A VEKE álláspontja a 150-es és 251-es autóbuszok tervezett átszervezéséről
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület üdvözli, hogy a 2007-ben kidolgozott budafoki hálózatfejlesztési javaslatának még meg nem valósult pontjai is a megvalósulás útjára léphetnek. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tervezetére tett észrevételeinket a társadalmi egyeztetés keretében juttattuk el az illetékeseihez, melyeket az alábbiakban ismertetünk.
Mint ismeretes, Budafok-Tétény Önkormányzata 2007-ben a VEKÉ-t kérte fel a budafoki hegyvidéki autóbusz-hálózat felülvizsgálatára, és egy hatékonyabb, a területet jobban feltáró rendszer kidolgozására. 2008-ban egyesületünk javaslatára valósult meg többek közt a 141-es autóbusz Háros utca felé történő meghosszabbítása, a mai 150-es és 251-es autóbusz-viszonylatok beindítása, továbbá a külső Bartók Béla utat feltáró 213-as busz is. Tanulmányunk több opcionális elemet is tartalmazott, pl. a Városház tér és Vincellér utca között közlekedő (mai 251-es) midibusz-viszonylat Koltói Anna-telepre történő meghosszabbítását is, mely 2008-ban pénzügyi fedezet híján nem valósulhatott meg. Egyesületünk örömmel látja, hogy javaslatunk ezen opcionális pontjai is – néhány évvel később ugyan, de – az érdeklődés középpontjába kerültek, így egykori tanulmányunk szinte maradéktalanul beteljesítheti küldetését, és a budafokiak szolgálatába állhat.
A 251-es autóbusz útvonalának meghosszabbítása
A 251-es viszonylat üzemidő bővítését, valamint az általunk már 2007-ben javasolt Koltói Anna-telep felé történő meghosszabbítását egyesületünk továbbra is támogatja. A BKK által felvázolt két alternatíva helyett azonban olyan változat megvalósulását tartjuk elképzelhetőnek, melyben a 251-es nem csak a telep szélét ér el, hanem érdemben tárja fel azt. 2007-es tanulmányunkban a Rókales utca – Barátcinege utca – Elza utca – Linda utca – Rókales utca hurokútvonalat javasoltuk, melynek megvalósítását ezúton is szorgalmazzuk. A társadalmi egyeztetésre bocsátott, Memento Parkig történő hosszabbításhoz csúcsidőben eleve plusz egy járműre lenne szükség a megnövekedő fordulóidő miatt, így az Elza utcai kitérő nem tenné szükségessé ezen felül újabb autóbusz bevonását. A ritkább, 60 perces követési időszakba is beleférne az Elza utcai végállomásig történő hosszabbítás a kiadandó járműszám növelése nélkül.
A Vincellér úti forduló kiszolgálása
A Vincellér úti forduló eggyel kevesebb autóbusz-viszonylattal történő kiszolgálását, így az átutazási idő csökkentését egyesületünk – hasonlóan, mint 2007-ben – most is támogatja. Nem értjük azonban, hogy a társadalmi egyeztetés miért csak a 150-es autóbusz be nem térést javasolja, és miért nem tesz alternatív javaslatot a 250-es autóbusz be nem térésére. Úgy gondoljuk, egy valódi társadalmi egyeztetés alternatívák felvázolásáról kellene, hogy szóljon, melyek közötti döntés az utasok észrevételeitől kellene, hogy függjön. Álláspontunk szerint számos érv szól amellett is, hogy a társadalmi egyeztetésre bocsátott javaslattól eltérően ne a 150-es, hanem a 250-es autóbusz hagyja ki a Vincellér úti megállót. A 251-es viszonylat tervezett üzemidő bővítése révén ugyanis hétköznap egész nap, valamint szombat délelőtt is elérhetővé válna Budafok városközpontja e viszonylattal; így a részben párhuzamosan, szintén Budafok központja felé közlekedő 250-es autóbusz hiányát ezen időszakokban a 251-es kiválóan pótolná. A Budafok központjában lévő intézmények (posta, rendőrség, önkormányzat, piac, szakorvosi rendelő, iskolák, stb.) a 251-es viszonylat szombat délutáni és vasárnapi üzemszünetében zárva tartanak, így a 250-es hiánya ezen időszakokban nem okozna különösebb nehézséget. A Városház téri átszállási lehetőségek (Fehérvári úti villamos; 33-as, 114-es és 213-as buszok) a 251-es üzemszünetében alternatív módon továbbra is biztosítva maradnának a Vincellér út felől (pl. a 150-es busz + 41-es villamos kombinációval Rózsavölgyön keresztül, vagy a 150-essel Újbuda-központ irányából), így senki sem kényszerülne többlet átszállásra e módosítás révén. Vélhetően nem jelentős egyébként a szombat délután és vasárnap érintett utasok száma.
Elismerjük ugyanakkor, hogy a 250-es autóbusz be nem térésével is meglévő közvetlen utazási kapcsolatok szűnhetnek meg, pl. a Vincellér út felől a Budafoki temető felé; illetve a 150-es be nem térésével a városközponttól távolabb elhelyezkedő területek kapnának gyorsabb XI. kerület központi kapcsolatot, ami pozitívumnak értékelendő. Álláspontunk szerint azonban ugyannyi érv szól a 150-es be nem térése, és a 250-es be nem térése mellett, így arra kérjük a BKK-t, hogy hosszabbítsa meg a társadalmi egyeztetés folyamatát, ajánlja fel alternatívaként a 250-es autóbusz be nem térést is, és az utasok valós igényei alapján döntsön arról, hogy melyik viszonylat nem érinti a jövőben a Vincellér úti fordulót.
A 141-es autóbusz útvonalának egyszerűsítése
Ugyan szorosan nem tartozik az aktuális társadalmi egyeztetéshez, de ha már szóba került a budafoki autóbusz-viszonylatok gyorsítása, javasoljuk, hogy a 141-es autóbusz útvonala is egyszerűsödjön, így szintén gyorsabb eljutási lehetőséget biztosítson Budafokra. A viszonylat kifelé irányban jelenleg a Borszéki utca – Than Károly utca – Andor utca – Olajbogyó utca útvonalon éri el az Egér utat, mely a történelmi örökség okán, az Andor utca – Egér út útvonal kiépítése előtti időkből maradt így, amikor még a 141-es is rövidebb útvonalon járt. Az Andor utca – Egér út útvonal kiépítése, illetve az Andor utca közelmúltban történt kiszélesítése során azonban lehetőség nyílt arra, hogy a 141-es autóbusz vonalvezetése egyszerűsödjön, és a Than Károly utcából közvetlenül a Csákvár utcára kanyarodjon ki jobbra, majd innen érje el az Egér utat. Az útvonal rövidítés során mindössze egy kis forgalmú megálló maradna ki, a Borszéki utca, ez azonban rövid gyaloglás árán elérhető maradna az Andor utcai megállótól. Az útvonal rövidítés révén nem csak a 141-es autóbusz menetideje, hanem az üzemeltetési költségei is csökkennének.
Alternatív megoldás lehetne, ha a Than Károly utca helyett mindkét irányban a Borszéki utcán közlekednének a 141-esek, így is csökkenne a menetideje, ám ez esetben az Andor utcai megálló maradna ki, és a Borszéki utca – Than Károly utca kereszteződésében, valamint a Borszéki utca – Andor utca kereszteződésében válna új megállóhely építése szükségessé.
Ezúton kérjük a BKK Zrt-t, hogy fontolja meg javaslatainkat, mely több utasnak nyújt gyorsabb, színvonalasabb szolgáltatást, és kevesebb érdeksérelemmel is jár. Az egyes változatok részletes kidolgozásában egyesületünk – ahogy korábban is – a jövőben is minden szakmai segítséget megad.
Budapest, 2013. július 28.
Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület
Budapest és elővárosa csoport