Minden cáfolat ellenére ismét bevallották: járatritkításra készülnek | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Minden cáfolat ellenére ismét bevallották: járatritkításra készülnek

2007-10-01
By

A BKV szabadulna a tulajdonos, a választott képviselők és a civilek kontrolljától is. A VEKE a főpolgármester egyértelmű állásfoglalását várja az ügyben. Két hete sincs, hogy fel kellett szólalnunk ugyanezen ügyben.
„Nem lesz járatritkítás.”

(Demszky Gábor, főpolgármester, 2007. szeptember 26., Városháza)

„Várhatóan számos vonalon lesz változás – akár járatritkítás is”

(Regőczi Miklós, BKV Zrt. vezérigazgató-helyettes, 2007. október 1., Népszabadság)

A főpolgármester egyértelmű állásfoglalását várjuk a BKV ma megjelent nyilatkozatai kapcsán, azok ugyanis szöges ellentétben állnak Demszky Gábor legutóbbi sajtótájékoztatóján elhangzottakkal. A BKV vezérigazgató-helyettese ismét megerősítette, hogy a Társaság a 2008. évi menetrendeket tartalmazó Paraméterkönyv keretein belül 10 százalékos járatritkítást tervez.

Az elmúlt két hétben a BKV folyamatosan cáfolta a VEKE állításait és értesüléseit a járatritkításokkal kapcsolatban, mai nyilatkozatában viszont a cég vezetője lényegében szó szerint megerősített minden korábbi járatritkításról szóló hírt.

A BKV hazugságdömpingbe kezdett a járatritkításait alátámasztandó, a valótlan állításokat igyekszünk tételesen megcáfolni.

A BKV utasszámlálása nem több kommunikációs trükknél, nem zajlik a város minden területére vonatkozóan ilyen tevékenység jelenleg, pedig a kommunikációs vezető már minden vonalra kiterjedő ritkításról beszél. A BKV tendenciózus, kizárólag a ritkításokra koncentráló utasszámlálást végez néhány vonalon, egyébként pedig kész forgatókönyvekkel rendelkezik és brutális, minden vonalra kiterjedő járatritkítást kíván végrehajtani, a béremelések kiadásait és a kudarcba fulladt reformokat ellensúlyozandó.

Nem igaz, hogy európai tendencia volna a tömegközlekedés utasszámának csökkenése, ahogy az sem, hogy Budapesten drasztikusan csökkenne a BKV utasszáma. Európa minden nagyvárosa a tömegközlekedés fejlesztésével, a járatok sűrítésével küzd az utasszám növeléséért, az európai tendenciákkal a BKV járatritkítási tervei teljesen ellentétesek. Különösen elfogadhatatlan, hogy a BKV minden nyilatkozatban a kötöttpályás fővonalak (Kisföldalatti, szentendrei HÉV) ritkításával példálózik. A szentendrei HÉV-en sohasem lézengenek az emberek, a BKV épp azért újította fel súlyos tízmilliárdokért az elmúlt években a vonalat, hogy tovább lehessen sűríteni a HÉV-et.

Nem igaz, hogy a Paraméterkönyv rugalmatlansága miatt évközben ne lehetne járatokat módosítani. 2007-ben tavasszal, nyáron és ősszel is voltak a VEKE által kezdeményezett járatátszervezési csomagok (pl. a XVI. kerületben), melyek bevezetésének mindig egy gátja volt: a BKV. A Fővárosi Önkormányzat támogatása esetén is a BKV minden esetben a felkészülési idő hiányára hivatkozva halasztotta a bevezetését ezeknek a pozitív változásoknak. Hazudik a BKV, amikor a rugalmasságra hivatkozva próbálja magához ragadni a Paraméterkönyv módosításának lehetőségét. Jelenleg a Fővárosi Közgyűlés szakbizottságának nyilvános ülésén születik döntés a BKV Paraméterkönyvének módosításáról, ha kell, legfeljebb két hét alatt. Ezt a döntési kompetenciát a megrendelőnek kell gyakorolnia, a megrendelt szolgáltatás mennyiségét a BKV, mint szolgáltató nem határozhatja meg.

A Paraméterkönyv 10 százalékos mozgástere egy célt szolgál: ezzel a városvezetés a politikai felelősséget átruházza a BKV-ra, az pedig a nyilvánosság és a szakmai vélemények kizárásával feltűnés nélkül tudja ritkítani a járatokat.

Antal Attila vezérigazgatói kinevezésekor személyesen Demszky Gábor főpolgármester és helyettese, Hagyó Miklós ígérték meg, hogy nem lesz járatritkítás, a vezérigazgató pedig ígéretet tett arra, hogy a pazarlást megszünteti és a BKV nullszaldóssá tételével teszi elkerülhetővé a szolgáltatás csökkentését. Itt az ideje, hogy a Főváros és a BKV vezetése elszámoljon: hogyan áll a BKV átalakítása, mennyi megtakarítást hoztak az intézkedések és miért kerültek ismét napirendre járatritkítások. Elfogadhatatlan, hogy a BKV az átszervezéstől remélt megtakarítások elmaradása és a 4-es metró költségtúllépése miatt most az utasokon hajtanák be a hiányzó milliárdokat.

Budapesten még mindig több tucatnyi olyan járat van, amin a zsúfoltság jelentős, 4 vagy 5 ember kényszerül egy négyzetméteren utazni, a dugódíj bevezetése épp ezért a tömegközlekedési kapacitások növelését teszi szükségessé, a járatritkításokkal egy lapon említve a dugódíjról szóló bejelentés nevetségessé és komolytalanná válik.

Kora hajnalban, késő este és hétvégén nem az a cél, hogy fürtökben lógjanak az emberek a buszokról és a HÉV-ekről. Az elégséges szolgáltatás biztosítása a cél, a ma is 20-30 percenként járó járatok ezt még éppenhogy teljesítik. Ha a járatokat tovább ritkítják, ezzel azt érik csak el, hogy még többen fognak autóba ülni, hisz ha hajnalban nem jön a busz munkába menetkor, a délutáni csúcsidőben is autóval fog hazamenni az, aki megteheti.

A VEKE az elmúlt években számos átszervezési és ésszerűsítési javaslatot készített a tömegközlekedési hálózat átalakítására, melyek sikerrel kerültek bevezetésre, gondoljunk akár az éjszakai buszok átszervezésére, a 112-es busz vagy a 41-es villamos meghosszabbítására, illetve legutóbb a XVI. kerületi buszhálózat átalakítására, valamint a zsúfoltságkezelési programra. Mi is látjuk, hogy az utasforgalmi szokások átrendeződhetnek, egyes járatok szerepe csökkenhet, míg máshol új lakóterületek nőnek ki a földből vagy épp zsúfoltak a járatok. Ezeket követni kell, ésszerű fejlesztésekkel. A BKV jelenlegi szándékai azonban nem a szolgálatatás fejlesztése irányába mutatnak, hanem a fűnyíróelv-szerinti járatritkítást tűzik ki célul, minden vonalon, a béremelések kigazdálkodását megcélozva.

Értékválasztás előtt áll a városvezetés. Ha a BKV antidemokratikus és a budapestiek életszínvonalának rontására törekvő javaslatát a Fővárosi Közgyűlés elé terjesztik elfogadásra, azzal minden korábbi, a tömegközlekedés fejlesztésére vonatkozó nyilatkozatukat teszik semmissé. Felszólítjuk Demszky Gábort, hogy álljon ellen a BKV nyomásának, vegye komolyan nyilatkozatát és ne engedje a BKV-járatok ritkítását!

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *