A metró finanszírozási döntésére adott válasz | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

A metró finanszírozási döntésére adott válasz

2003-05-14
By

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) vegyes érzésekkel fogadta a M4 megépítésének bejelentését.
Egyrészt örülünk, hogy a közösségi közlekedés ügyében végre mozdul valami, de a terveket ismerve tartunk attól, hogy egy, a város tömegközlekedési hálózatába nem illő vonal fog megvalósulni, mely egyik másik vonallal és rendszerrel sem kompatibilis és amely miatt a felszíni közlekedés sok helyen visszafejlesztésre fog kerülni.

Üzemeltetése is drágának ígérkezik, mellyel ismételten csak más, egyre rosszabb körülmények közé kerülő ágazatoktól (busz, villamos, HÉV, troli) fogják a pénzt elvonni. Olyan terv valósul meg, amely szakmailag kétséges és gyakorlatilag öntörvényűen készült. Le kell számolnunk az illúzióval, a M4 nem szakma, azaz eszköz, hanem elsősorban látványberuházás, azaz cél. Kár érte.

Ilyen irdatlan összegbÅ‘l a város egészének közösségi közlekedését is magasabb szintre lehetne emelni, amire igencsak rá is szorulna. Maga a megvalósítandó rendszer elemeiben egy „moszkvai típusú” metró miniatűr változata, mert a megépítendÅ‘ vonalon túl sok a megálló, túl közel vannak egymáshoz, maguk a megállók viszont kicsik. A kapacitásnövelésre nem sok a lehetÅ‘ség, a szerelvények sebességi elÅ‘nye kihasználatlan marad. Ezt a rendszert nálunk gazdagabb országokban tipikus könnyűmetrónak mondanák, amely bizonyítottan a leginkább költséghatékony megoldás és eszükbe sem jutna mást építeni. Itt se ez, se a másik, vasúti irányba átjárható változat még csak szóba sem kerülhetett. A hosszabbítás a ködbe vész, a felszíni közösségi közlekedés pedig pusztul. Biztosítékokra van szükség a felszíni kötöttpályás járatok (Kiskörúti villamos, 41-es villamos) megmaradására és továbbfejlesztésére, és reméljük az is belátható, hogy egy, a Keleti pályaudvartól Újpalotáig tartó villamosvonal hosszú távon is kifizetÅ‘dÅ‘, indokolt beruházás!

Ha ezek nem valósulnak meg, a 4-es metró több kárt fog okozni, mint hasznot és a beleölt pénz csak a város kárára lesz! A metró ugyanis nem csodaszer és drága pénzen is csak akkor tölti be feladatát, ha a rendszer többi elemét is megépítjük hozzá, nem pedig kiirtjuk mellőle!

A VEKE Elnöksége

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *