A nehézségeket követően útjára indult a moszkvai monorail
Végre valahára eljött a pillanat, beindult a közlekedés Moszkva új monorail vonalán. November 9-én este született meg a döntés az üzembehelyezésről, és november 11-én már be is mutatták az Oroszországban teljesen újnak számító közlekedési eszközt a sajtó munkatársainak. Érdemes megjegyezni azonban, hogy a monorail átadását eredetileg tavaly év végére, ezt követően idén januárra, márciusra, júniusra, majd szeptemberre tervezték. A késést a szakemberek a vonalon zajló nélkülözhetetlen utómunkálatokkal és a járműpark bejáratásának szükségességével magyarázzák.
A monorailt ugyan hivatalosan általános tömegközlekedési eszközzé nyilvánították, de az első hónapokban csak ún. kiránduló
üzemmódban működik majd. Ráadásul az első „kirándulók”
csak november 20-án vehették igénybe a Szergej Eisenstein utca és a Tyimirjazevszkaja végállomások között az új közlekedési eszközt, hisz eddig az időpontig csak szakembereket szállítottak a szerelvények. Dimitrij Gajev, a moszkvai metrótársaság vezetője a kiránduló üzemmód szükségességét az egyes rendszerek (például a forgalomirányítás) kiegészítő tesztelésével, ellenőrzésével magyarázza.
A kiránduló üzemmód ideje alatt a monorailen történő utazáshoz az érdeklődőknek a Szergej Eisenstein utcai végállomáshoz kell fáradniuk, ahol megvehetik a menetjegyüket. A rendhagyó próbaüzem ideje alatt a szerelvények 30 percenként és csak 10-től 16 óráig közlekednek. Az utasokat hivatásos idegenvezetők kísérik, akik röviden bemutatják a monorail vonala mentén fekvő látnivalókat.
Dimitrij Gajev elmondta, hogy a monorail csak év végéig üzemel ilyen rendszerben. Jövőre már rendes, utasszállító üzemmódban, tömegközlekedési eszközként közlekednek majd a szerelvények.
Az utazás mind a kiránduló, mind a normál üzemmódban 50 rubelbe, azaz kb. 300-350 forintba, a moszkvai metrójegy árának az ötszörösébe kerül. E tarifa bevezetéséről 2004. év elején a moszkvai regionális energetikai bizottság döntött. Ugyanakkor – hangsúlyozta Dimitrij Gajev –, amennyiben nem lesz elegendő kereslet az utasok részéről az új közlekedési eszköz iránt, szóba kerülhet a viteldíj csökkentése is.
A moszkvai metrótársaság vezetője szerint a próbaüzem alatt kiderül, hogy mennyire kényelmes és gazdaságos közlekedési eszköz a monorail, valamint hogy az utasok mennyire barátkoznak meg az új eszközzel. Várhatóan másfél év múlva meghosszabbítják a jelenlegi vonalat a Botanicseszkij Szad metróállomásig, ezen kívül lehetséges a vonal további hosszabbítása a Jaroszlavszkij út mentén.
A monorail most átadott szakasza 4,7 km hosszú, hat állomásból és a kocsiszínből áll. A tervek szerint a normál üzemmódban a vonalat 8 szerelvény szolgálja ki 5 perces követési időközzel. Egy szerelvény hat kocsiból áll, melyeknek egyenként 30 fő körüli a befogadóképessége, egy kocsiban így csak 8 ülőhely található. A rendszer óránként és irányonként 7 és fél ezer ember elszállítására képes.
A közlekedés átlagos sebessége 28 km/h, a maximális 60 km/h. A moszkvai monorail főtervezője szerint azonban az átadott szakaszon a maximális sebesség sehol sem érhető el. Véleménye szerint ezen a szakaszon sokkal jobb megoldás lett volna hagyományos villamosvonalat építeni. Ráadásul a monoraillel részben párhuzamosan fut két villamosvonal – a 11-es és a 17-es – is, ahol a szerelvények átlagosan 2 percenként követik egymást. Sokkal olcsóbb megoldás lett volna egyszerűen e két vonalat meghosszabbítani a Tyimirjazevszkaja metróállomásig, ahelyett, hogy a város 4 milliárd rubelért (azaz közel 30 milliárd forintért) ilyen drága játékot épített.
Ennek ellenére egy olyan nagy városban, mint Moszkva, az új tömegközlekedési eszköz természetesen nem jön rosszul; azonban meglehetősen kétséges, hogy a monorail meg tudja-e oldani a főváros közlekedési problémáit. Az 50 rubelért ha más nem, legalább a város vendégei és a televízió központjába igyekvő újságírók igénybe veszik majd az új közlekedési eszközt. Így egy újabb látnivalóval bővül a moszkvai EXPO és környéke.