Egy öreg villamos megmentése
Még soha nem fordult elÅ‘, hogy a bontóból visszahozzanak egy selejtezésre Ãtélt járművet. A VEKE akcióba lépett, s lÅ‘n csoda.
A BKV Rt. 1993-ban azéjszakai villamosjáratok kiszolgálására kis befogadóképességű villamoskocsikatkÃvánt beállÃtani. Mivel új beszerzésre nem volt mód, a fÅ‘műhelyi felújÃtásraváró UV tÃpusú kocsikból választottak ki 20 darabot az 1960/61-ben forgalombaállt UV 3-as (3400-as pályaszámú) kocsik közül.
MegjegyzendÅ‘, nem az elsÅ‘eset volt, hogy a közlekedési vállalat külön járművekkel kÃvánta lebonyolÃtaniaz éjszakai forgalmat. 1927-ben a BSzKRt 5 benzinmotoros sÃnautót vásárolt azéjszaka feszültségmentesÃtett hálózaton való közlekedésre. Az ötletet késÅ‘bbelvetették, 1931-tÅ‘l nem közlekedtek, majd pótkocsivá épÃtették át Å‘ket.
Az UV tÃpusú villamoskocsikeredetileg kétirányúan léptek szolgálatba, de fokozatosan megszüntették a “B”végi vezetőállásaikat, egyedül az oktatókocsinak átépÃtett 4 villamos (szintén3400-as sorozatú) maradt meg ebben a formában.
1993-94-ben zajlott akiválasztott 20 UV motorkocsi átépÃtése MUV (módosÃtott UV) tÃpusúvá. A 3426.pályaszámú prototÃpus sikerrel vizsgázott, hivatalosan forgalomba 1993.december 17-tÅ‘l álltak az Óbuda kocsiszÃn által kiadott 17-es viszonylaton -nappali forgalomban. A késÅ‘bb elkészült kocsikból Száva kocsiszÃn is kapott, az50-es éjszakai járaton közlekedtek is.
1996. március 31-én bezárták Óbuda kocsiszÃnt, 1997-re az összes éjszakai villamosjáratot autóbuszok váltották fel: az MUV tÃpus ezentúl Száva kocsiszÃn nappali forgalmában vettrészt a 13-as, 30-as, 42-es, 52-es viszonylatokon. A 13-as kivételével (ottcsak alkalmanként, csatolva közlekedtek) csúcsidÅ‘n kÃvül és hétvégén szólómotorkocsikat is adtak ki.
UV motorkocsi szólóban az50-es évek végén, kÃsérletképp közlekedett a 2-es viszonylaton, a jellemzÅ‘szóló négytengelyes motorkocsi a 40-es évek elején gyártott 3600-as “Stuka”kocsi volt. Ezeket a 70-es évek végén selejtezték. Ezt a hangulatot véljükvisszatérni a szólóban közlekedés látványával.
Az MUV tÃpusú kocsikegyszerre voltak nosztalgikusak és elÅ‘remutatók.
ElÅ‘remutatóak, mert nagyonsok megoldás, amit ezeken a kocsikon alkalmaztak, késÅ‘bb az UV motorkocsikfÅ‘műhelyi felújÃtásakor vált jellemzÅ‘vé:
- a teljesen zárt vezetÅ‘fülke (csak az elv: az MUV és az UV vezetÅ‘fülkefala és -ajtaja más kialakÃtású),
- a csúszásgátló padló,
- a fénycsÅ‘világÃtás,
- a rugóerÅ‘tárolós rögzÃtÅ‘fék
mind a késÅ‘bb felújÃtott UV motorkocsik jellemzÅ‘i lettek.
A keretbe foglalt, nem az ablakot csapkodó belső viszonylatjelző tábla pedig a Ganz csuklós és Tatra villamosokon is általánossá vált.
Sajnos pár újÃtást viszontnem vett át a BKV az UV villamosok korszerűsÃtésénél, például a
- lépcsÅ‘világÃtást és
- a fűthető utasteret.
Néhány kÃsérlet pedig a MUVtÃpuson sem vált általánossá: kipróbálták a sűrÃtett levegÅ‘s áramszedÅ‘-működtetést, és a homlokfal közepén található egyetlen fényszórót isszerették volna – a Tatra kocsikhoz hasonlóképp – kettÅ‘re cserélni.
A kocsik legutóbb fÅ‘műhelyi(V3 szintű) javÃtást 1997/98-ban kaptak. 2002. végére a 20 átalakÃtott villamostöredéke közlekedett csak, a legtöbbjük félreállÃtva várta a sorsát, 2003.februárjában pedig az összeset kivonták a forgalomból, végleges selejtezésük ésbontásuk napirendre került, mivel költeni nem akartak már rájuk.
A BKV-nál senki sem gondolt arra, hogy ebbÅ‘l a tÃpusból múzeumi példányt félretegyenek, ehelyett kibelezték Å‘ket, kinyerve a még használható alkatrészeket. A VEKE tagjai azonban elhatározták, hogy egyet feltétlenül megmentenek közülük az utókornak.Ehhez sikerült megnyerni a szentendrei múzeumot kezelÅ‘ VTTE és a Közlekedési Múzeum támogatását.Ezután személyesen Aba Botond úrhoz, a BKV vezérigazgatójához fordultunk segÃtségért.Amint lehetÅ‘séget kapunk a publikációra, közöljük a leveleket és a válaszokat, valamint a teljes történetet.
Legutóbbi módosÃtás: 2003. augusztus 14.