VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Pozsonyi kirándulás 1. rész

2006-10-20
By

A VEKE egy napra “kinőtte” Magyarországot és új felfedezendő terep után nézett. Városnézés közlekedésbarát és közlekedésszakmai szemmel.

Trolibuszüzem - felsővezeték nélkül. A „duobus” ritkaság Európában, jelenleg Pozsonyon kívül csak Pl¾en és Esslingen városában futnak ilyen járművek, valamint Nápolyban és Debrecenben. Az autóbusz és a trolibusz közötti különbség lehet, hogy egyszer eltűnik., Nový most, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

Trolibuszüzem – felsővezeték nélkül. A „duobus” ritkaság Európában, jelenleg Pozsonyon kívül csak Pl¾en és Esslingen városában futnak ilyen járművek, valamint Nápolyban és Debrecenben. Az autóbusz és a trolibusz közötti különbség lehet, hogy egyszer eltűnik., Nový most, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)


Egyesületünk történetében az évek során hagyománnyá vált, hogy a fővároson kívül, üzemlátogatásokkal egybekötött kirándulást szervezünk a tagság részére. Mivel azonban a három villamosüzemmel rendelkező vidéki magyar nagyváros mindegyike sorra került az elmúlt években, így felmerült külföldi példákhoz hasonlóan egy, az országhatárokon túlnyúló rendezvény ötlete.

A választás Pozsonyra esett, amit a könnyű elérhetőség, a több szempontból látványos villamos- és trolibuszüzem, valamint a különjáratok olcsósága indokolta, nem beszélve arról, hogy a közlekedési vállalat dolgozói között is akadnak a városi közlekedés iránt érdeklődő és nagyon készséges emberek. Augusztus 2-án a VEKE küldöttsége látogatást tett a vállalat központjában, a program részleteinek egyeztetése céljából.

A 6705-ös pályaszámú Tr25-ös annyira új volt augusztus elején, hogy még nem szállíthatott utasokat, próbafutást teljesített., ul. 29. augusta, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

A 6705-ös pályaszámú Tr25-ös annyira új volt augusztus elején, hogy még nem szállíthatott utasokat, próbafutást teljesített., ul. 29. augusta, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

A kirándulásra 2006. szeptember 10-én került sor. Különbuszunk nem sokkal fél 10 előtt érkezett meg a találkozó megbeszélt helyszínére, a Hlavná Stanica, azaz a pozsonyi főpályaudvar elé. Negyed órával később befutott első különjárati járművünk, a mindössze három hónapos Skoda 25Tr trolibusz. Mivel a Skoda ostrovi gyárában megszűnt a járműgyártás, így már csak a villamosberendezés készült el a közismert cég pl¾eni üzemében, amely az Irisbus által felvásárolt Karosa gyárban gyártott Agora típusba került. A gyár jellegzetes buszai egyébként a mai napig uralják Csehország és Szlovákia helyi, helyközi és távolsági közlekedését, a régi kinézetet részben megtartva, de azért a modern megoldásokat sem nélkülözve.

A 6703-as psz-ú különtrolink a főpályaudvar előtt , Hlavná stanica, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

A 6703-as psz-ú különtrolink a főpályaudvar előtt , Hlavná stanica, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

Első úticélunk az autóbusz-pályaudvar volt, melynek galériáján két egybenyitott Ikarus 280-as buszból átépített büfé várja a vendégeket. De már a pályaudvar előtt is bőven nyílt lehetőség fényképek készítésére egy új, földgázüzemű Solaris busz, egy másik Skoda 25Tr és egy Ikarus 435 társaságában is. A további útvonal a város északi részén fekvő hegyes-dombos városrészekbe vezetett, köztük az onkológiai intézethez, ahol még a félreesőbb és nehezebben megközelíthető hegyi városrészeket kiszolgáló 44-es busz járművét is láthattuk – egy Mercedes kisbuszt, amely viszont ugyanúgy fel van szerelve utastájékoztató és jegykezelő berendezésekkel, mint nagyobb társai.

Az Ikarus-büfé buszai, melyek eredetileg a helyi SAD (a Volán társaságok szlovák megfelelője) állományában közlekedtek, autóbuszállomás, Mlynské nivy, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

Az Ikarus-büfé buszai, melyek eredetileg a helyi SAD (a Volán társaságok szlovák megfelelője) állományában közlekedtek, autóbuszállomás, Mlynské nivy, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

Melyiket szeressük?! Az Ikarus 435 a második legfontosabb busztípus a város tömegközlekedésében , autóbusz állomás, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

Melyiket szeressük?! Az Ikarus 435 a második legfontosabb busztípus a város tömegközlekedésében , autóbusz állomás, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

A forgalmi és terepviszonyok miatt nehezen lehet visszaadni képekben a hegyvidéki trolibuszozás érzését. Érdemes megemlíteni viszont, hogy a budai hegyvidék trolibuszosítására is voltak tervek a ’70-es, ’80-as években, Koliba, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

A forgalmi és terepviszonyok miatt nehezen lehet visszaadni képekben a hegyvidéki trolibuszozás érzését. Érdemes megemlíteni viszont, hogy a budai hegyvidék trolibuszosítására is voltak tervek a ’70-es, ’80-as években, Koliba, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

A különtroli Koliba felől visszaérkezvén a városba, a főpályaudvarra vezető vasúti vágányok alatt bújik át. A hegyre az alagút után jobbra fel vezet az út., Karpatská, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

A különtroli Koliba felől visszaérkezvén a városba, a főpályaudvarra vezető vasúti vágányok alatt bújik át. A hegyre az alagút után jobbra fel vezet az út., Karpatská, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

Nem a méret a lényeg, hanem hogy mit kezdünk vele… Ez itt egy 44-es autóbusz., Kramáre, Onkológiai Klinika, Pozsony (forrás: Müller Péter)

Nem a méret a lényeg, hanem hogy mit kezdünk vele… Ez itt egy 44-es autóbusz., Kramáre, Onkológiai Klinika, Pozsony (forrás: Müller Péter)

A következő megálló a Hroboòova trolibuszgarázs volt. Pozsonyban 1941 óta járnak trolibuszok, de a hálózat csak az 1980-as évektől kezdve vált igazán kiterjedtté. A járműparkot nagyrészt a ’80-as, ’90-es években gyártott Skoda 14Tr (szóló, 95 db) és 15Tr (csuklós, 37 db) trolibuszok alkotják, melyek közül a legrégebbi járművek folyamatosan vázcserés felújításon esnek át, amelynek során korszerű belsőt és utastájékoztató rendszert is kapnak. E telepen láthattunk még egy Eperjes számára készült Skoda 24Tr-t (a 25Tr szóló változata) és a nosztalgia-trolibuszokat is, melyek közül azonban ottjártunkkor sem az 1978-ban, illetve 1981-ben gyártott Skoda 9Tr-ek, sem a csuklós Skoda-Sanos trolik, sem pedig az 1947-ben a svájci Oerlikon gyárban készült jármű nem volt üzemképes (azóta viszont már elkészült az egyik Skoda 9Tr felújítása).

Vázcserés felújítás alatt álló Skoda 14Tr. A hat db 25Tr-en kívül egyelőre nincs lehetőség újabb trolik vásárlására, így Pozsonyban is kénytelenek ehhez a megoldáshoz folyamodni., Hroboòova kocsiszín, Pozsony (forrás: Friedl Ferenc)

Vázcserés felújítás alatt álló Skoda 14Tr. A hat db 25Tr-en kívül egyelőre nincs lehetőség újabb trolik vásárlására, így Pozsonyban is kénytelenek ehhez a megoldáshoz folyamodni., Hroboòova kocsiszín, Pozsony (forrás: Friedl Ferenc)

Az Eperjesnek szánt, Pozsonyban próbázó 24Tr-be nem került dízelgenerátor. Az új járművek szóló és csuklós változatai már több cseh városban is megjelentek., Hroboòova kocsiszín, Pozsony (forrás: Bagosi Attila)

Az Eperjesnek szánt, Pozsonyban próbázó 24Tr-be nem került dízelgenerátor. Az új járművek szóló és csuklós változatai már több cseh városban is megjelentek., Hroboòova kocsiszín, Pozsony (forrás: Bagosi Attila)

Skoda 9Tr trolibusz felújításra várva., Hroboòova kocsiszín, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

Skoda 9Tr trolibusz felújításra várva., Hroboòova kocsiszín, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

Az Oerlikon-troli nemcsak Közép-Európában számít ritkaságnak, Svájcban is csak kevés kortársa maradt meg. Sajnos villamosberendezését a felújítás során nem sikerült pótolni, így kérdéses, hogy fog-e valaha forgalomban közlekedni, Hroboòova kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

Az Oerlikon-troli nemcsak Közép-Európában számít ritkaságnak, Svájcban is csak kevés kortársa maradt meg. Sajnos villamosberendezését a felújítás során nem sikerült pótolni, így kérdéses, hogy fog-e valaha forgalomban közlekedni, Hroboòova kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

Noha a Skoda-Sanos trolibuszok csak a ’80-as évek közepén készültek, már évek óta nincsenek forgalomban. Érdekességük a kettős bolygóajtók, Hroboòova kocsiszín, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

Noha a Skoda-Sanos trolibuszok csak a ’80-as évek közepén készültek, már évek óta nincsenek forgalomban. Érdekességük a kettős bolygóajtók, Hroboòova kocsiszín, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

Pozsonyban húsz éve nem használnak már a trolibusz felsővezeték-hálózatban olyan típusú váltókat és ún. csövezett troli-villamos felsővezeték-keresztezéseket, mint Budapesten. Náluk nem állt meg az idő. Nem is fordul elő a Budapesten mindennapos áramszedő-sérülés., Pozsony (forrás: Friedl Ferenc)

Pozsonyban húsz éve nem használnak már a trolibusz felsővezeték-hálózatban olyan típusú váltókat és ún. csövezett troli-villamos felsővezeték-keresztezéseket, mint Budapesten. Náluk nem állt meg az idő. Nem is fordul elő a Budapesten mindennapos áramszedő-sérülés., Pozsony (forrás: Friedl Ferenc)

A hegyi vonalakról leérve – még mielőtt a várral a háttérben is készült volna egy kép, csakúgy, mint korábban az elnöki és a miniszterelnöki palotánál is – következett az út meglepetés-része: egy kis kitérő a Duna túlpartjára, ahol egyébként nem járnak trolibuszok (és villamosok sem). Hogyan volt ez mégis lehetséges átszállás nélkül? Különtrolinkban – és öt másik társában szintén – egy dízelgenerátor is helyet kapott, amelynek segítségével a szeptember elején megnyílt 133-as vonalon közlekedhetnek. E trolibuszvonalon csak részben van felsővezeték, és nincs is összeköttetésben a hálózat többi részével. Utunk azonban most a Nový Most-on (Új híd) át vezetett Petr¾alka (Ligetújfalu) autóbuszgarázsba.

A Grassalkovichok egykori palotája a szocializmus idején úttörőpalotaként szolgált, ma a szlovák köztársasági elnök székhelye. A ’70-es évekig villamos, ma pedig trolibusz jár előtte, Hod¾ovo námestie, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

A Grassalkovichok egykori palotája a szocializmus idején úttörőpalotaként szolgált, ma a szlovák köztársasági elnök székhelye. A ’70-es évekig villamos, ma pedig trolibusz jár előtte, Hod¾ovo námestie, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

Nem kell Salzburg-ig utazni, ha hangulatos városképeket akarunk látni trolival. A villamosalagút nagyjából ott található a mélyben, ahol trolink megállt a Vár alatt., Palisády, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

Nem kell Salzburg-ig utazni, ha hangulatos városképeket akarunk látni trolival. A villamosalagút nagyjából ott található a mélyben, ahol trolink megállt a Vár alatt., Palisády, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

Az 1972-ben átadott, meghökkentő, aszimmetrikus formájú pozsonyi Új híd, egyetlen pilonjának tetején a panoráma-étteremmel, melynek neve UFO., Nový most, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

Az 1972-ben átadott, meghökkentő, aszimmetrikus formájú pozsonyi Új híd, egyetlen pilonjának tetején a panoráma-étteremmel, melynek neve UFO., Nový most, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

Trolibuszüzem - felsővezeték nélkül. A „duobus” ritkaság Európában, jelenleg Pozsonyon kívül csak Pl¾en és Esslingen városában futnak ilyen járművek, valamint Nápolyban és Debrecenben. Az autóbusz és a trolibusz közötti különbség lehet, hogy egyszer eltűnik., Nový most, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

Trolibuszüzem – felsővezeték nélkül. A „duobus” ritkaság Európában, jelenleg Pozsonyon kívül csak Pl¾en és Esslingen városában futnak ilyen járművek, valamint Nápolyban és Debrecenben. Az autóbusz és a trolibusz közötti különbség lehet, hogy egyszer eltűnik., Nový most, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

Ha az a reklámtábla nem lenne..., Novy most, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

Ha az a reklámtábla nem lenne…, Novy most, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

A Skoda25Tr dízelgenerátora. Közeli rokona a debreceni trolikban levőknek, ez is Kirsch gyártmányú, Iveco dízelmotorral., Hlavná stanica, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

A Skoda25Tr dízelgenerátora. Közeli rokona a debreceni trolikban levőknek, ez is Kirsch gyártmányú, Iveco dízelmotorral., Hlavná stanica, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

A meglepetésnek szánt kitérő nem volt véletlen, mivel e garázsban „lakik” a pozsonyi Ikarus buszok nagy része. 1974 és 1992 között 762 db Ikarus 280, majd 1991-ben még 21 db Ikarus 283 érkezett a városba, amelyek közül ma még 11, illetve 14 darab közlekedik. Állapotuk nem a legjobb, a rozsdásodó oldalakat sok helyütt csak a foltozások tartják össze, a közlekedési vállalat mégsem válhat még meg tőlük, csúcsidőszakban minden buszra szükség lehet.

A 200-as sorozat utolsó forgalmi képviselői, emelkedő számsorrendben… , Petr¾alka autóbuszgarázs, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

A 200-as sorozat utolsó forgalmi képviselői, emelkedő számsorrendben… , Petr¾alka autóbuszgarázs, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

Leharcolt állapotuk ellenére ezek a buszok már az utolsó szériák hírmondói – a csehszlovák igényeknek megfelelően a 280-asok a fejlesztések után is ráncajtókkal, harmados ablakokkal és izzólámpás világítással készültek, Petr¾alka autóbuszgarázs, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

Leharcolt állapotuk ellenére ezek a buszok már az utolsó szériák hírmondói – a csehszlovák igényeknek megfelelően a 280-asok a fejlesztések után is ráncajtókkal, harmados ablakokkal és izzólámpás világítással készültek, Petr¾alka autóbuszgarázs, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

Egy kidekorált 280-as és egy főjavított 283-as - a hűtőrács ne tévesszen meg senkit… , Petr¾alka autóbuszgarázs, Pozsony (forrás: Friedl Ferenc)

Egy kidekorált 280-as és egy főjavított 283-as – a hűtőrács ne tévesszen meg senkit… , Petr¾alka autóbuszgarázs, Pozsony (forrás: Friedl Ferenc)

Folt hátán folt, tű benne sose volt – mégis a mai napig nélkülözhetetlen az Ikarus 283-as. Nincs lehetőségük lecserélni., Petr¾alka autóbuszgarázs, Pozsony (forrás: Pásti Tamás)

Folt hátán folt, tű benne sose volt – mégis a mai napig nélkülözhetetlen az Ikarus 283-as. Nincs lehetőségük lecserélni., Petr¾alka autóbuszgarázs, Pozsony (forrás: Pásti Tamás)

A 2000 környékén főjavított Ikarus 283-asok BUSE típusú utastájékoztató rendszert is kaptak. 2000 óta minden járművön korszerű jegykezelő készülékek vannak, s a városban időfüggő, zónás jegyrendszert vezettek be. Nemrégiben a jegyek érvényességét a ZSSK egyes vonatjaira is kiterjesztették., Petr¾alka autóbuszgarázs, Pozsony (forrás: Bagosi Attila)

A 2000 környékén főjavított Ikarus 283-asok BUSE típusú utastájékoztató rendszert is kaptak. 2000 óta minden járművön korszerű jegykezelő készülékek vannak, s a városban időfüggő, zónás jegyrendszert vezettek be. Nemrégiben a jegyek érvényességét a ZSSK egyes vonatjaira is kiterjesztették., Petr¾alka autóbuszgarázs, Pozsony (forrás: Bagosi Attila)

Innen a közel egy évvel korábban átadott Apollo hídon tértünk vissza ismét a trolibuszhálózatra és a Trnávka kocsiszínbe, ahol további trolik és buszok állnak, köztük az egyetlen 21Tr alacsonypadlós troli, a szlovéniai Mariborban gyártott TAM-buszok (31 csuklós, 11 szóló), valamint a 44 db Ikarus 415, a 96 db Ikarus 435 és a három Ikarus 412 egy része. A buszpark többségében azonban ma is Karosa buszokból tevődik össze (115 szóló, 105 csuklós), amelyek közül egyre többet építenek át földgázüzemre.

Pozsony legújabb, 2005. szeptember 4-én átadott hídja az Apollo nevet kapta. Troli még nem jár rajta, de a tartóoszlopok és a kábelezés ki van építve hozzá. A híd ún.

Pozsony legújabb, 2005. szeptember 4-én átadott hídja az Apollo nevet kapta. Troli még nem jár rajta, de a tartóoszlopok és a kábelezés ki van építve hozzá. A híd ún. “kosárfül” típusú, hasonló épül Dunaújvárosnál is, ugyanúgy a parton készítik és elkészülte után fordítják be a helyére., Apollo híd, Pozsony (forrás: Friedl Ferenc)

Az első Ikarus 412, mely a mozgássérültek szolgálatában állt, csakúgy, mint a mellette látható Karosa busz. Utóbbi magaspadlós ugyan, de a középső ajtó lépcsői emelővé alakíthatóak át, Trnávka kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

Az első Ikarus 412, mely a mozgássérültek szolgálatában állt, csakúgy, mint a mellette látható Karosa busz. Utóbbi magaspadlós ugyan, de a középső ajtó lépcsői emelővé alakíthatóak át, Trnávka kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

Ikarus 412 portré., Trnávka kocsiszín, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

Ikarus 412 portré., Trnávka kocsiszín, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

Szép állapotú Ikarus 415-ös pozsonyi színekben. Az összes 415-öst és 435-öst vezetőfülke-klímával vásárolták., Trnávka kocsiszín, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

Szép állapotú Ikarus 415-ös pozsonyi színekben. Az összes 415-öst és 435-öst vezetőfülke-klímával vásárolták., Trnávka kocsiszín, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

Solaris Urbino 15 földgáz-üzemű autóbusz. 65 darabot vásároltak belőlük a választási kampányban, utána a beszerzés leállt és a további vásárlások lekerültek a napirendről. Ismerős történet..., Trnávka kocsiszín, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

Solaris Urbino 15 földgáz-üzemű autóbusz. 65 darabot vásároltak belőlük a választási kampányban, utána a beszerzés leállt és a további vásárlások lekerültek a napirendről. Ismerős történet…, Trnávka kocsiszín, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

Harmadik generációs Solaris hátfal. A 15 méteres kocsik farseprése nem szokványos, erre külön kis ábrák hívják fel az autósok figyelmét, ugyanígy a sűrített földgáz (CNG) üzemre utaló matrica is elhelyezésre került., autóbusz-állomás, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

Harmadik generációs Solaris hátfal. A 15 méteres kocsik farseprése nem szokványos, erre külön kis ábrák hívják fel az autósok figyelmét, ugyanígy a sűrített földgáz (CNG) üzemre utaló matrica is elhelyezésre került., autóbusz-állomás, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

Földgázüzemű Karosa busz. Noha a csehországi Vysoké Myto-ban található üzem ma is gyártja ezt a típust (az Ikarus Classic-hoz hasonlóan módosított első és hátsó résszel), a pozsonyiak a régebbi buszokat modernizálták inkább, Trnávka kocsiszín, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

Földgázüzemű Karosa busz. Noha a csehországi Vysoké Myto-ban található üzem ma is gyártja ezt a típust (az Ikarus Classic-hoz hasonlóan módosított első és hátsó résszel), a pozsonyiak a régebbi buszokat modernizálták inkább, Trnávka kocsiszín, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

A Magyarországon licencben készített, a Volán társaságoknál fellelhető Credo típusú buszok eredetije, a SOR B 9,5 városi kivitele. Olcsósága miatt Pozsony városa is sokat vásárolt belőle., Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

A Magyarországon licencben készített, a Volán társaságoknál fellelhető Credo típusú buszok eredetije, a SOR B 9,5 városi kivitele. Olcsósága miatt Pozsony városa is sokat vásárolt belőle., Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)

A pozsonyi automata 15 féle jegyet tud kiadni, az egyszerű vonaljegytől a hétvégi turistajegyig. Ott természetes az, ami a mi fővárosunkban lehetetlen., Pozsony (forrás: Müller Péter)

A pozsonyi automata 15 féle jegyet tud kiadni, az egyszerű vonaljegytől a hétvégi turistajegyig. Ott természetes az, ami a mi fővárosunkban lehetetlen., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Tovább a cikk második részéhez

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *