Száz éves a pacsirtatelepi villamos
Egyesületünk üzemtörténet munkacsoportja az idén sokat foglalkozott a pesterzsébeti villamoshálózat történetével, az idei utolsó megemlékezésünket olvashatják ebben a témában. A 30-as villamos forgalmi járműveire szórólapokat ragasztottunk december 17-én.

31-es villamos kanyarodik a Székelyhíd utcába az 1970-es években , Székelyhíd utca, Budapest (forrás: Tim Boric)
Száz éve, 1904. december 17-én adták át a forgalomnak Pesterzsébeten a Nagysándor József utcától délre, a Vörösmarty, Előd, Török Flóris, Székelyhíd illetve Ady Endre utcában, avagy a “pesterzsébeti nagyhurokban” közlekedő villamosvonalat. Ekkor azonban még nem sárga, hanem zöld szerelvények jártak itt, mivel a fenti útvonalon először HÉV közlekedett; a Közvágóhídtól a mai ráckevei vonalon nagyjából Pesterzsébet felsőig, onnan pedig a régi pesterzsébeti városközponton, majd a fenti utcákon át a mai Pacsirtatelepig közlekedtek a villamos jellegű vonalakon az apró HÉV szerelvények. Az “igazi” villamos csak 1905-ben érte el Pesterzsébetet, és mivel azt egy konkurens cég, a Budapesti Városi Villamos Vasút építette (1923 előtt több villamosokat üzemeltető társaság működött Budapesten), így a villamoskocsik először csak az 1940-es évek elején jutottak el a Pacsirtatelepig.
1951-ben aztán megváltozott a helyzet, mivel ettől az évtől kezdve már csak a villamosok használták a pacsirtatelepi vágányokat, jellemzően a 30-as és 31-es viszonylatok, de néhány évig például a 13-as is erre járt. A pesterzsébeti városközpont átépítése miatt később számos erzsébeti villamosvonal megszűnt, így 1974-ben a Baross utcai (ennek nyomai máig láthatók még a Madách utcában), majd 1979-ben az Ady Endre utca belső szakaszán. Így alakult ki a városrész mai villamoshálózata, ahol 1995 óta már csak a 30-as és 52-es viszonylatok közlekednek.
Az 1990-es évek elején a nagyhurokban átépítették a villamospályát, könnyen telepíthető, de viszonylag nagy karbantartási igényű nagypaneles rendszerű pályát építettek. Mivel a karbantartás szintje nem volt elégséges, ezért a pályán közlekedő villamosok zajhatása megnőtt. Ez itt különösen kedvezőtlen, mivel a nagyhurokban a villamospálya igen közel – 2-3 méterre – halad a lakóházakhoz. A lakossági panaszok hatására a BKV – anyagi helyzete miatt – nem a pályát újította fel, hanem egy jóval egyszerűbb módszerhez folyamodott: 2002. márciusától a vonalszakaszon 20 km/órás sebességkorlátozást rendelt el, zaj- és rezgéscsökkentés céljából. Így néhány reklamáló lakos talán megnyugodott, néhány ezer potenciális utas napi utazási ideje azonban jelentősen megnövekedett.

Jellegzetes utcakép ritkán erre tévedő KCSV7-es villamossal a Vörösmarty utcában , XX. Vörösmarty utca, Budapest (forrás: Fodor Illés)
A pesterzsébeti nagyhurok sorsa kétséges: Budapest hosszú távú közlekedésfejlesztési koncepciója nem számol a vonallal, mivel azt a tervek szerint a leendő ötös metró váltaná majd ki. Kérdéses azonban, hogy a nagy megállótávolságú metró megfelel-e a kis megállótávolságú villamos helyettesítésére. Egyesületünk hosszú távon a Török Flóris utcai vonalszakasz kétvágányúsítását, illetve a villamosok meghosszabbítását támogatja a Jahn Ferenc kórház irányába.
