VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

150 db új alacsonypadlós villamost rendelt Bécs városa

2004-09-04
By

A 638-as pályaszámú, 6 egységes ULF Bécs 6-os számú villamosvonalán. (forrás: Vitézy Dávid)

A 638-as pályaszámú, 6 egységes ULF Bécs 6-os számú villamosvonalán. (forrás: Vitézy Dávid)

A Wiener Linien, Bécs közlekedési vállalata 150 db további ULF becenevű (Ultra Low Floor – rendkívül alacsony padlós) villamost rendelt a Siemenstől, amelyet a német cég az osztrák Elin céggel közösen fog legyártani. A nagy hagyományokkal rendelkező osztrák járműgyártó cég, az időközben Siemens tulajdonba került SGP által tervezett alacsonypadlós villamosból 15 éven belül akár 450 db is futhat az osztrák fővárosban. Bécsben jelenleg az 1997-ben megrendelt 150-ből 130 db ULF közlekedik, az eddig több mint 13 millió kilométert megtett villamosokat az utasok megszerették, az új darabok folyamatosan érkeznek, főleg a hosszabb, 6 egységből álló verzióból.

A 666-os pályaszámú ULF mutatkozik be a népes közönségnek a bécsi nagykörúton, a Ringen 2003. szeptember 22-én, a Wiener Linien 100. születésnapja alkalmából rendezett villamos és autóbusz felvonuláson. (forrás: Vitézy Dávid)

A 666-os pályaszámú ULF mutatkozik be a népes közönségnek a bécsi nagykörúton, a Ringen 2003. szeptember 22-én, a Wiener Linien 100. születésnapja alkalmából rendezett villamos és autóbusz felvonuláson. (forrás: Vitézy Dávid)

A 357 millió EURO értékű szerződést június 15-én kötötték, amely további 150 db villamos leszállításáróls szól, illetve opciót tartalmaz a 150-en felül további 150 db ULF megrendelésére. A 2004 nyarán megrendelt villamosok első 25 darabjának 2006-ban kell megérkeznie az osztrák fővárosba, míg a széria utolsó darabját a szerződés szerint 2012-ben szállítja majd a Siemens, amit az opció teljesülése esetén további 150 db fog követni. A villamosokat a Siemens bécsi gyárában fogják legyártani, a Budapestre szánt Combinokhoz hasonlóan. Az Európa-szerte ismertté vált Combino-botrány után a Siemensnek nagyon jól jött a Wiener Linien megrendelése, hisz a konzorcium bevételeinek 70%-át a német vállalatóriás kapja (255 millió EUR-t).

A 664-es pályaszámú ULF a 43-as vonalról érkezik a kétszintes Schottentor villamosvégállomás felső hurokvágányára.  (forrás: Vitézy Dávid)

A 664-es pályaszámú ULF a 43-as vonalról érkezik a kétszintes Schottentor villamosvégállomás felső hurokvágányára. (forrás: Vitézy Dávid)

Az új ULF széria hű marad az eddigi hagyományokhoz, a belépőmagasság a földről is mindössze 19 centiméter lesz, amellyel továbbra is a világ legalacsonyabb padlójú villamostípusa marad. A modern futómű, a nagy ajtónyílások és a Porsche által készített dizájn is változatlan marad. Különböző műszaki átalakításokkal csökkentik a villamosok tömegét, a vízalapú légcserélő helyett beszerelendő hűtő-fűtő légkondiciónáló berendezés az utasok kényelmének növelése mellett szintén ezt a célt szolgálja. A bécsi közlekedési társaság kimutatásai szerint az alacsony padlók és a széles ajtók által elért időnyereség megközelíti a 40 százalékot a magaspadló villamosokhoz viszonyítva.

Az ULF nevét is a világon egyedülállóan alacsony padlójáról kapta. A belépőmagasság a földről mindössze 19 centiméter. (forrás: Vitézy Dávid)

Az ULF nevét is a világon egyedülállóan alacsony padlójáról kapta. A belépőmagasság a földről mindössze 19 centiméter. (forrás: Vitézy Dávid)

A világon egyedülállóan alacsony padlójú villamos tervezését az tette lehetővé, hogy a kerekek önállóan állnak, nincsenek hagyományos forgóvázak. A kerekeket önálló elektromos motorok hajtják, amelyek nem az utastér alá benyúlóan, hanem a jármű haladási irányával párhuzamosan lettek beszerelve a kerekek elé és mögé. A futómű a fékezésnél felszabaduló energiát vissza tudja táplálni, emellett futása halk.

A régi E-sorozat járművei szép lassan tűnnek el Bécs vágányairól. A jelenlegi tervek szerint a 15 éven belül 450 darabosra növekedő ULF-flotta kizárólagosan lesz jelen Bécs villamosközlekedésében (a Wiener Lokalbahn járműveitől eltekintve). (forrás: Vitézy Dávid)

A régi E-sorozat járművei szép lassan tűnnek el Bécs vágányairól. A jelenlegi tervek szerint a 15 éven belül 450 darabosra növekedő ULF-flotta kizárólagosan lesz jelen Bécs villamosközlekedésében (a Wiener Lokalbahn járműveitől eltekintve). (forrás: Vitézy Dávid)

Az ULF-ok beszerzésével a Wiener Linien folyamatosan selejtezi régebbi, magaspadlós villamosait, amelyeket más városoknak kíván értékesíteni. Ilyen villamosok kerültek a lengyel Krakkóba és hazánkban Miskolcra is.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *