Baleset a Fogaskerekű Vasúton
2011. június 4-én 13:30-kor személyi sérüléssel nem járó súlyos üzemzavar, mondhatnánk baleset történt Buda egyik különleges közlekedési eszközén, a Fogaskerekű Vasúton. A Széchenyi-hegyről Városmajorba, völgymenetben közlekedő 54/64-es pályaszámú szerelvény 54-es motorkocsijának völgyoldali forgóvázának szabadon futó tengelye eltörött. A BKK és a Főváros közleménye szerint a bajt a tengely kagylós törése okozta.
A BKV a Fogaskerekű Vasút üzemét 2011. június 4-én, 17:00-kor leállította. A járműpark tengelyeit és egyéb teherhordó részeit tüzetesen átvizsgálják, amennyiben hasonló, kezdő repedést tapasztalnak, azt az alkatrészt, gépelemet kicserélik. Mivelhogy 1973-as évjáratú, azaz 38 éves motorvonatokról van szó, az alkatrészek utángyártása nem ígérkezik rövid folyamatnak. Így a kritikus, a mind az öt hadra fogható szerelvényt igénylő nyári hétvégi menetrend még jó darabig nem lép újra érvénybe (a teljes állományt képző további két szerelvény: 52/62 és 57/67 épp felújítás alatt áll).
Forgalmi zavar
A baleset 13:30-kor történt Gyöngyvirág utca alsó váltójánál. A vonal felső részén: Gyöngyvirág utca és Széchenyi-hegy között két szerelvény, az 51/61 és 56/66 ingázott 17 óráig. Az alsón: Városmajor és Erdei Iskola között pedig az 53/63-as, egyedül. Az 55/65-ös pedig szállította a műszaki mentéshez a szükséges eszközöket, valamint a műszaki mentés után ez a szerelvény „vontatta” le Városmajorba a tengelyvesztett 54/64-est.
13:30 és 17:00 között a kirándulni vágyók megtehették első hegymeneti sétájukat Erdei Iskola és Gyöngyvirág utca között, ugyanis a hegyvidéki úthálózat kialakulása miatt ezen szakaszon a Fogas pótolhatatlan.
17:00 után pedig Széll Kálmán tér és Széchenyi-hegy között, úgymond teljes vonalon pótlóbuszokat indított a BKV.
Műszaki mentés
Miután a nehezen hozzáférhető helyszínen megrekedt vonatból eltávolították a két tengelycsonkot, valamint a törött tengely által tönkretett és kiszakított légsűrítőt, a mozdíthatóvá varázsolt 54/64-es pályaszámú szerelvényt merev vonórúddal az 55/65-ös segítségével Városmajorba vontatták. A sérült alkatrészek eltávolításáról, a BKV kivonult műszaki alakulatáról, valamint a vontatásról készült képek itt találhatóak.
Hogyan tovább?
A BKV ígéri, hogy 2011. június 7-én, kedden csökkentett üzemben újraindul a forgalom, de a csökkentett üzem paraméterei még nem ismertek.
Addig a Széll Kálmán tér és Széchenyi-hegy között 60V jelzéssel pótlóbuszok közlekednek. A hegyvidéki úthálózat sajátosságai miatt Orgonás, Esze Tamás Iskola és Erdei Iskola megállóhelyek mindkét irányban, Művész út megállóhely pedig lefelé ellátatlanul maradnak.
A sürgető jövő
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület már 2007-ben, azaz immáron közel négy éve kiadta előzetes tanulmányát a Fogaskerekű Vasút megújításáról. A lényege: Széll Kálmán tér és Normafa között közlekedő részben fogasüzemű hegyivasút szolgálná a Hegyvidék életét. Az új, speciális háromrészes villamos motorvonatok Széll Kálmán tér és Városmajor, valamint Széchenyi-hegy és Normafa között adhéziós üzemben haladnának, Városmajor és Széchenyi-hegy között pedig a hagyományos, fogaskerekű üzemben. Ilyen megoldásra Svájcban számos, évszázada kitűnően működő példát láthatunk (gyakorlatilag a Pilatusbahn és a Wengener Alp Bahn kivételével valamennyi fogskerekű vasútjuk vegyesüzemű).
A Fogaskerekű Vasút jelen infrastruktúrája 38 éves, elhasználódott és leromlott, alapos fenntartás mellett is már csereérett lenne. A korszerűsítés mielőbbi megkezdése létkérdés, addig viszont a BKV-nak szavatolnia kell a biztonságos közlekedést.
Fekete krónika
Hasonló tengelytörés 1998-ban történt, amikor – szintén az 54-es pályaszámú motorkocsi – szabadonfutó tengelye törött el a Művész út megállóhelynél. A Fogaskerekű Vasút történelmének legsúlyosabb balesete pedig 1987. január 11-én, amikor a fagy miatt és egyéb okokból kifolyólag a „fékevesztett” 52-es motorkocsi nagy sebességgel a 63-as vezérlőkocsinak ütközött Esze Tamás Iskola megállóhelynél. Az ütközés erejét jelzi, hogy a roncsok Orgonás állomásig hömpölyögtek. Erről a megrázó esetről személyes beszámoló itt olvasható.