Graffitiellenes harc Londonban | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Graffitiellenes harc Londonban

2004-11-06
By
A British Transport Police egyik Rhino járőrhelikoptere. A légi jármű orra alatt található a kivételes minőségű és egyszerre több irányban felvételek készítésére alkalmas kamera. (forrás: Transport for London (http://tfl.gov.uk))

A British Transport Police egyik Rhino járőrhelikoptere. A légi jármű orra alatt található a kivételes minőségű és egyszerre több irányban felvételek készítésére alkalmas kamera. (forrás: Transport for London (http://tfl.gov.uk))


A London közlekedését felügyelő és bonyolító Transport for London nagy hangsúlyt fektet a rongálások, különösképp a graffiti elleni harcra. Nemrégiben két olyan firkálót is elfogtak, akik több esetben rongálták az angol főváros tömegközlekedési járműveit. A magyarországi már-már anarchikus állapotok és a londoni eljárásmód között széles űr tátong, hisz amíg itthon nem tulajdonítanak túl nagy szerepet a graffitinek és az elkövetők még elfogásuk esetén sem számíthatnak szigorú büntetésre, addig Londonban a fellépés nagyon szigorú és több olyan megoldást alkalmaznak, amelyek itthon vélhetően megütközést és az elkövetők érdekvédelmében fellépők szemében jogi, illetve adatvédelmi aggályokat gerjesztenének. A néhány éve megindított programra azért volt szükség, mert a rongálók minden évben 12 millió font (kb. 4,8 milliárd forint) kárt okoztak a közlekedési cégeknek.

Jaber Ahmad, 18 éves londoni lakost nemrégiben kapták el az egyik londoni metróállomáson és tagje alapján azonosították. A városi graffiti legelterjedtebb formája az ún. tagelés, amely egy adott kézjegy, aláírás otthagyását jelenti a lehetÅ‘ legtöbb közterületen, járművön, épületen. Az elkövetÅ‘k ezzel azonosítják magukat és így jelzik társaik, esetleg ellenfeleik számára, hogy hol jártak és hol tudták rongálásukkal otthagyni kézjelüket. Magyarországon a tagek alapján az elkövetÅ‘k visszamenÅ‘leges azonosítása jogilag nem megoldott, csak a tettenért elkövetÅ‘k számíthatnak büntetésre és Å‘k is csak azért az esetért, amit a tettenéréskor elkövettek. Nagy-Britanniában a firkák eltüntetésekor azokat lefényképezik és az okozott kárral együtt ezeket egy adatbázisba feltöltik, amely alapján az elkapott elkövetÅ‘ket minden korábbi rongálásukért megbüntetnek. Mivel a graffitizÅ‘k tagjeikkel különböztetik meg magukat társaiktól (másképp tevékenységüket értelmetlennek éreznék), ezért a bizonyítás igen megbízható módjának találták ezt Angliában. A kampány részeként plakátokat is kihelyeznek, amelyeken egyes tagek tulajdonosait keresik – jutalom ellenében.

A plakáton a képeken szereplő 3 tag tulajdonosát keresik. Akik bejelentést tesznek, 500 font (kb. 180 ezer forint)jutalomra számíthatnak. (forrás: Transport for London(tfl.gov.uk))

A plakáton a képeken szereplő 3 tag tulajdonosát keresik. Akik bejelentést tesznek, 500 font (kb. 180 ezer forint)jutalomra számíthatnak. (forrás: Transport for London(tfl.gov.uk))

Jaber Ahmadot tagjei alapján 5.660 GBP (kb. 2 millió forint) értékű károkozással gyanúsítják, a bíróság ezért 1.500 GBP (kb. 530 ezer forint) büntetést szabott ki rá, emellett 6 hónapig nem hagyhatja el lakását este 9 és reggel 6 óra között. Ahmad emellett 5 évre megkapta a nemrég bevezetett ASBO (Anti Social Behaviour Order = Antiszocális viselkedésű egyén) minÅ‘sítést is. Ez azt jelenti, hogy semmilyen körülmények között sem léphet be a Transport for London üzemi területeire, kocsiszínjeibe és egyéb nem közhasználatú területeire, emellett nem tarthat magánál semmilyen olyan jelölÅ‘eszközt, tollat, filcet, karcoló eszközt, amely rongálásra alkalmas. Ha igazoltatásakor megbukik, akár 5 évig terjedÅ‘ azonnali szabadságvesztéssel is sújthatják. Nemrégiben került börtönbe a “Milk” taggel azonosított firkáló, akit tízéves ASBO minÅ‘sítésének idején egy jelölÅ‘filccel a kezében igazoltattak a londoni metrón. A British Transport Police (BTP, Brit Közlekedési RendÅ‘rség) Graffiti Egységének vezetÅ‘je az esetek kapcsán elmondta, céljuk egyértelműen a firkálók tudtára adni, hogy semmilyen rongálást nem tolerálnak és mindent megtesznek a közösségi közlekedés használóiban a biztonság és a kényelem érzetét csökkentÅ‘ rongálások elkövetÅ‘inek kézrekerítéséért és megbüntetéséért.

A londoni metróállomások bizonyos pontjain egyes, nyilvántartott utcazenészeknek lehetőségük van nem elektronikus hangszerekkel való zenélésre és koldulásra, ettől eltekintve azonban az ilyen jellegű tevékenységet szigorúan tiltják. A BTP hasonlóan keményen jár el az ilyen esetekben is, nemrégiben egy utasokat molesztáló koldust az ASBO egy másik típusának segítéségével évekre kitiltottak a metróállomások területéről, egyhónapos börtönbüntetésre és pénzbüntetésre ítélték.

Az ASBO próbaidőszakra nem minden firkáló kap lehetőséget. A 18 éves Charan Verdi-t az elfogása előtti 8 hónapban elkövetett rongálásai miatt 2 év letöltendő fogházbüntetésre ítélték. A súlyos ítélet oka az volt, hogy Verdi 22 ezer fontnyi (7.8 millió forint) kárt okozott a Transport for London járműveiben és épületeiben. Verdi szabadulásától számított 10 évig még az ASBO minősítést fogja viselni, az esti/éjszakai kijárási tilalom mellett az egész ország területének minden vasúti jellegű, nem közhasználatú területéről kitiltották és a fent említett eszközöket sem hordhatja majd magánál, ha nem kíván visszakerülni a börtönbe. Verdit érdekes módon nem tettenéréssel fogták el, az állomási CCTV kamerák rögzítették arcát és ez alapján tudták azonosítani. A kamerák által felvett, de egyértelműen nem azonosítható fotókat közzéteszik és azok, akik azonosítani tudják az elkövető(ke)t, pénzjutalomban részesülnek. A közlekedési hatóság egyik vezetője az ítélet kihirdetését követően azzal kívánta megnyugtatni a büntetést eltúlzottnak tartó polgárokat, hogy a graffiti visszaszorítása esetén az évente megtakarított 12 millió fontot a közlekedés fejlesztésére fogják fordítani. Az elmúlt hat hónapban a BTP Londonban 16 fiatalt fogott el és állított bíróság elé, közülük öten börtönbüntetést kaptak. Néhány évvel ezelőtt az utasok megkérdezését követően kiderült, hogy nagy részüket zavarják a különböző firkák és üvegkarcok, ezért döntött a városvezetés a nagyon szigorú fellépés mellett, melynek hatására két év alatt negyedére sikerült visszaszorítani a rongálási esetek számát. Paul Guile őrmester elmondta. hogy tapasztalataik szerint a rongálások 80%-áért az összes elkövető kb. 20%-a felelős. Elsősorban az ilyen, nagy kárt okozó és gyakran rongáló elkövetőket kívánják elfogni. A BTP Graffiti Egységének munkatársa szerint az embereknek meg kell érteniük, hogy a graffitinek semmi köze a művészethez és aki ilyesmire adja a fejét, könnyen töltheti börtönben a közelgő ünnepeket. Emellett külön figyelmet fordítanak a graffiti szabályozott keretek közé terelésére is, egyes nevelőintézetek lakói kijelölt falfelületeken élhetik ki önkifejezési vágyukat.

A BTP minden bejelentéssel foglalkozik, e-mailen, telefonon és a metróállomásokon személyesen is lehet bejelentést tenni, amelyeket azonnal kivizsgálnak. A Rhino (orrszarvú) nevű helikopterekkel járőröznek London vasútvonalai és felszíni metróvonalai felett. A speciális légi eszköz különleges minőségű kamerákkal van felszerelve, amelyek segítségével már akkor tudják rögzíteni a földön történő eseményeket, mikor az elkövetők még nem hallják a rendkívül halk rendőrhelikopter hangját. A BTP a Rhino-k segítségével a vonalak menti falak és épületek rongálását, illetve az elzárt területekre való belépést, a tiltott helyeken a vágányokon való átjárást kívánja visszaszorítani, illetve az elkövetők ellen a videófelvételek segítségével egyértelmű bizonyítékokkal szolgálni.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *