Jó bevált recept a vasút rövidlátóságára: ezúttal a kerékpárszállítás szűnt meg az InterCity-ken
2014. szeptember 1-jétől a MÁV kommunikáció mély hallgatása mellett megszűnt a legforgalmasabb útirányokon a kerékpárszállítás lehetősége az InterCity vonatokon. A változást a pórul járt utasokon túl csak a szemfüles menetrendismerők vehették észre: a 3. számú menetrendi módosítás első füzetét letöltve válik láthatóvá, hogy a pécsi, a miskolci és a debreceni vonalakon a kerékpárszállítás az InterCity-ken megszűnt. Ugyanezen menetrendi módosítás második oldala viszont még büszkén hirdeti a kerékpárszállítást, mint a vasúti utazás egyik pozitívumát. A honlapon erről egy árva mondat sincs.
Az intézkedés több szempontból is a vasút rövidlátóságát és következetlenségét mutatja. Ősszel és tavasszal is bőven tart a kerékpáros szezon, igény lenne a szállításra továbbra is. Noha a kerékpáros szállítás esetén a meghatározott kocsiba kedvezményes IC pótjegy volt váltható, az ilyen utasok jelentős részénél nem csak a kerékpárjegy árát, hanem az utas menetjegyétnek árát és magát az utast is elveszti a jövőben vasút. Azok számára, akik továbbra is próbálnak kerékpárt szállítani, húsz évet lép most vissza a vasút: marad a gyors- és sebesvonatok első és utolsó peronján történő bringaszállítás. Ez mindenkiben, aki korábban próbálta, lidérces emlékeket idéz fel: ráadásul valójában az IC-khez képest akár egy órával lassabb, gyors- és sebesvonatnak álcázott távolsági személyvonatokon tud csak eljutni Pécsre, Miskolcra vagy épp Debrecenen át Nyíregyházára, ha ragaszkodik továbbra is a kerékpárszállításhoz és 3-4 órás feszült utazáshoz.
Ami pedig a vasút következetlenségét mutatja, hogy az érintett InterCity-ken a kerékpárszállítás eddig sem nagy befogadóképességű, a balatoni vonalakon nyáron látható kerékpáros kocsikkal, hanem a német vasúttól használtan vásárolt vezérlőkocsikkal történt. E kocsikat a MÁV eredetileg arra vásárolta, amire jóformán sosem használta: ingavonatokként járatni, a fejpályaudvarokon pedig jóval gyorsabb fordulóidő mellett akár a távolsági szerelvényeket is hatékonyabban lehetett volna használni. Bár tudjuk, a hatékonyság nem a MÁV erénye, ami gömbölyű, azt cipelik, ami szögletes, az gurítják. Az eredeti funkcióra látványosan nem használt kocsik – amelyekhez annakidején átépítették a V43-as mozdonyok egy részét is teljesen feleslegesen – legalább kerékpáros kocsiként, illetve zsúfoltság esetén többlet férőhelyet biztosítva jól üzemeltek.
Ezzel a barátságtalan és átgondolatlan, jellemzően irodai lépéssel a MÁV ismét bemutatta, hogy a négy évszakon túl az ötödik, legfőbb ellensége maga az utas. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület ezúton kéri, hogy még szeptember folyamán helyezze újból üzembe a kerékpárszállításra alkalmas kocsikat az InterCity vonatain, és erről tájékoztassa az utazóközönséget.