VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Az UV-villamosok – 50 év parádé című emlékalbum megjelent!

2006-03-31
By

Az UV villamosok 50. születésnapjára a VEKE gondozásában megjelent a járműtípus történetét bemutató emlékalbum. Egyesületünk ezzel a könyvvel szeretne emléket állítani a Budapest utcáin utasforgalomban már csak hónapokig fellelhető, a város történelmének szerves részét képező járműveknek. Némi kedvcsináló és a megrendelés részletei az alábbiakban olvashatóak.

1956-2006: 50 év parádé, Szent Gellért tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

1956-2006: 50 év parádé, Szent Gellért tér, Budapest (forrás: Müller Péter)


Az emlékalbum a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület kiadásában jelenik meg, írói között azonban a VEKE tagjain túl számos, az album teljességét külső segítőként gazdagító szerzőt is találunk. Az emlékalbumot a járműtípus budapesti forgalomba állításának 50. évfordulóján jelentetjük meg. A könyv szerkesztésekor alapvető cél volt, hogy minden korosztály, és minden érdeklődési kör megtalálja a neki tetszőt. A könyv elsősorban egy képes emlékalbum, de találni benne egy összefoglalót a típus kifejlesztéséről, az érdekességekről, a kortárs külföldi villamosokról, a pótkocsikról, az egyedi járművekről (UCS, MUV, TUV, UZ), mindezt sok-sok gyönyörű képpel illusztrálva. A műszaki érdeklődésűek találnak benne egy bőséges műszaki leírást, rengeteg részletfotóval. Akit pedig az állományi adatok érdekelnek, az sem fog csalódni a könyvben.

Ízelítőül a tartalom:
Az UV villamos
Az UV motorkocsik története
Előzmények
Az UV fejlesztése és gyártása
Kísérleti járművek
Modernizált UV
Tanulókocsik
Az UV kocsik műszaki részletei
Járműszerkezet
Elektromos berendezések
A Stuka és az UV kortársai
Az UV-k hű társai: a pótkocsik
Az UV „Belülről”
Summary
Zusammenfassung
Állományi adatok

A megrendelés részletei

A könyv ára: 7700 Ft.

Az album kétféle védőborítóval rendelhető, a belső tartalom mindkét változatban természetesen megegyezik. Az elegánsabb, exkluzívabb fekete borító és a vidámabb, a villamosok és mellesleg a VEKE színeit idéző fehér-sárga, barna csíkkal ellátott borító közül a készlet erejéig a vásárló választhat, a két változat ára azonos. Kérjük, hogy a kívánt borítótípust a megrendeléskor szíveskedjenek megjelölni.

A könyvet a veke@veke.hu-ra küldött megrendelő e-mail formájában, vagy a 06-20/357-49-55-ös telefonszámon (akár szöveges üzenet formájában) lehet megrendelni, de kérjük, akinek módja van rá, az elektronikus levelezést válassza. Az Egyesület postacímére (1072 Bp., Klauzál tér 16., fszt. 3.) küldött írásos megrendelést is elfogadunk, ezesetben viszont telefonos elérhetőség feltüntetését kérjük.

A fizetés személyesen, a könyv átadásakor, megbeszélt helyen és időben történik, igény esetén átutalással történő fizetésre és postai utánvéttel történő küldésre is van mód.

A lehetséges borítók., Budapest (forrás: VEKE)

A lehetséges borítók., Budapest (forrás: VEKE)

Részlet az előszóból

Ezt a könyvet a lelkesedés hozta létre. Kellett hozzá egyrészt néhány villamosbarát, akik azt akarták, hogy az ötvenedik évforduló ne múljék el maradandó emlék nélkül, másrészt pedig kellett hozzá mindaz az információanyag, amit azok halmoztak fel, akik ebben a fél évszázadban, vagy legalább jó részében ezen villamosok között lehettek, és minden tapasztalatot megörökítettek, hogy továbbadják az utókornak. Mi ebből igyekeztünk legjobb tudásunk szerint megalkotni ezt a kötetet, amely megpróbálja minél több aspektusból bemutatni az UV típust, megmutatni nem csak azt, hogyan született és kíséri mindennapjainkat immár ötven éve, hanem azt is, hogy hogyan működik, milyen a felépítése. A sokak számára talán túl száraz műszaki leírást is fontosnak tartottuk megörökíteni, megmutatni, hogyan is működött egy, a „régi iskola” szerint készült villamos. A mai járművekben már az elektronikáé a főszerep, míg ezekben még az ember a „központi

egység”. Az UV-k eltűnésével egy jelentős korszak fog lezárulni a budapesti tömegközlekedés történetében mind városképileg, mind műszakilag. Remélem, hogy ez a könyv örömére szolgál

nem csak a villamosbarátoknak, hanem mindenkinek, aki fogékony az értékes, időtálló dolgokra. Egy német villamosbarát nevezte az UV kocsikat „Budapest parádéskocsijai”-nak. Ennél szemléletesebben nehéz ábrázolni azt a viszonyt, amellyel a készítők viseltetnek a könyv tárgya irányában. Valóban, egy jármű, amely immár több, mint ötven éve hozzátartozik Budapest mindennapjaihoz, meghatározza a városképet, életünk része lett, és ezenközben tárgy létére szerethetővé vált, megérdemli, hogy életútját ezzel a kifejezéssel illessük a könyv címében.

1956-2006: 50 év parádé, Szent Gellért tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

1956-2006: 50 év parádé, Szent Gellért tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

Részlet a bevezetőből

Mennyi minden megváltozott ez alatt az ötven év alatt, és ők még mindig itt vannak! Milyen érdekes, ahogy az archív képeken elhaladnak a régi Nemzeti Színház mellett, vagy éppen az új Erzsébet hídon kelnek át a Dunán. Ott fordulnak a Nagyvárad téren, végigszaladnak a Bajcsy-Zsilinszky úton, a Nagykörúton. A nap süti őket a kőbányai vásárváros előtt, vagy éppen hó takarja a Keleti pályaudvar előtt. És persze láthatjuk őket a Kőérberek nádasa mellett, vagy éppen a Fehérvári úton. Esetleg szűk pesterzsébeti utcákon kanyarogva. Lehet, hogy másnak csak kiöregedett málháslovak ők, de vagyunk néhányan, akik számára legalább annyira hozzátartoznak Budapest képéhez, mint a cable car San Franciscóhoz, vagy a piros emeletes buszok Londonhoz.Nem mind vagyunk budapestiek, akadnak köztünk bécsiek, skótok, németek, angolok is, akik időről-időre azért utaztak-utaznak ide, hogy tehessenek egy kört „a” budapesti villamossal. Van, aki maga is vezeti, van, aki szereli, és olyan is, aki csak utasuk – de mind szereti őket. Valami ilyen érzelmi többlettel bír számunkra ez a két betű: UV.

Ebben a könyvben a fentebb leírthoz hasonló örök gyerekek igyekeznek megörökíteni kedvenc közlekedési eszközük iránti szeretetüket. Emléket állítani nekik, ha már eddigi ötven évük alatt ilyen mostohán bánt velük a város. Bemutatjuk a típus elődeit, azt a történelmi és technikai környezetet, melyben az UV-k születtek. Kitérünk arra, hogy a magyar ipar e remeke mennyire nem maradt szégyenben külföldi kortársai mellett. Betekintést nyújtunk abba, hogy hogyan is működik, például mik azok a kattogások a kocsik hátsó végében, vagy hogyan irányítja a járművezető azzal a fa- vagy műanyag fogantyús „kurblival” a kocsi húsz tonnáját. És akinek a műszaki adatok, időszaki táblázatok nem jelentenek örömet, olvashatnak arról, hogy a típust egykor vagy most vezetőknek milyen élményeik vannak velük kapcsolatban. Reméljük, könyvünk azokból is előhozza a nagy sárga járgányok iránti érdeklődést, akik nem is tudták magukról, hogy az

kiskoruk óta megmaradt szívük mélyén; és azt is, hogy azoknak is tudunk újat mondani, akik a szerzőkhöz hasonló intenzítással szeretik ezeket az öreg vasakat. És már meg is szólalt a berregő: az ajtók záródnak, már indulunk is vissza az időben.

Kellemes utazást!

Az UV villamos

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *