Újabb Variobahnok Mannheimbe

Nyolctengelyes, hétrészes Variobahn a mannheimi hálózaton, Mannheim (forrás: http://www.bombardier.com)
A Bombardier sajtóközleménye szerint a mannheimi közlekedési vállalatok 16 alacsonypadlós villamost rendeltek mintegy 34 millió euró értékben. A kocsikat a Bombardier németországi üzemeiben gyártják le, és várhatóan 2006 ősze és 2007 tavasza között szállítják.
A kocsik légkondicionálóval, és modern utastájékoztató berendezéssel lesznek felszerelve, míg a 350 mm-es beszállómagasság és a kerekesszékes utasok számára beépített felhajtórámpák biztosítják a kulturált utazás lehetőségét a mozgássérült utasok számára is.
Mannheimben közlekedési szövetség működik, a Mannheimer Verkehrverbund (MVV) részvevői közül kettő, az MVV Verkehr AG és az MVV Oberrheinische Eisenbahngesellschaft (OEG) üzemeltet Variobahn járműveket. A Verkehr AG a hétrészes, nyolctengelyes, míg az OEG a rövidebb, ötrészes, hattengelyes kivitelt használja – ez utóbbi cég kétirányú változatot használ. A mannheimi hálózaton erre jelenleg nincs szükség, ám ezek a kocsik átjárnak Heidelbergbe is. A helyközi üzem miatt a végsebességük is magasabb: 80 km/h, szemben a városi típusok 70-es korlátozásával. Az OEG egyébként a Variobahn korábbi változatait is használja, 1996 óta. Meglévő járműparkja mellé most az OEG 10, míg az MVV Verkehr AG hat kocsit vásárol – mindkét cég a korábbi járműveivel azonos kivitelben.
Az első kocsik 2002 őszén érkeztek. Az új járművek beüzemelése miatt több helyen át kellett építeni a pályát, mert a Variobahn 2.400 mm-es kocsiszekrénye szélesebb a városban korábban használt villamosokénál, főleg ívekben kellett a külső és belső vágány távolságát megnövelni.
A hosszabb kocsik szinte kizárólag az 1-es vonalon járnak, amely a város legforgalmasabb viszonylata. Mivel az alacsonyabb forgalmú időszakokban a 43 méteres kocsi közlekedtetése felesleges, ezért elsősorban kétrészes számokban futnak, míg csúcsidőn kívül más vonalak beugró járművei váltanak át az 1-esre.
Az új járművek vásárlásához fejlesztések nem kapcsolódnak, mindkét cég selejtérett járműveit kívánja újakra cserélni.
Forrás:
Bombardier sajtóközlemény
Strassenbahn Magazin, 9/2004, 17-24. o.
