VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Az utasok kárára romlik az utasbiztosítás rendszere a budapesti közösségi közlekedésben

2011-12-29

A VEKE nem tartja jó ötletnek a BKV utas-balesetbiztosításának felmondását. Az elérhető megtakarítás csekély, a károsult utasoknak okozott kellemetlenségekkel összehasonlítva. A témát tálaló kommunikáció is elégtelen. Ilyen intézkedésekkel aligha lehet elnyerni az utasok bizalmát, noha arra most égető szükség lenne.

Read more »

„A városi és elővárosi közösségi közlekedés és a vasút fejlesztése a módosítás legnagyobb vesztese”

2011-11-30

A kormány érdeklődése a közlekedési szektor, azon belül pedig főleg a közösségi közlekedés irányában feltűnően gyenge volt eddig is, a híradások szerint maga a miniszterelnök is elégedetlenségét fejezte ki saját kormánya működésével kapcsolatban ezen a területen. Az ágazat súlyos válságát nem kell bemutatni senkinek, mégis, a Széll Kálmán-terv forráselvonásai mellett most újabb csapás következik, ezúttal már az uniós források esnek áldozatul.

A kormány a Közlekedés Operatív Programból (KözOP) 163 milliárd forintot kíván elvonni és átcsoportosítani energetikai célokra. Az elvonások elsősorban a vasútfejlesztést (-55 milliárd Ft) és a városi és elővárosi közösségi közlekedést (-60 milliárd Ft) érintik.

Read more »

Felül kell vizsgálni az önkormányzati cégautó-juttatásokat

2011-11-09

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elítéli és méltatlannak tartja azt a hangnemet és hozzáállást, ahogyan a Budapesti Közlekedési Központ a cégautókérdést kezeli.
Read more »

Közlemény a 2010. évi SZJA 1% felajánlások felhasználásáról

2011-10-30

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület az 1996. évi CXXVI. törvény 6. § (3) bekezdésében előírt kötelezettségének megfelelően ezúton teszi közzé saját internetes honlapján a 2010. évi SZJA 1% felajánlásokból befolyt összeg felhasználását. A felajánlásokat ezúton is mindenkinek köszönjük, támogatóink segítségére a jövőben is számítunk.

Letölthető anyagok:

10 éve közlekednek Budapesten a TW 6000 típusú villamosok – 10 éves a 3-as villamos is

2011-10-18
Az 1500-as már a Száva kocsiszín udvarán, az UV-k majd 5 évig maradtak itt velük

2001. október 3-án közlekedett először menetrend szerint Budapesten a Düwag TW 6000 (TW=Triebwagen=motorkocsi) típusú villamos a szintén újdonságot jelentő 3-as vonalon. Történeti visszatekintés, adatok, képek.

Read more »

Elindult a győri citybusz

2011-09-16

Az első kísérleti belvárosi körjárat 2007-ben egyesületünk győri helyi tagszervezete kezdeményezésére közlekedett. Most állandó jelleggel beindult a szolgáltatás az új piac kiszolgálására.

A történelmi belvárosok általános problémája a növekvő gépkocsiforgalom, valamint az abból adódó torlódások, zaj- és légszennyezés. Nem kivétel ez alól Győr városa sem, ahol a megemelt parkolási díjak ellenére is egyre több autó próbál meg elférni a Belváros szűk utcáin – sikertelenül.

Read more »

A MÁV-nál egyelőre semmi változás – következetesen még mindig az utas az utolsó

2011-09-07

A VEKE már korábban is megszólalt a vágányzárak utasellenessége miatt.

Az iskolaidőszak kezdetésre időzített kapacitáscsökkentések miatt pedig már a miniszterhez is fordultunk.

Mégsem történt semmilyen változás, maradt az utasellenes magatartás és gyakorlat, ezért ismét elő kell vennünk a témát. Az esetek pedig csak folyamatosan gyűlnek. Most újabb három esetet adunk közre. Read more »

Sokba kerül a bliccelés Bécsben

2011-08-06
Sokba kerül a bliccelés Bécsben

Múlóban a nagy engedékenység, bekeményítenek a jegyellenőrzésben Bécsben is. Jelentősen kiterjesztették a menetjegy-ellenőrzéseket az osztrák főváros tömegközlekedési eszközein – adta hírül Bécs város budapesti képviseleti irodája. Sokat kockáztat, aki bliccel, ugyanis közel húszezer Ft a helyszíni bírság, mely akár a duplája is lehet, utólagos befizetésnél. 2011 első félévében már több utast ellenőriztek, mint 2005-ben egész évben. Read more »

Csepp a tengerben – használt Van Hool autóbuszok a BKV-nál

2011-07-30
Csepp a tengerben – használt Van Hool autóbuszok a BKV-nál

Néhány használt, de jó állapotú busszal javulhat a BKV flottájának összetétele, ám ezek is csak szépségtapaszt jelenthetnek, nem végleges megoldást. Cikkünkben elolvasható, hogyan talált rá a VEKE ezekre a kocsikra, melyek a műszaki jellemzőik, mi lesz velük a jövőben, illetve hogy hogyan is alakul a szakmai tisztesség helyzete a fővárosi közlekedésirányításban. Read more »

Újra tárgyal a Főváros az Alstommal – a VEKE véleménye

2011-07-14

A VEKE álláspontja a Főváros és az Alstom között újrakezdett tárgyalásokról

Egyesületünk a kezdetektől figyelemmel kíséri a metróbeszerzés alakulását, már 2005-ben is kifejtettük véleményünket. A történelem úgy látszik, ismétli önmagát, mert más, az akkori történéseket nem ismerő szereplőkkel, de ugyanazt a hibát kívánja elkövetni a Főváros. Read more »

In memoriam esztergomi helyi közösségi közlekedés

2011-07-07
Kertvárosi temető forduló - egyes sofőrök kihagyták (fotó: Kisl József)

Szomorú eseménynek lehettünk tanúi a hétvégén: mivel Esztergom önkormányzata hosszú éveken át nem fizette ki a Vértes Volánnak a közszolgáltatás ellenértékét, a szolgáltató a helyi hálózat megszüntetése mellett döntött. A kialakult helyzet rámutat arra, hogy a város működését megbénító hosszas politikai csatározások, a döntéshozók felelőtlensége előbb-utóbb a közszolgáltatások leépülését is maga után hozza. A most megszűnő helyi hálózat ugyanakkor számos olyan jellegzetes hibát hordozott magán, amely más városokban is alapvetően rontja a közlekedés minőségét; alábbi összeállításunkban elsősorban ezeket vesszük számba. Read more »

Vásárlás helyett gazdaságfejlesztés – ez a metrókocsi-ügy megoldása

2011-06-15

A francia másodfokú bíróság ítélete komoly esélyt ad arra, hogy a metrókocsi-ügy felett végre visszanyerje az ellenőrzést a Főváros. Bár mindkét fél a tárgyalási hajlandóságát hangoztatja, nem igazán van miről tárgyalni. A VEKE nehezen tartja elképzelhetőnek, hogy egy olyan gyártó, amely a szerződésben foglaltakhoz képest több éves késedelemben van, a járművével szemben súlyos műszaki kifogások merültek fel, nem hajlandó betartani a magyar előírásokat, ráadásul be is pereli a vevőjét és nyilvánosan sértegeti is, a jövőben mindent pontosan az előírások szerint fog teljesíteni. Illúzió lenne azt várni, hogy a hozzáállás ennyi idő után megváltozzon, a bizalom pedig régen elveszett. Még ha a módosításokat követően, egy új hatósági eljárás keretében meg is szerezné a francia gyártó az engedélyeket, akkor is rendkívüli kockázatot, kiszolgáltatottságot jelentene az alkatrészellátás és a későbbi üzemeltetés költsége. A francia gyártónak az engedélyeztetési eljárást is újra kell indítania, tehát nincs időelőnye sem. Az eddigi problémák és késedelmek miatt váltani szükséges, új, a korábbitól eltérő tartalmú beszerzést kell lefolytatni.

Read more »

Baleset a Fogaskerekű Vasúton

2011-06-06
Fotó: Hajtó Bálint

2011. június 4-én 13:30-kor személyi sérüléssel nem járó súlyos üzemzavar, mondhatnánk baleset történt Buda egyik különleges közlekedési eszközén, a Fogaskerekű Vasúton. A Széchenyi-hegyről Városmajorba, völgymenetben közlekedő 54/64-es pályaszámú szerelvény 54-es motorkocsijának völgyoldali forgóvázának szabadon futó tengelye eltörött. A BKK és a Főváros közleménye szerint a bajt a tengely kagylós törése okozta.

Read more »