VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Jó bevált recept a vasút rövidlátóságára: ezúttal a kerékpárszállítás szűnt meg az InterCity-ken

2014-09-08
By

2014. szeptember 1-jétől a MÁV kommunikáció mély hallgatása mellett megszűnt a legforgalmasabb útirányokon a kerékpárszállítás lehetősége az InterCity vonatokon. A változást a pórul járt utasokon túl csak a szemfüles menetrendismerők vehették észre: a 3. számú menetrendi módosítás első füzetét letöltve válik láthatóvá, hogy a pécsi, a miskolci és a debreceni vonalakon a kerékpárszállítás az InterCity-ken megszűnt.  Ugyanezen menetrendi módosítás második oldala viszont még büszkén hirdeti a kerékpárszállítást, mint a vasúti utazás egyik pozitívumát. A honlapon erről egy árva mondat sincs.

A MÁV-Start honlapján egy árva mondat sincs arról, hogy megszűnt a kerékpárszállítás egyes InterCity-ken...

A MÁV-Start honlapján egy árva mondat sincs arról, hogy megszűnt a kerékpárszállítás egyes InterCity-ken…

... arról viszont igen, hogy a vasúttársaság hosszú távú fejlesztési programjának célja, hogy minden vonaton biztosított legyen a kényelmes, kiszámítható kerékpárszállítás.

… arról viszont igen, hogy a vasúttársaság hosszú távú fejlesztési programjának célja, hogy minden vonaton biztosított legyen a kényelmes, kiszámítható kerékpárszállítás.

Az intézkedés több szempontból is a vasút rövidlátóságát és következetlenségét mutatja. Ősszel és tavasszal is bőven tart a kerékpáros szezon, igény lenne a szállításra továbbra is. Noha a kerékpáros szállítás esetén a meghatározott kocsiba kedvezményes IC pótjegy volt váltható, az ilyen utasok jelentős részénél nem csak a kerékpárjegy árát, hanem az utas menetjegyétnek árát és magát az utast is elveszti a jövőben vasút. Azok számára, akik továbbra is próbálnak kerékpárt szállítani, húsz évet lép most vissza a vasút: marad a gyors- és sebesvonatok első és utolsó peronján történő bringaszállítás. Ez mindenkiben, aki korábban próbálta, lidérces emlékeket idéz fel: ráadásul valójában az IC-khez képest akár egy órával lassabb, gyors- és sebesvonatnak álcázott távolsági személyvonatokon tud csak eljutni Pécsre, Miskolcra vagy épp Debrecenen át Nyíregyházára, ha ragaszkodik továbbra is a kerékpárszállításhoz és 3-4 órás feszült utazáshoz.

A változást a pórul járt utasokon túl csak a szemfüles menetrendismerők vehették észre: a 3. számú menetrendi módosítás első füzetét letöltve válik láthatóvá, hogy a pécsi, a miskolci és a debreceni vonalakon a kerékpárszállítás az InterCity-ken megszűnt.

A változást a pórul járt utasokon túl csak a szemfüles menetrendismerők vehették észre: a 3. számú menetrendi módosítás első füzetét letöltve válik láthatóvá, hogy a pécsi, a miskolci és a debreceni vonalakon a kerékpárszállítás az InterCity-ken megszűnt.

A menetrendi módosítás második oldala még büszkén hirdeti a kerékpárszállítást, mint a vasúti utazás egyik pozitívumát.

A menetrendi módosítás második oldala még büszkén hirdeti a kerékpárszállítást, mint a vasúti utazás egyik pozitívumát.

Ami pedig a vasút következetlenségét mutatja, hogy az érintett InterCity-ken a kerékpárszállítás eddig sem nagy befogadóképességű, a balatoni vonalakon nyáron látható kerékpáros kocsikkal, hanem a német vasúttól használtan vásárolt vezérlőkocsikkal történt. E kocsikat a MÁV eredetileg arra vásárolta, amire jóformán sosem használta: ingavonatokként járatni, a fejpályaudvarokon pedig jóval gyorsabb fordulóidő mellett akár a távolsági szerelvényeket is hatékonyabban lehetett volna használni. Bár tudjuk, a hatékonyság nem a MÁV erénye, ami gömbölyű, azt cipelik, ami szögletes, az gurítják. Az eredeti funkcióra látványosan nem használt kocsik – amelyekhez annakidején átépítették a V43-as mozdonyok egy részét is teljesen feleslegesen – legalább kerékpáros kocsiként, illetve zsúfoltság esetén többlet férőhelyet biztosítva jól üzemeltek.

A kerékpárszállítás eddig sem nagy befogadóképességű, a balatoni vonalakon nyáron látható kerékpáros kocsikkal, hanem a német vasúttól használtan vásárolt vezérlőkocsikkal történt.

A kerékpárszállítás eddig sem nagy befogadóképességű, a balatoni vonalakon nyáron látható kerékpáros kocsikkal, hanem a német vasúttól használtan vásárolt vezérlőkocsikkal történt.

Az eredeti funkcióra látványosan nem használt kocsik legalább kerékpáros kocsiként, illetve zsúfoltság esetén többlet férőhelyet biztosítva jól üzemeltek.

Az eredeti funkcióra látványosan nem használt kocsik legalább kerékpáros kocsiként, illetve zsúfoltság esetén többlet férőhelyet biztosítva jól üzemeltek.

Ezzel a barátságtalan és átgondolatlan, jellemzően irodai lépéssel a MÁV ismét bemutatta, hogy a négy évszakon túl az ötödik, legfőbb ellensége maga az utas. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület ezúton kéri, hogy még szeptember folyamán helyezze újból üzembe a kerékpárszállításra alkalmas kocsikat az InterCity vonatain, és erről tájékoztassa az utazóközönséget.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *