t, hogy készítsen beavatkozási tervet a 90% feletti kihasználtságú viszonylatok utazási feltételeinek normalizálásáról.

A VEKE javaslatának megfelelően hosszú évek után először a közlekedési társaság összeállította a rendszeresen túlzsúfolt járatok listáját. A lista több tucat járatot tartalmaz Budapest szerte, közülük több kihasználtsága a 100%-ot is meghaladja, vagyis rendszeresek az utaslemaradások. A Bizottság a VEKE határozati javaslata alapján felkérte a főpolgármestert, hogy készíttessen előterjesztést a zsúfoltságkezelésre azon viszonylatok esetében, ahol a probléma átszervezéssel orvosolható – ez kb. az esetek fele, a többi érintett vonal esetében elkerülhetetlennek tűnik többletjármű forgalomba állítása. A VEKE részvételével is zajló munkának várhatóan már 2006 őszén kézzelfogható eredménye lesz: az átszervezéssel megoldható problémák kezelésére a BKV is nyitottnak mutatkozik. Ennek keretében először várhatóan a 45-ös busz munkanapi csuklósítása és a 76-os gyors sűrítése fog megvalósulni, utóbbi a 176-os gyors teljesítménycsökkentése fejében, bár erről még nem született végleges döntés, a Bizottság csak ennek vizsgálatáról határozott.

Jó esélyt látunk arra, hogy az idei évben a viszonylatok többségén megszűnnek, vagy legalább valamelyest javulnak majd a csúcsidei méltatlan utazási körülmények. Már a Városházán is elismerték, hogy mindehhez folytatni kell a 2004 óta folyó csuklós flottabeszerzést és kerülni kell szólóbuszok vásárlását: ezzel újabb vonalakon lehet a szóló buszokat nagyobb befogadó képességűre cserélni. A további problémák megelőzésében is segítségünkre lehet, hogy a következő évtől a BKV a vonalak férőhelykilométer teljesítményét és a délutáni csúcsidőszak adatait is tartalmazó paraméterkönyvet kell, hogy készítsen, így az elmúlt hónapok csatájának eredményeképpen talán sikerül a burkolt járatritkításoknak, menetrend hamisításoknak végleg elejét venni.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *