VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Tíz éve nincs 44-es villamos

2006-01-11
By

Mint azt a korábbi viszonylattörténeti cikkekben is láthattuk, a legtöbb villamosvonalnak évtizedekre visszamenő története van, és legnagyobb részük több útvonalon is közlekedett, illetve többször megszüntették, illetve újraindították őket. Ez alól a 44-es villamos sem kivétel, mely ugyan túlélt két világháborút, de kalandos életének végül a meggondolatlan és ésszerűtlen járatmegszüntetés vetett véget.

Rákospatak végállomás az utolsó napon., Rákospatak utca, Budapest (forrás: VEKE)

Rákospatak végállomás az utolsó napon., Rákospatak utca, Budapest (forrás: VEKE)


Az első források már 1912-ben említik a 44-es vonalat. Ekkor a járat az Őrház utca és az Új Köztemető között közlekedett, időszakos járatként a kegyeleti napokon. A háború elején megszűnt a közlekedés, majd 1918 novemberében a Népliget – Orczy út – Baross utca – Astoria – Erzsébet híd – Hadnagy utca útvonalon indult újra, a háborús események miatt azonban két hónap múlva ez is megszűnt, de 1921. október végén újraindult. 1924-ben a vonalat Szépilonáig hosszabbították meg. Két év múlva a belső végállomást is áthelyezték az Állatkerthez.

A 3625-ös kocsi a Keleti pályaudvar előtt, még a balirányú közlekedés idején., Baross tér, Budapest (forrás: Németh Zoltán Ádám gyűjteménye)

A 3625-ös kocsi a Keleti pályaudvar előtt, még a balirányú közlekedés idején., Baross tér, Budapest (forrás: Németh Zoltán Ádám gyűjteménye)

A 3632-es kocsi egy szolenoidos pótkocsival., Nagy Lajos Király útja, Budapest (forrás: BKV Archívum)

A 3632-es kocsi egy szolenoidos pótkocsival., Nagy Lajos Király útja, Budapest (forrás: BKV Archívum)

A második világháború vége felé az esti időszakban közlekedett a villamos, az Állatkert és a Keleti pályaudvar között. 1944. szeptemberében a belső végállomást a Bosnyák térre helyezték, s egy betétjáratot indítottak 44A jelzéssel a Széll Kálmán (ma Moszkva) térről Szépilonáig. 1944. december 24-én, 61 éve mindkét viszonylat megszűnt. Ez azonban – a maival ellentétben – csak időlegesnek bizonyult; fél év után ismét találkozhatunk a 44-es járatszámmal, ekkor egy Bosnyák tér – Ferenciek tere között közlekedő villamosviszonylatot jelölt. Egy éven belül a betétjárat közlekedése is újraindult, a 44A-kocsik a Bosnyák térről csak a Keleti pályaudvarig szállították az utasokat.

1949-ben a vonal végállomása a Keletitől a Március 15. térre került, a lerombolt Erzsébet híd pesti hídfőjéhez. Itt – és a Bosnyák téren is – hurokvágányt építettek, ezért a vonalon lehetséges volt a pótkocsis villamosok közlekedtetése, 1500-as motorkocsikkal. 1951-ben megindult az éjszakai közlekedés a vonalon, a nappali útvonalnak megfelelően.

1956. április 26-án adták át a forgalomnak a Rákospatak utcai hurokvégállomást, amely innentől kezdve állandó végállomásként funkcionált a vonal végső megszüntetéséig. A belső végállomás azonban még sokat változott; 1960-ban elkezdődtek az Erzsébet híd újjáépítési munkálatai. A munkavégzés a villamosokat is érintette, a Március 15. térről a Ferenciek terére került át a végállomás. 1963-ban, amikor a kelet-nyugati (piros) metróvonalat építették, az Astoria állomáshoz tartozó aluljáró építése idején a villamosok a Síp utcáig közlekedtek. A metró első szakaszának átadása után lett állandó járat a 44/A, a Rákospatak és a Baross tér között, amely a visszavágáskor lett az alapjárat. A szerelvények a zuglói kocsiszínből álltak forgalomba, majd egy ideig a Baross és a Hungária üzemeltette a vonalat először Ganz csuklós, majd UV3 szerelvényekkel. Az UV-k Hungáriából való kivonása után került vissza Zuglóba, ekkor 1981-ig vegyes üzem volt: UV3-as szerelvény és pótos 1500-as kocsiparkkal. A Népstadionban tartott mérkőzések idején 44/B jelzésű időszakos járat közlekedett a Felszabadulás tér és a Május 1. út között, a BNV nyitvatartása idején pedig 44/Y járt az Állatkertig, előbb a Felszabadulás tértől, később a Baross térről. Az Erzsébet híd elkészültével a végállomás visszakerült az eredeti helyére, majd 1964-től ismét átvezették a hídon a 44-est, a Moszkva térig. Ekkor jelent meg a főváros közlekedésében az FVV-csuklós „Bengáli” villamos, az új járművek első példányai ezen a vonalon közlekedtek először.

A 3721-es Bengáli a Bosnyák téren, 1962-ben., Bosnyák tér, Budapest (forrás: Nagy István)

A 3721-es Bengáli a Bosnyák téren, 1962-ben., Bosnyák tér, Budapest (forrás: Nagy István)

A 1201-es Bengáli a Rákospatak utcai hurokvégállomáson, Rákospatak utca, Budapest (forrás: BKV Archívum)

A 1201-es Bengáli a Rákospatak utcai hurokvégállomáson, Rákospatak utca, Budapest (forrás: BKV Archívum)

Egy klasszikus 1500+pót összeállítás a 70-es évek közepéről., Rákospatak utca, Budapest (forrás: Tim Boric)

Egy klasszikus 1500+pót összeállítás a 70-es évek közepéről., Rákospatak utca, Budapest (forrás: Tim Boric)

Háromkocsis UV a 44-esen a Blaha Lujza téri aluljáró építésekor, a 60-as években., Blaha Lujza tér, Budapest

Háromkocsis UV a 44-esen a Blaha Lujza téri aluljáró építésekor, a 60-as években., Blaha Lujza tér, Budapest

1972. december 23-án, amikor megnyitották a 2-es metró újonnan elkészült szakaszát, egyidejűleg megszűnt az Erzsébet hídi villamosforgalom, részint a metró gyorsabb volta, részint pedig a villamospálya alkalmatlansága miatt. A 44-es villamosok közlekedésében ekkor alakult ki a megszüntetésig érvényes rendszer: a villamosok a Keleti pályaudvar és Zugló, Rákospatak között szállították az utasokat, illetve megszűnt a 44A. A lerövidítése után a 68-as lett az éjszakai járat, majd annak megszűntetése után, még egy rövid időre ismét visszatért a 44/É, de hamarosan az is megszűnt. 1995. december 24.-e óta szünetel a forgalom a 44-es villamosvonalon. Néhány évvel később a szintén a Thököly úton közlekedő 67-es vonalat is felszámolták, s ez mind a mai napig jelentős problémákkal jár a felszíni közlekedésben a város ezen területén.

UV szerelvény áll a Baross téren, a 44-es megszüntetése elött pár nappal., Baross tér, Budapest (forrás: VEKE)

UV szerelvény áll a Baross téren, a 44-es megszüntetése elött pár nappal., Baross tér, Budapest (forrás: VEKE)

Képek az utolsó üzemnapról:

Kétkocsis UV szerelvény a Thököly úton., Thököly út, Budapest (forrás: VEKE)

Kétkocsis UV szerelvény a Thököly úton., Thököly út, Budapest (forrás: VEKE)

A 3896-3897-es szerelvény áll be a felszállóhelyre a Baross téren., Baross tér, Budapest (forrás: VEKE)

A 3896-3897-es szerelvény áll be a felszállóhelyre a Baross téren., Baross tér, Budapest (forrás: VEKE)

Rákospatak végállomás az utolsó napon., Rákospatak utca, Budapest (forrás: VEKE)

Rákospatak végállomás az utolsó napon., Rákospatak utca, Budapest (forrás: VEKE)

Az utolsó 44-es indul a végállomásról., Rákospatak utca, Budapest (forrás: VEKE)

Az utolsó 44-es indul a végállomásról., Rákospatak utca, Budapest (forrás: VEKE)

A 44-es villamos iránytáblája., Budapest (forrás: VEKE)

A 44-es villamos iránytáblája., Budapest (forrás: VEKE)

Az utolsó forgalmi kocsi áll be a zuglói kocsiszínbe., Bosnyák tér, Budapest (forrás: VEKE)

Az utolsó forgalmi kocsi áll be a zuglói kocsiszínbe., Bosnyák tér, Budapest (forrás: VEKE)

Elment az utolsó 44-es...1995. december 24., Bosnyák tér, Budapest (forrás: VEKE)

Elment az utolsó 44-es…1995. december 24., Bosnyák tér, Budapest (forrás: VEKE)

A Thököly úti villamos jövője kérdéses. 2005-ben a városvezetés döntése ellenére a VEKE elérte, hogy lekerült napirendről a villamosvonal halálos ítéletének végleges kimondása, ugyanakkor a főpolgármester eltökélt abban a tekintetben, hogy nincs szükség villamosra a Thököly úton. Álláspontunk szerint a metró megépítésétől függetlenül szükség van a felszíni közlekedésre, amelyet célszerűen a számos hálózati kapcsolattal (Mexikói úton keresztül Mézeskalács tér, ill. a 24-es vonala, a későbbiekben pedig akár Újpalota és a Rákóczi út) rendelkező Thököly úti villamos láthat el. Az út felújításához kapcsolódóan a Thököly úti villamos visszaépítését fontosnak tartjuk és képviselni fogjuk minden lehetséges fórumon.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *