Megnyílt a linzi villamosalagút a főpályaudvar alatt – képes beszámoló

Egy virágcsokrokkal feldiszített különjárati villamos az augusztus 31-én tartott alagútmegnyitón, Herz-Jesu-Kirche megállóhelyen. (forrás: David Hanz)
Linz folyamatos versenyben van az Ausztria második városa
címért és a Grazzal való vetélkedés a villamosfejlesztésben is meglátszik. Az azonos típusú, Bombardier Flexity Outlook típusú alacsonypadlós villamosok beszerzését követően Linz egy nagyszabású fejlesztési projektbe kezdett: a vasúti főpályaudvar (Hauptbahnhof) teljes felújítását és intermodális közlekedési csomóponttá fejlesztését tűzték ki célul . Hasonló, ugyan az adottságok miatt kisebb költségű munkák épp néhány éve fejeződtek be Grazban is.

Egy virágcsokrokkal feldiszített különjárati villamos az augusztus 31-én tartott alagútmegnyitón, Herz-Jesu-Kirche megállóhelyen. (forrás: David Hanz)

A főpályaudvar környékének átépítése kapcsán több más funkciót betöltő épület is ide került. (forrás: David Hanz)

A linzi villamoshálózat sematikus térképe. A vastagabb vonallal jelölt íves rész a földalatti szakasz. A térkép felhasználását a jogtulajdonos engedélyezte. (forrás: http://www.urbanrail.net)
A pályaudvart a várost átszelő nagy forgalmú 1-es és 2-es vonalaknak csak egy rövid betétjárata, a leágazó 3-as villamos érintette, a fő közlekedési folyosót jelentő villamosvonalaktól így csak átszállással lehetett elérni az ország ütőerének számító Westbahn vasútvonalon található főpályaudvart. A Herz-Jesu-Kirche megállóhely és Goethekreuzung között megépített 1,9 km hosszú alagútban 2 megállóhely is található (Unionkreuzung, Hauptbahnhof), illetve az egyik megálló [Herz-Jesu-Kirche) a felszín alatt, de nyitott tetővel épült meg. A 3-as villamosnak is épült egy földalatti hurokvégállomás a főpályaudvar alatt.

Egy virágcsokrokkal diszített alacsonypadlós az alagút megnyitásának napján, az alagút bejáratánál. (forrás: David Hanz)

A megállók lejáratánál is ki van helyezve a Linz minden megállójában megtalálható, a következő járművek érkezéséig hátralévő időt mutató kijelző. (forrás: David Hanz)

A földalatti villamosmegállókba levezető mozgólépcsők közvetlenül a peronra vezetnek, a belmagasság pedig igen nagy, ez tágasságérzetet ad. (forrás: David Hanz)
A felhagyott vágányrészeket felszedik, a 3-as villamos leágazásának helyén a pályaudvarhoz vezető főúton újabb sávokat létesítenek, míg az 1-es és 2-es vonalak felhagyott szakaszán – a villamosok eltűnésével boltjuk forgalmát féltő boltosok kérésére – egy új, egyedi megoldást vezetnek be. A tervek szerint a parkolást a járda mentén megtiltják és a járdát kiszélesítik, hogy a gyalogosok nagyobb teret kapjanak. Az autók ezután majd az út közepén, a villamospálya helyén parkolhatnak.

Az új főpályaudvar mellett épülő Felső-Ausztria tartományi adminisztrációs hivatal új épülete (ez ad otthont a távolsági és helyi buszterminálnak is) és a földalatti villamosmegálló lejárata. (forrás: David Hanz)

Alacsonypadlós Bombardier Flexity Outlook (eredetileg: Cityrunner) Linz főterén, a 2-es vonalon. Ezen a szakaszon mindhárom vonal együtt halad. (forrás: Vitézy Dávid)

A 002-es pályaszámú Bombardier alacsonypadlós Linzben, az 1-es vonal Auwiesen végállomásán. (forrás: Vitézy Dávid)

Egy linzi villamos a régebbi fajtából: ez a tíztengelyes Rotax 1977-es gyártmány, a rövid 3-as vonalon tart Urfahr, a Pöstlingsberg hegyivasút alsó végállomása felé. (forrás: Vitézy Dávid)
A néhány évvel ezelőtt Linznek nyújtott 24 millió euró EIB hitelből fedezték a villamosalagút-beruházást, a néhány évvel ezelőtt befejezett 5.8 km hosszú kétvágányos vonalhosszabbítást Ebelsbergnél, 11 db új Bombardier alacsonypadlós beszerzését és pályaudvar melletti buszterminál megépítését.
