VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

A 6-os autóbuszcsalád (6, 6gy, 106) története

2007-10-12
By

A Nyugati pályaudvart és Óbudát összekötő 6-os autóbuszvonal története hosszú évtizedekre nyúlik vissza; a járat augusztus 20-án a 80. születésnapját ünnepli. A jeles évforduló alkalmából készült el az Üzemtörténet munkacsoport összeállítása, melyben nem csupán a nagy múltú viszonylat, hanem egy egész járatcsoport történetét áttekintjük.

A Miklós utcai buszvégállomás, 6/A-ra táblázott Tr 3,5-össel. (forrás: VEKE)

A Miklós utcai buszvégállomás, 6/A-ra táblázott Tr 3,5-össel. (forrás: VEKE)


A 6-os számot először egy 1927-ben indított, az Erzsébet tér és a margitszigeti gyógyszálló között indított új járat kapta meg. Ez lett a Margitsziget első autóbuszjárata, mely 1932. szeptember 25-től a már „ismerősebb” 26-os járatszámmal közlekedett, s megadta a kegyelemdöfést az 1871 óta itt üzemelő lóvasútnak. 1928. április 10-én lezárult egy korszak Budapest közlekedéstörténetében. A sziget egyik csúcsától a másikig tartó, 1730 méteres, utolsó lóvasúti vonalon e nappal megszűnt a közlekedés…

Az eredeti számjelzésről 1933-ban hallhatunk ismét, a 6-os szám ekkor a Markó utcai és a budai Fő utcai bíróságot összekötő járat jelölésére szolgált. A közelgő második világháború az autóbuszüzemre volt a legnagyobb hatással. Az események hatására 1940-től kezdve gázolajellátást korlátozó intézkedéseket vezettek be. Május 16-tól az üzemidők csökkentésére is szükség volt, az autóbuszok csak 22:00-ig járhattak, s a 6-os járatot meg is szüntették.

Az újraindításra 8 évet kellett várni, innentől azonban szinte töretlen fejlődés jellemzi a vonal történetét. Április 5-én a Nyugati pályaudvar és a Miklós tér között indult meg a forgalom, majd folyamatos hosszabbításokkal elérte a Madách teret, 1955-ben pedig már a Népligetig, majd később a Kiskörúton keresztül a Nagyvárad térig járt az autóbusz. A 70-es években aztán ismét a Népligetig járnak a 6-os viszonylat kocsijai, s elindul egy 106-os jelzésű gyorsjárat, időszakos közlekedéssel. A nagy viszonylat-átszámozás idején – melynek ma reneszánszát éljük – ebből született meg a gyors 6-os, s az alapjárattal együtt 1977 januárjától már csak az Engels térig járt.

A Miklós utcai buszvégállomás, 6/A-ra táblázott Tr 3,5-össel. (forrás: VEKE)

A Miklós utcai buszvégállomás, 6/A-ra táblázott Tr 3,5-össel. (forrás: VEKE)

Elsőszériás Ikarus 260-as a 106-os járat Miklós utcai végállomásán. (forrás: VEKE)

Elsőszériás Ikarus 260-as a 106-os járat Miklós utcai végállomásán. (forrás: VEKE)

Flórián téri pillanatkép a 80-as évekből, ráncajtós Ikarus 280-assal a 6-os viszonylaton. (forrás: BKV Hírlap)

Flórián téri pillanatkép a 80-as évekből, ráncajtós Ikarus 280-assal a 6-os viszonylaton. (forrás: BKV Hírlap)

1981. december 30-án elkészült a 3-as (Észak-déli) metróvonal II/B. szakasza, a Deák tér és az Élmunkás (Lehel) tér között, így a párhuzamos szakasz megszüntetésre került; innentől kezdve a végállomás a Marx (Nyugati) tér. Az óbudai lakótelep fejlesztésével pedig, 1982. október 26-tól az autóbuszok a Miklós utca helyett a Bogdáni úti új végállomásig közlekednek, 1983. február 28-án pedig megszűnik a gyorsjárat.

Pár szóban érdemes megemlékezni a 106-os autóbusz további sorsáról. Az 1971 novemberében indult viszonylatból 1977-ben, mint korábban írtuk, gyors 6-os lett. 1989. januárjában azonban újra megjelent ez a számjelzés, egy Bogdáni út – Római úti lakótelep-viszonylatot jelölve, amelyet aztán ’90 júliusában hosszabbítottak az Árpád hídig.

BPO-874 a 6-os járat Nyugati pályaudvari végállomásán. (forrás: Istvánfi Péter)

BPO-874 a 6-os járat Nyugati pályaudvari végállomásán. (forrás: Istvánfi Péter)

BPO-879 a Szentenderi úton, a 106-os viszonylaton. (forrás: Istvánfi Péter)

BPO-879 a Szentenderi úton, a 106-os viszonylaton. (forrás: Istvánfi Péter)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *