VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Pozsonyi kirándulás 2. rész

2006-10-21
By

A kirándulás második része, utazás a nosztalgiavillamossal.

A sétálóutcában továbbra is megmarad a villamos, frissen készült az új díszburkolat és az új felsővezeték-rendszer., Obchodná ulica, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

A sétálóutcában továbbra is megmarad a villamos, frissen készült az új díszburkolat és az új felsővezeték-rendszer., Obchodná ulica, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)


A főműhely, valamint a Jurajov Dvor villamosremíz egybefüggő komplexumot alkot Trnávka-val, így már a telepen belül átszállhattunk másik különjáratunkra, a nosztalgiavillamosra. A szerelvény motorkocsija 1958-ban, pótkocsija 1954-ben készült a főműhelyben, a korábbi SGP-pótkocsik tervrajzainak felhasználásával, felújításuk 1988-ban, illetve 2003-ban történt. A remíztől elindulva előbb a Nové Mesto pályaudvarnál található hurokban álltunk meg, majd a főpályaudvar előtt iktattunk be egy rövidebb szünetet.

A lehető legkényelmesebb átszállási lehetőség: különtrolink a különvillamosunk mellett, Jurajov dvor kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

A lehető legkényelmesebb átszállási lehetőség: különtrolink a különvillamosunk mellett, Jurajov dvor kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

A Nové Mesto pályaudvar előtti hurok. A belső vágányon még felfedezhető annak a programnak az emléke, amelynek alapján – Liberec-hez hasonlóan – az 1000 mm nyomtávolságú hálózatot 1435 mm-re akarták átépíteni. Számos hurokban, kanyarban és aljon lehet még ennek nyomát látni, de a megvalósításról már régóta letettek., Nové Mesto, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

A Nové Mesto pályaudvar előtti hurok. A belső vágányon még felfedezhető annak a programnak az emléke, amelynek alapján – Liberec-hez hasonlóan – az 1000 mm nyomtávolságú hálózatot 1435 mm-re akarták átépíteni. Számos hurokban, kanyarban és aljon lehet még ennek nyomát látni, de a megvalósításról már régóta letettek., Nové Mesto, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

Harmadik sínek mindenütt. A normálnyomtávra áttérés terve miatt a felújításokat csak így engedték elvégezni. Az indoklás szerint azért kell áttérni, mert a nehéz Tátra kocsik nagyon igénybe veszik a méternyomtávú íveket. A projekt egyelőre leállt, de az al- és felépítmény sok helyen, kocsiszínekben is kiépült, így elvileg bármikor folytatható. A Tátrákon csak forgóvázat kell cserélni..., Vajnorská - Tomásikova sarok (Nové Mesto), Pozsony (forrás: Friedl Ferenc)

Harmadik sínek mindenütt. A normálnyomtávra áttérés terve miatt a felújításokat csak így engedték elvégezni. Az indoklás szerint azért kell áttérni, mert a nehéz Tátra kocsik nagyon igénybe veszik a méternyomtávú íveket. A projekt egyelőre leállt, de az al- és felépítmény sok helyen, kocsiszínekben is kiépült, így elvileg bármikor folytatható. A Tátrákon csak forgóvázat kell cserélni…, Vajnorská – Tomásikova sarok (Nové Mesto), Pozsony (forrás: Friedl Ferenc)

A háromvágányos hurokban előbb két eredeti állapotú Tátra K2 ..., Főpályaudvar, Hlavná stanica, Pozsony (forrás: Friedl Ferenc)

A háromvágányos hurokban előbb két eredeti állapotú Tátra K2 …, Főpályaudvar, Hlavná stanica, Pozsony (forrás: Friedl Ferenc)

majd két modernizált Tátra K2 látható a nosztalgiaszerelvény mellett., Főpályaudvar, Hlavná Stanica, Pozsony (forrás: Friedl Ferenc)

majd két modernizált Tátra K2 látható a nosztalgiaszerelvény mellett., Főpályaudvar, Hlavná Stanica, Pozsony (forrás: Friedl Ferenc)

Mivel a trolibuszozás során jelentős késésre tettünk szert, így a villamosozás útvonalán rövidítettünk egy kicsit, de még így is számos érdekes hely maradt az útvonal mentén: a rádió fordított piramisra emlékeztető épülete, az ebben az évben igen ízlésesen felújított Obchodná utca, mely már korábban is sétálóutca volt, most azonban díszburkolatot is kapott, valamint a vágányok fölött 150 mm2-es munkavezetéket is – Budapesthez hasonlóan, de teljesen másfajta felfüggesztési elemekkel, melyek műszakilag sokkal meggyőzőbbnek tűnnek a budapesti megoldásoknál. További látványosságként szolgáltak a széthúzott váltók, a Vár alatti alagútban 1983-ban megnyitott villamosvonal, valamint a belvárosban a Nemzeti Színház előtt tartott fotómegállás is.

Régi villamos, modern építészet… , ©tefanovièova, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

Régi villamos, modern építészet… , ©tefanovièova, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

..… és régi villamos stílszerű környezetben., Nemzeti Színház, Hviezdoslavovo námestie, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

..… és régi villamos stílszerű környezetben., Nemzeti Színház, Hviezdoslavovo námestie, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

A sétálóutcában továbbra is megmarad a villamos, frissen készült az új díszburkolat és az új felsővezeték-rendszer., Obchodná ulica, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

A sétálóutcában továbbra is megmarad a villamos, frissen készült az új díszburkolat és az új felsővezeték-rendszer., Obchodná ulica, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

Félreállás, el kell engednünk a mögöttünk érkező forgalmi kocsit, addig is megcsodálhatjuk a nosztalgiaszerelvényt a napfényben. A legnagyobb természetességgel vezetik a villamosvonalakat a sétálóövezetben. Vajon melyik magyar városban számít ez eretnekségnek?, Hurbanovo námestie, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

Félreállás, el kell engednünk a mögöttünk érkező forgalmi kocsit, addig is megcsodálhatjuk a nosztalgiaszerelvényt a napfényben. A legnagyobb természetességgel vezetik a villamosvonalakat a sétálóövezetben. Vajon melyik magyar városban számít ez eretnekségnek?, Hurbanovo námestie, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

A Pozsonyi Közlekedési Vállalat saját maga végzi a felsővezetékek építését és karbantartását, nem privatizálták ki a tevékenységet, hogy azután drágán visszabéreljék azt., Obchodná ulica, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

A Pozsonyi Közlekedési Vállalat saját maga végzi a felsővezetékek építését és karbantartását, nem privatizálták ki a tevékenységet, hogy azután drágán visszabéreljék azt., Obchodná ulica, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

Ezzel a megoldással a vastag vezeték jobban megfeszíthető, kevésbé lóg be. A magyar tervezők és kivitelezők számára valószínűleg nem ismert ez a felfüggesztési mód, helyette az adófizetők pénzén kísérletezgetnek., Obchodná ulica, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

Ezzel a megoldással a vastag vezeték jobban megfeszíthető, kevésbé lóg be. A magyar tervezők és kivitelezők számára valószínűleg nem ismert ez a felfüggesztési mód, helyette az adófizetők pénzén kísérletezgetnek., Obchodná ulica, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

A vastag, 150 kvadrátos vezetékek befogása a függesztőelemekbe váltó felett. Pofonegyszerű, mégis üzembiztos megoldás. A budapesti Nagykörúton nem ilyet alkalmaztak, tépett is már le áramszedőt., Obchodná ulica, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

A vastag, 150 kvadrátos vezetékek befogása a függesztőelemekbe váltó felett. Pofonegyszerű, mégis üzembiztos megoldás. A budapesti Nagykörúton nem ilyet alkalmaztak, tépett is már le áramszedőt., Obchodná ulica, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

Széthúzott váltó, sétálóutca díszburkolatában. Ez így rögtön három olyan paraméter, amely a magyar közlekedési tervező szakma számára - egy bizonyos városban - tabu., Obchodná ulica - Hurbanovo námestie, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

Széthúzott váltó, sétálóutca díszburkolatában. Ez így rögtön három olyan paraméter, amely a magyar közlekedési tervező szakma számára – egy bizonyos városban – tabu., Obchodná ulica – Hurbanovo námestie, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

A ferdén elvágott sínszálak lehetővé teszik, hogy a váltókat nagy zajjal, kosszal és felfordulással járó útfelbontások nélkül cseréljék. A pozsonyi hálózatot igyekeznek karbantartásbarát módon kiépíteni. És azután igyekeznek karban is tartani, szerény lehetőségeik ellenére. Az összehasonlítást egyes magyar városokkal ismét meghagyjuk a kedves olvasóknak., Kamenné namestie, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

A ferdén elvágott sínszálak lehetővé teszik, hogy a váltókat nagy zajjal, kosszal és felfordulással járó útfelbontások nélkül cseréljék. A pozsonyi hálózatot igyekeznek karbantartásbarát módon kiépíteni. És azután igyekeznek karban is tartani, szerény lehetőségeik ellenére. Az összehasonlítást egyes magyar városokkal ismét meghagyjuk a kedves olvasóknak., Kamenné namestie, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

Két kakukktojás kép: ez itt nem a VEKE által bérelt villamos, hanem a nyári főidényben hetente kétszer, szerdán és szombaton közlekedő menetrendszerinti nosztalgiajárat. Tele volt..., Kapucínska, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

Két kakukktojás kép: ez itt nem a VEKE által bérelt villamos, hanem a nyári főidényben hetente kétszer, szerdán és szombaton közlekedő menetrendszerinti nosztalgiajárat. Tele volt…, Kapucínska, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

A menetrend szerinti nosztalgiajárat a rakpartról indul, bejárja a belvárost és természetesen a villamosalagút sem maradhat ki., villamosalagút, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

A menetrend szerinti nosztalgiajárat a rakpartról indul, bejárja a belvárost és természetesen a villamosalagút sem maradhat ki., villamosalagút, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

Az alagút kijáratában a VEKE villamosa., villamosalagút, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

Az alagút kijáratában a VEKE villamosa., villamosalagút, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

Az utolsó úticél a másik villamos-járműtelep, Krasòany volt, ahol az összes többi régi villamost kiállították egymás mellé a VEKE látogatásának tiszteletére, és azokkal a telepen belül utazni is lehetett. Az egykori koronázóvárosban 1895 óta járnak villamosok, de a legrégebbi megőrzött kocsi a megnyitáshoz képest 15 évvel fiatalabb: a 104. pályaszámú motorkocsi 1910-ben készült a Ganz-gyárban, eredetileg pótkocsiként, majd 1928-ban Siemens-villamosberendezést kapott. A nosztalgia-járműparkban ezen kívül helyet kapott az 1937-ben a helyi főműhelyben épült 18. psz motorkocsi és egy T2-es motorkocsi is.

Négy különféle nosztalgiavillamos egymás mellett… a BKV vajon mikor tud majd ilyen beállítást csinálni valamelyik budapesti remízben?... , Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

Négy különféle nosztalgiavillamos egymás mellett… a BKV vajon mikor tud majd ilyen beállítást csinálni valamelyik budapesti remízben?… , Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

A „korelnök” 104 psz. motorkocsi a remíz mögött., Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

A „korelnök” 104 psz. motorkocsi a remíz mögött., Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

A 18. psz. motorkocsit a 38-ashoz hasonlóan Brno-ból hozták vissza, ahol a normálnyomközű cseh járművek mindig is elsőbbséget élveztek… , Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

A 18. psz. motorkocsit a 38-ashoz hasonlóan Brno-ból hozták vissza, ahol a normálnyomközű cseh járművek mindig is elsőbbséget élveztek… , Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

A pozsonyi T2-est prágai „testvéréhez” hasonlóan eredeti állapotban állították helyre. Liberec-ben ilyen kocsik még modernizálva is közlekednek napjainkban., Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

A pozsonyi T2-est prágai „testvéréhez” hasonlóan eredeti állapotban állították helyre. Liberec-ben ilyen kocsik még modernizálva is közlekednek napjainkban., Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

Egy másik szép kép a T2-esről, Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: Friedl Ferenc)

Egy másik szép kép a T2-esről, Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: Friedl Ferenc)

Ez a régi Skoda 706 típusú autóbusz is a Pozsonyi Közlekedési Vállalat gyűjteményének része. A VEKE természetesen ezt is kipróbálhatta., Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

Ez a régi Skoda 706 típusú autóbusz is a Pozsonyi Közlekedési Vállalat gyűjteményének része. A VEKE természetesen ezt is kipróbálhatta., Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

A villamosüzem mai járműparkja a cseh városokban megszokott változatosságot mutatja: T3 (137 db), K2 (37 db) és T6A5 (58 db), a legkülönfélébb modernizálási formákban, néhol csak az elektronikus kijelzőket és tirisztoros hajtást beépítve, néhol viszont a kocsiszekrény elejét és végét, valamint az ajtókat is kicserélve.

Két, kis modernizációt kapott T3 (a széles kijelzőkről ismerhetők fel), egy eredeti állapotú K2 és egy első generációs T6A5 Krasòany remíz épületének kapujában., Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: Pásti Tamás)

Két, kis modernizációt kapott T3 (a széles kijelzőkről ismerhetők fel), egy eredeti állapotú K2 és egy első generációs T6A5 Krasòany remíz épületének kapujában., Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: Pásti Tamás)

T6A5-szerelvény a második generációból. E járművek a szélesebb kocsiszekrényeket és a forgóvázakat leszámítva teljesen azonosak a szegedi T6-osokkal. Rendszeresen a hátsó kocsin levő szedőt használják., Kamenné námestie, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

T6A5-szerelvény a második generációból. E járművek a szélesebb kocsiszekrényeket és a forgóvázakat leszámítva teljesen azonosak a szegedi T6-osokkal. Rendszeresen a hátsó kocsin levő szedőt használják., Kamenné námestie, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

Az első nagy modernizációt kapott T3-asok és K2-eseket lengőajtókkal is felszerelték, majd a további járműveket ráncajtókkal újították fel. Az ilyen modernizációban számos lehetőség rejlik még, Brno-ban például több K2-est kiegészítették egy alacsonypadlós középrésszel is., Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

Az első nagy modernizációt kapott T3-asok és K2-eseket lengőajtókkal is felszerelték, majd a további járműveket ráncajtókkal újították fel. Az ilyen modernizációban számos lehetőség rejlik még, Brno-ban például több K2-est kiegészítették egy alacsonypadlós középrésszel is., Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

A belvárosból szép lassan szorítják ki az autókat, terjeszkednek a díszburkolatos gyalogoszónák. A villamos pedig marad., Námestie SNP, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

A belvárosból szép lassan szorítják ki az autókat, terjeszkednek a díszburkolatos gyalogoszónák. A villamos pedig marad., Námestie SNP, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

Telireklámos, csatolt T3 szerelvény a főutcán. A belváros elképzelhetetlen villamos nélkül., Kórház utca, ©pitálska, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

Telireklámos, csatolt T3 szerelvény a főutcán. A belváros elképzelhetetlen villamos nélkül., Kórház utca, ©pitálska, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

A jól sikerült nap során láthattuk, hogy a törekvés és a jó szándék útját nem mindig állhatja el a gazdasági helyzet, hogy kevés pénzből is lehet jó megoldásokat találni, valamint olyan újításokat bevezetni, amelyek csak előnyösek lehetnek a vállalat megítélésében (mint például a kerékpárszállító kirándulóbusz vagy az időarányos jegyrendszer). S azt is, hogy a közlekedés iránt érdeklődők igényeit is ki lehet elégíteni szíves vendéglátással és megfelelő különmenetekkel, anélkül, hogy az igények útjába állnánk.

Ezúton is szeretnénk kifejezni köszönetünket a Pozsonyi Közlekedési Vállalat dolgozóinak, akik az út során mindvégig rendelkezésünkre álltak: Haver Lászlónak a szakmai kíséretért, járművezetőnknek Peter Pankrácnak, aki minden fotómegállásra és beállásra vonatkozó kérésünket teljesítette, s mindenek előtt Karol Kajdinak, aki már a szervezésben is nagy segítségünkre volt, s az út zavartalan menetét mindvégig biztosította.

Kísérőink az út során: Haver László, Peter Pankrác és Karol Kajdi - Köszönjük!, Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

Kísérőink az út során: Haver László, Peter Pankrác és Karol Kajdi – Köszönjük!, Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

Vissza a cikk első részéhez

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *