Regionális villamos Kasselben is
Egyre több német, és – újabban – francia kezdeményezés után Kassel városa is a villamoshálózat regionális, nagyvasútra is kijáró fejlesztése mellett döntött.
Miután Karlsruhéban és Nordhausenben hasonló célra a Siemens járműveit használják, a Saarbahnnak pedig a Bombardier szállított, ideje volt, hogy az Alstom is előálljon valami hasonlóval. Július 6-án mutatták be Salzgitterben a Regio Citadis névre keresztelt új járművet, amely a kasseli hálózaton fog futni
Egy infrastrukturálisan kevésbé jól ellátott környéken a Regiostadtbahn bevezetésénél fontos szempont a beruházási költségek alacsonyan tartása. Mivel villamosított nagyvasúti pályára is kijár, magától értetődik a kétáramnemű kivitel. Ugyanakkor az alacsony forgalmú szakaszok villamosítása nem lenne kifizetődő, sem egyen-, sem váltóárammal. Ezért olyan járművekre van szükség, amelyek felsővezetékről nyert árammal, de akár villamosítatlan pályán is tudnak közlekedni. Egy árammal és dízel (vagy más alternatív, áram nélküli) hajtással is közlekedni tudó hibridjármű beszerzési költsége mindenképpen alacsonyabb, mint amennyibe a villamosítás kerülne. Mivel tehát Kasselben a villamoshálózaton kívül villamosított és villamosítatlan vasúti pályák is bekerültek a Regiostadtbahn-hálózatba, a 28 Citadist kétféle kivitelben rendelték meg:
A mindenkiben felmerülő lehetőség, a három üzemmód egy járműben való ötvözése hely- és tömegtakarékossági okokból került elvetésre. Egy ilyen jármű túlságosan is megterhelné a villamospályákat. A hálózat négy vonalból fog állni, melyek mindegyike érint hagyományos villamosvonalakat, és vagy villamosított, vagy villamosítatlan nagyvasúti pályát. A 37 méteres hossz és 2.650 mm-es szélesség megfelelő ahhoz, hogy a járművek dupla csatolásban is korlátozás nélkül közlekedhessenek a villamoshálózaton. Nagyvasúti pályán maximum négy kocsit lehet összekapcsolni. Kasselben ezt a lehetőséget nem használják ki, legfeljebb háromkocsis szerelvények közlekedtetését tervezik, mivel a jellegváltó állomás (Kassel Hbf.) csak 110 méteres szerelvények fogadására alkalmas. A szélső forgóvázak hajtottak, itt a jármű padlószintje meg lett emelve. A középső rész két futó forgóvázon nyugszik, így vált lehetővé az ajtók közti terület teljes alacsonypadlósítása. A belső térben a padlómagasság 420 mm, a beszállómagasság azonban sehol sem nagyobb, mint 360 mm. A teljes járműhosszra vetítve az alacsonypadlós részek aránya kb.75%. A kasseli kivitelben mindkét oldalon négy széles, kétszárnyú ajtó került a járműre
Igazán csak december 12. után derül ki, hogy mennyire jól sikerült a konstrukció, amikor az első Regio Citadisok elkezdik szállítani az utasokat (egyelőre csak nagyvasúti pályán). A teljes rendelést 2006 végéig szállítja le az Alstom: először a kétáramnemű, majd a hibrid kocsikat. Előreláthatólag a Regio Citadis hasonló eladási lehetőségeket nyit meg az Alstom előtt, mint korábban a Coradia Lint vasúti dízel motorkocsi termékcsalád. Júliusban, a bemutató után további 50 (ezúttal ötajtós kivitelű) Regio Citadisra szerzett megrendelést az Alstom, ezúttal a Rotterdam és Hága közti S-Bahn hálózat üzemeltetője a vásárló. Forrás: STRASSENBAHN MAGAZIN, 9/2004, 22-26. o.