Új villamosvonal építését tervezik Vietnám fővárosában | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Új villamosvonal építését tervezik Vietnám fővárosában

2004-12-01
By
Az Öreg utca, Vietnám fővárosának egyik főutcája. , Hanoi, Vietnám (forrás: http://www.queencafe.com.vn)

Az Öreg utca, Vietnám fővárosának egyik főutcája. , Hanoi, Vietnám (forrás: http://www.queencafe.com.vn)


A dél-ázsiai ország hárommilliós fővárosa, Hanoi jelenleg lényegében nem rendelkezik közösségi közlekedéssel, pár éve még a lakosok mintegy 3%-a használt valamiféle tömegközlekedést útjai során. A kilencvenes években a tömegközlekedés háttérbe szorult, 1991-ben 52 évnyi üzem után bezárták a város villamoshálózatát is. Azóta az elsősorban kerékpárokból és motorkerékpárokból adódó közúti forgalom elviselhetetlen mértékben megnőtt, a város vezetése ezért a tömegközlekedés fejlesztése mellett döntött. Pár éve a közösségi közlekedés mindösszesen 3 helyi cég összesen 54 útvonalon üzemeltetett 340 darab autóbuszát jelentette, a várost keresztező nagyvasúti vonalaktól eltekintve Hanoiban kötöttpályás közlekedés nem volt és egyelőre nincs is. A néhány éve megkezdett közlekedésfejlesztési program keretében az RATP (Párizs közlekedési vállalata) által leselejtezett Renault buszokkal a városban közlekedő autóbuszok számát jelentősen megnövelték és francia szakemberek segítségével felépítettek egy megbízható és betartható menetrendi struktúrát, illetve jegyrendszert. Az intézkedések hatására jelenleg a tömegközlekedés részesedése a városi utazásokból az optimista becslések szerint a 10%-ot is elérheti. A 10 éven belül 4 milliós lakosságszámot elérő nagyvárosban azonban a további fejlesztés elkerülhetetlen.

Az egyik nagy vietnámi napilap tudosítása az 50 darab használt párizsi autóbusz érkezéséről., Hanoi, Vietnám (forrás: http://www.imv-hanoi.com)

Az egyik nagy vietnámi napilap tudosítása az 50 darab használt párizsi autóbusz érkezéséről., Hanoi, Vietnám (forrás: http://www.imv-hanoi.com)

Jacques Chirac francia elnök őszi látogatása során megállapodás született egy francia technológiával épülő modern városi villamosvonal megépítéséről. A 420 millió EUR-ba (kb. 105 milliárd forint) kerülő beruházást nagyrészt a francia állam finanszírozza majd, illetve világbanki hitelek segítik a hanoi vezetést a korszerű városi tömegközlekedés létrehozásában. Az új járműveket a részben francia állami tulajdonban lévő ALSTOM fogja gyártani. Az előzetes terveket a francia városok villamosreneszánszáért is “felelős” SYSTRA készíti és a kivitelezést is francia cégek végzik majd. Nagy problémát jelent, hogy Hanoi belvárosában az utcák rendkívül szűkek, a város vezetői pedig szeretnék elkerülni egyes történelmi jelentőségű épületek lebontását. A villamosvonal 15 kilométer hosszú lesz, a Hanoi nyugati külvárosába tartozó Nhon városrészt fogja összekötni a belvárossal, a végállomás a Hanoi operaházánál lesz. A SYSTRA által felajánlott 5 útvonalváltozatból ez az egy maradt meg, a többi négyet a történelmi városrészek túlzott veszélyeztetése miatt utasították el, illetve feltétel volt az is, hogy a város vasúti főpályaudvarát is érintse az új villamosvonal. Az eredetileg tervezett költségek a fenti feltételek miatt megnövekedtek, mivel egy szakaszon másfél kilométer hosszban földalatti vezetés vált szükségessé.

Az Öreg utca, Vietnám fővárosának egyik főutcája. , Hanoi, Vietnám (forrás: http://www.queencafe.com.vn)

Az Öreg utca, Vietnám fővárosának egyik főutcája. , Hanoi, Vietnám (forrás: http://www.queencafe.com.vn)

A tervek szerint a legkésőbb 2010-ben megnyíló villamosvonal óránként és irányonként 9-10 ezer utast fog elszállítani. Vietnám fővárosának fejlesztési terveiben 2020-ig nyolc vonalból álló villamoshálózat megépítése szerepel, a francia állammal való szoros együttműködés keretében.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *