VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Szükségállapot a berlini S-Bahnon

2009-07-24
By

A fokozott biztonsági ellenőrzések, és az ehhez szükséges elégtelen karbantartó kapacitás miatt a berlini elővárosi gyorsvasúti (S-Bahn) szerelvények kevesebb, mint harmada közlekedik hétfőtől (2009. július 20-tól).

Egy 481-es korábban az S7-esen Wannsee állomáson., S Wannsee, Berlin (forrás: pittigliani2005 (flickr.com/37925259@N00, CC))

Egy 481-es korábban az S7-esen Wannsee állomáson., S Wannsee, Berlin (forrás: pittigliani2005 (flickr.com/37925259@N00, CC))


A problémák az idén május 1-jén történt balesettel kezdődtek: Kaulsdorf állomásnál kisiklott egy 481-es sorozatú S-Bahn-vonat (ez a berlini S-Bahn leggyakoribb típusa). Személyi sérülés nem történt, azonban kiderült, a baleset oka a monoblokk kerék törése volt. Ezért a Szövetségi Vasúti Hivatal (Eisenbahn-Bundesamt, EBA) elrendelte a 481-esek monoblokk tengelyeinek hét naponkénti ellenőrzését (a korábbi 14 helyett).

Tárolóvágányon: a 481-esek több, mint kétharmada nem jár július 20-tól., Berlin (forrás: Vitézy Dávid)

Tárolóvágányon: a 481-esek több, mint kétharmada nem jár július 20-tól., Berlin (forrás: Vitézy Dávid)

Két 8 kocsis (Vollzug) 481-es látható egy korábbi fotón a TV-toronyból. Hetek óta nem tudnak ilyen hosszú szerelvényeket kiadni Berlinben., Berlin (forrás: Dorner Lajos)

Két 8 kocsis (Vollzug) 481-es látható egy korábbi fotón a TV-toronyból. Hetek óta nem tudnak ilyen hosszú szerelvényeket kiadni Berlinben., Berlin (forrás: Dorner Lajos)

Június végén azonban az EBA egy ellenőrzés során megállapította, hogy nem tartották be az előírásokat: az ellenőrzés utáni hetedik napon túl is forgalomba engedtek 481-eseket. Ezért már az S-Bahn Berlin (a Deutsche Bahn (DB) leányvállalata) menedzsmentjének is mennie kellett, az előírások miatt látványosan lerövidültek a szerelvények, a városvezetés pedig pedzegetni kezdte az üzemeltetővel kötött szerződés felbontását, de legalábbis kötbér fizetését.

Végül július 16-án tovább szigorították a biztonsági előírásokat, így 20-ától az 551 ikerkocsiból egyszerre csak 165 közlekedik, melyekből – mivel egy ikerkocsinak csak egy vezetőállása van, illetve bizonyos vonalakon még most is ennél hosszabb szerelvényeket kell biztosítani – csak körülbelül 60(!) szerelvényt lehet kiállítani.

Egy 481-es korábban az S5-esen Strausberg állomáson., Berlin (forrás: Halász Péter)

Egy 481-es korábban az S5-esen Strausberg állomáson., Berlin (forrás: Halász Péter)

Stuttgartból és Münchenből érkezett 423-asok pótolnak az S21-es vonalon (ezek a járművek Stuttgartban is S-Bahn-vonalakon járnak, azonban a berlini S-Bahntól eltérő áramelláttással)., Berlin (forrás: Carsten Templin)

Stuttgartból és Münchenből érkezett 423-asok pótolnak az S21-es vonalon (ezek a járművek Stuttgartban is S-Bahn-vonalakon járnak, azonban a berlini S-Bahntól eltérő áramelláttással)., Berlin (forrás: Carsten Templin)

Szükségmenetrend

Természetesen ekkora kapacitáskieséssel lehetetlen lett volna tartani a korábbi menetrendet, szükségmenetrend lépett életbe. A helyi közlekedési cég, a BVG – a szünidei menetrendet felhagyva – csúcsideji kapacitáson üzemelteti a metró (U-Bahn), villamos és buszjáratait: szinte minden U-Bahn egész nap teljes szerelvényhosszal, 5 percenként közlekedik, 25%-kal több villamos és 50%-kal több busz jár, például az M4-es villamos 4 perces ütemben jár, a reggeli órákban pedig az M5, M6 és M8 villamosjáratokat is sűrítik (Berlinben MetroTramnak és MetroBusnak a fontosabb, legalább 10 percenként és legalább napi 20 órában közlekedő felszíni járatokat nevezik). További U-Bahn-kocsik állnak készenlétben.

Lezárt S-Bahn-megálló tájékoztató táblákkal, Berlin (forrás: flickr.com/bloggingdagger (CC))

Lezárt S-Bahn-megálló tájékoztató táblákkal, Berlin (forrás: flickr.com/bloggingdagger (CC))

Az U-Bahnok egész nap csúcsideji sűrűséggel járnak., Berlin (forrás: Sparing Dániel)

Az U-Bahnok egész nap csúcsideji sűrűséggel járnak., Berlin (forrás: Sparing Dániel)

A BVG-n felül egész Németország Berlin segítségére sietett: az Arriva tulajdonában lévő, berlini regionális vonalat is üzemeltető Prignitzer Eisenbahn kisegítő kocsijain felül S-Bahn-szerelvények érkeztek Münchenből és Stuttgartból is. Nagyrészt kétszintes regionális közlekedésre alkalmas vonatokat küldött Schleswig-Holstein, Mecklenburg-Elő-Pomeránia és Észak-Rajna-Vesztfália.

Ahol csak lehetett, regionális vonatokkal (magyar terminológiával személyvonatokkal) pótolták a párhuzamos S-Bahn-vonalakat; ezek azonban nem tudnak minden S-Bahn-megállóban megállni (jellemzően minden második-harmadik állomáson állnak meg a nagyvasúti szerelvények), így számos S-Bahn-megálló csak busszal közelíthető meg. Az S41/42 körgyűrűn (“Ringbahn”) megtartják a 10 perces követést, de a korábbi csúcsidejű 5 perces sűrítésre nincs mód. Minden más megmaradó S-Bahn azonban 20 perces ütemmel közlekedik, a korábbi részben 10 perces helyett.

A belvárost átszelű kelet-nyugati tengelyen Zoologischer Garten (a volt nyugat-berlini főpályaudvar) és Ostbahnhof között az Alexanderplatzon át egyáltalán nem járnak S-Bahnok, a vonalon kétszintes regionális vonatok közlekednek 10 percenként. A tengely nyugati végén Spandauba és Westkreuz és Potsdam között szünetel az S-Bahn-forgalom, keleten pedig a schönefeldi reptérre csak nagyvasúttal, vagy busszal lehet kijutni.

Regionális vonatokról ismert kétszintes szerelvény érkezik erősítésként a főpályaudvarra., Berlin (forrás: Carsten Templin)

Regionális vonatokról ismert kétszintes szerelvény érkezik erősítésként a főpályaudvarra., Berlin (forrás: Carsten Templin)

Stuttgartból érkezett S-Bahn-kocsi., Wedding S-Bahn állomás, Berlin (forrás: Carsten Templin)

Stuttgartból érkezett S-Bahn-kocsi., Wedding S-Bahn állomás, Berlin (forrás: Carsten Templin)

Ugyanakkor megmaradt az S-Bahn-közlekedés 20 perces ütemben az észak-déli S1/S2 tengelyen (itt ugyanis nincs nagyvasúti közlekedés) és számos további S-Bahn-vonal megfelelően kiválasztott külvárosi szakaszain. Az S1 például az S7-et helyettesítve Potsdamig közlekedik, így még új, közvetlen összeköttetés is létrejött például Potsdam és a Potsdamer Platz között. S21 számmal a körgyűrűn belül észak-déli irányban közlekedik négy dél-németországi szerelvény a vasúti alagútban a Potsdamer Platzot és az új főpályaudvart érintve. Mindezen viszonylatokon azonban csak rövid szerelvények járnak.

A ki nem szolgált szakaszokon, illetve köztes megállókban a rendszeres buszjáratokon felül vonatpótló buszjáratok közlekednek.

Az internetes útvonalkeresőt aktualizálták a héten érvényes menetrenddel. A pótlások költségét várhatóan a kimaradt S-Bahnok miatt felszabadult pénzből fizetik; hasonlóan ahhoz, amikor a BVG dolgozók sztrájkja idején az S-Bahn Berlin kapott a BVG-től térítést.

Az első nap

A Der Spiegel beszámolója szerint az első nap a széleskörű tájékoztatás és az óvatos utasok miatt a káosz elmaradt, igaz egyelőre szünidő van és sokan szabadságon vannak. Sokan hiányolták azonban az angol nyelvű tájékoztató anyagokat,

illetve a külföldi vendégek a schönefeldi reptérről törölt S-Bahnok hírét se fogadták örömmel, azonban a személyzet és a rendőrség a legtöbb állomáson a tanácstalan utasok rendelkezésére állt. Ugyanakkor azért érezhetően nőtt a kerékpáros és az autós forgalom. (Volt olyan megfigyelő, aki szerint a (teljes S-Bahnflottával működő) berlini tömegközlekedés annyira kiváló, hogy a jelenlegi, zsúfolt szerelvényekkel, húsz perces várakozási időkkel, gyakoribb átszállásokkal jellemzett állapotok megfelelnek néhány másik nyugat-európai város, például London mindennapjainak.)

müncheni 423-as motorvonat, Gesundbrunnen, Berlin (forrás: Carsten Templin)

müncheni 423-as motorvonat, Gesundbrunnen, Berlin (forrás: Carsten Templin)

Az új berlini pályaudvar a július 20-ai S-Bahn leállítás és az augusztus 8-ai U55 indulás között U- vagy S-Bahnnal nem megközelíthető. Ugyanakkor a nagyvasúti kocsik megerősítve járnak és pótlóbusz is közlekedik., Hauptbahnhof, Berlin (forrás: Sparing Dániel)

Az új berlini pályaudvar a július 20-ai S-Bahn leállítás és az augusztus 8-ai U55 indulás között U- vagy S-Bahnnal nem megközelíthető. Ugyanakkor a nagyvasúti kocsik megerősítve járnak és pótlóbusz is közlekedik., Hauptbahnhof, Berlin (forrás: Sparing Dániel)

Vélemények

Bár a pótlás ígéretesen indult, maga az S-Bahn-hálózat összeroppanása talán elkerülhető lett volna. Nem is annyira a hibás monoblokkokról van szó, mert sajnos strukturális hibák előfordulhatnak (bár állítólag nyolc éve a Berlini Műegyetem (TU Berlin) készített egy jelentést az alkalmatlan kerekekről a város és a vasút számára), a szigorú hatósági előírásokat pedig tényleg senki nem vonja kétségbe (nem véletlenül 47-szer biztonságosabb Németországban a vasút az autózásnál).

Azonban az S-Bahnt üzemeltető S-Bahn Berlin 2005 óta kocsiszíneket zárt be, és felújítás helyett selejtezte régebbi járműveit, miközben az utasszám nőtt. A DB-leányvállalat ugyanakkor a szokásosnál nagyobb arányban utalta tovább profitját a DB számára, melynek ismét a tőzsdére vitelére készül a német kormány. Az elhanyagolt berlini S-Bahn így már nem rendelkezett tartalék-kapacitással a jelenlegi helyzet önálló átvészelésére.

Az egyetlen 10 percenként közlekedő S-Bahn a körvasúti S41/S42 maradt., Berlin (forrás: Németh Zoltán)

Az egyetlen 10 percenként közlekedő S-Bahn a körvasúti S41/S42 maradt., Berlin (forrás: Németh Zoltán)

Korábbi képünkön egy S9-es Schönefeld, reptér fele: jelenleg az S9-es teljes hosszban szünetel és a reptérre sem jár egyetlen viszonylat sem., Berlin (forrás: Dorner Lajos)

Korábbi képünkön egy S9-es Schönefeld, reptér fele: jelenleg az S9-es teljes hosszban szünetel és a reptérre sem jár egyetlen viszonylat sem., Berlin (forrás: Dorner Lajos)

A vitathatatlan színvonalcsökkenésre reagálva számos szervezet felvetette, hogy szükséges az utasok kompenzációja. Az autóklub szerint pedig a krízis alatt ingyenessé kéne tenni a berlini parkolást (itt elfeledkezve arról, hogy a parkolási díj fő funkciója a túlkereslet szabályozása). A Berlinben ellenzékben levő politikai párt, a CDU szerint az utasok megérdemelnek két hónapnyi ingyen utazást, maga a DB egy hónapnyi ingyen közlekedést ígér decemberre, a VBB közlekedési szövetség pedig a vonaljegy árának ideiglenes csökkentését vetette fel.

Jövő

A teljes menetrend pedig várhatóan csak decemberre állhat helyre, több ezer kerék kicserélése után. További aggodalomra ad okot, hogy augusztus 15-én kezdődik ugyanis berlinben az Atlétikai VB, egyelőre csak reménykedni lehet, hogy megfelelő pótlással megoldható lesz a rendezvény.

További magyar nyelvű beszámoló:

Sparing Dániel

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *