Új villamosvonal építését tervezik Vietnám fővárosában
A dél-ázsiai ország hárommilliós fővárosa, Hanoi jelenleg lényegében nem rendelkezik közösségi közlekedéssel, pár éve még a lakosok mintegy 3%-a használt valamiféle tömegközlekedést útjai során. A kilencvenes években a tömegközlekedés háttérbe szorult, 1991-ben 52 évnyi üzem után bezárták a város villamoshálózatát is. Azóta az elsősorban kerékpárokból és motorkerékpárokból adódó közúti forgalom elviselhetetlen mértékben megnőtt, a város vezetése ezért a tömegközlekedés fejlesztése mellett döntött. Pár éve a közösségi közlekedés mindösszesen 3 helyi cég összesen 54 útvonalon üzemeltetett 340 darab autóbuszát jelentette, a várost keresztező nagyvasúti vonalaktól eltekintve Hanoiban kötöttpályás közlekedés nem volt és egyelőre nincs is. A néhány éve megkezdett közlekedésfejlesztési program keretében az RATP (Párizs közlekedési vállalata) által leselejtezett Renault buszokkal
Jacques Chirac francia elnök őszi látogatása során megállapodás született egy francia technológiával épülő modern városi villamosvonal megépítéséről. A 420 millió EUR-ba (kb. 105 milliárd forint) kerülő beruházást nagyrészt a francia állam finanszírozza majd, illetve világbanki hitelek segítik a hanoi vezetést a korszerű városi tömegközlekedés létrehozásában. Az új járműveket a részben francia állami tulajdonban lévő ALSTOM fogja gyártani. Az előzetes terveket a francia városok villamosreneszánszáért is “felelős” SYSTRA készíti és a kivitelezést is francia cégek végzik majd. Nagy problémát jelent, hogy Hanoi belvárosában az utcák rendkívül szűkek, a város vezetői pedig szeretnék elkerülni egyes történelmi jelentőségű épületek lebontását. A villamosvonal 15 kilométer hosszú lesz, a Hanoi nyugati külvárosába tartozó Nhon városrészt fogja összekötni a belvárossal, a végállomás a Hanoi operaházánál lesz. A SYSTRA által felajánlott 5 útvonalváltozatból ez az egy maradt meg, a többi négyet a történelmi városrészek túlzott veszélyeztetése miatt utasították el, illetve feltétel volt az is, hogy a város vasúti főpályaudvarát is érintse az új villamosvonal. Az eredetileg tervezett költségek a fenti feltételek miatt megnövekedtek, mivel egy szakaszon másfél kilométer hosszban földalatti vezetés vált szükségessé.
A tervek szerint a legkésőbb 2010-ben megnyíló villamosvonal óránként és irányonként 9-10 ezer utast fog elszállítani. Vietnám fővárosának fejlesztési terveiben 2020-ig nyolc vonalból álló villamoshálózat megépítése szerepel, a francia állammal való szoros együttműködés keretében.