VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

50 éves a 75-ös trolibusz

2004-12-28
By

A 75-ös trolibuszvonal megindulásának 50. évfordulójára a VEKE ismeretterjesztő szórólapokat helyezett el a viszonylat járművein.

A 241. pályaszámú Ikarus 60T trolibusz pótkocsival a 75-ös viszonylaton, a Városligetnél., Budapest

A 241. pályaszámú Ikarus 60T trolibusz pótkocsival a 75-ös viszonylaton, a Városligetnél., Budapest


Budapesten az óbudai trolibuszvonal után 1949. december 21-én indult meg újra a trolibuszközlekedés a 70-es vonalon. Az ezt követő időszakban a hálózat folyamatosan terjeszkedett. 1952-ben elkészült a Városliget mellett a Felvonulási tér. Ezután két évvel, 1954 végén új trolibuszvonal indult a Dózsa György (Aréna) úton, az Ajtósi Dürer soron és a Hungária körúton keresztül a Népligetig. Ez volt a 75-ös vonal.

A járat forgalma – mivel főútvonalakon haladt – nagyon jelentős volt, a szóló kocsik nem is bizonyultak rá elegendőnek. 1960-tól a magyar gyártmányú, Ikarus 60T típusú trolibuszokat pótkocsival szerelték fel. E “szerelvények” kizárólag a Hungária körúti vonalon közlekedtek, amíg 1968-ban fel nem váltották őket ugyanezen típus csuklós változatai, és még ezekkel is csaknem percenként indult a járat! Érdekesség, hogy ezek a trolibuszok a lehető legkülönfélébb színekben pompáztak, mályvaszínben, borsózöldben, krémszínű csíkokkal stb. lehetett trolibuszokat találni. Eleinte a színezés a viszonylatra utalt, de az idő múlásával már mindegy volt, hogy milyen vonalon milyen színű trolibusz közlekedik.

A 241. pályaszámú Ikarus 60T trolibusz pótkocsival a 75-ös viszonylaton, a Városligetnél., Budapest

A 241. pályaszámú Ikarus 60T trolibusz pótkocsival a 75-ös viszonylaton, a Városligetnél., Budapest

1955. május 16-án a trolibusznak betétjárata is indult, a 75A jelzésű trolibusz a Hungária körúton kialakított végállomásról (a mai Ajtósi Dürer sor-Hungária körút kereszteződésénél) indult, és a Népligetig járt, a belső szakaszon pedig a 79-es vonal elődje, a 78-as (Váci út-Alpár utca) szállította az utasokat. A betétjárat később több alkalommal módosult, közlekedett például a Thököly úttól a Népligetig, az utolsó útvonala azonban, 1995. október 21-i megszüntetéséig, a Stadionok – Népliget volt.

A 3-as metróvonal Lehel tér – Árpád híd közötti szakaszának építésekor a 75-öst bevezették a Jászai Mari térre, és a Váci út elkerülésével új útvonalat alakítottak ki a Kassák Lajos, a Lőportár, a Tutaj, a Hegedűs Gyula és a Dráva utca érintésével.

A 75-ös trolibusz módosított útvonalát ábrázoló térképvázlat az 1980-as évek elejéről.

A 75-ös trolibusz módosított útvonalát ábrázoló térképvázlat az 1980-as évek elejéről.

A metró új szakaszának 1984-es átadása után a 75-ös végállomása visszakerült addigi helyére, az Angyalföldi út és a Dózsa György út sarkára.

1985. december 6-án a trolik útvonala a Városligetben megváltozott: akkor komolyan tervbe vették, hogy a Felvonulási téren épül fel az új Nemzeti Színház, a régi, a Liget peremét követő útvonal helyett a Dvorak sétány-Népstadion út (ma Olof Palme sétány) útvonalon közelítették meg a Hősök terét.

1988-ban a Hungária körúti belső szakasz (a Stadionokig) átkerült a (Népstadion) Stefánia útra. Amikor az 1-es villamos elérte a Kerepesi utat, megszűnt az 55-ös autóbusz, rövid időre újraindult a 75A betétjárat, majd az 1-es villamos legújabb szakaszának megnyitásakor, 2000. július 3-án az alapjárat is lerövidült a Stadionok állomásig.

Jelenleg a járaton 9 db Ikarus 280T csuklós trolibusz közlekedik, menetideje 17 perc.

A 206. pályaszámú Ikarus 280T-GVM csuklós trolibusz a 75-ös viszonylaton az Ajtósi Dürer sor sarkán., Ajtósi Dürer sor-Dózsa György út sarok, Budapest (forrás: Hubay Miklós)

A 206. pályaszámú Ikarus 280T-GVM csuklós trolibusz a 75-ös viszonylaton az Ajtósi Dürer sor sarkán., Ajtósi Dürer sor-Dózsa György út sarok, Budapest (forrás: Hubay Miklós)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *