VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

A 18-as villamos meghosszabbítása és története

2005-02-02
By

2005. február 1-jén a 18-as viszonylatot egy rövid új pályaszakasz építésével a Savoya park bevásárlóközpontig hosszabbították meg. Cikkünk a villamosvonal történetét ismerteti.

A Savoya parkig hosszabbított 18-as villamos első menete., Savoya park végállomás, Budapest (forrás: Hajnal Gergely)

A Savoya parkig hosszabbított 18-as villamos első menete., Savoya park végállomás, Budapest (forrás: Hajnal Gergely)


A 18-as villamos Budapest egyik legkalandosabb történetű vonala. 1902-es beindítása óta számos útvonalon közlekedett, néhányszor meg is szüntették, majd egy más városrészben újraindították ugyanezzel a számmal.

A vonal elődje – meglepő módon – a Nagykörúton közlekedett, a Nyugati pályaudvartól a mai Közvágóhíd végállomásig. A 18-as számot azonban csak 1910-ben kapta meg. 1913. júliusától a 18-as körjáratként közlekedett, érintve a Kossuth teret, a Duna-partot és a Nagykörutat. A vonal első szakaszának története 1914. júliusában zárul, ekkor ezen a vonalon megszűnt a közlekedés.

Az 1920-as években újraindult villamosvonal ezúttal a Népligetet és a Kossuth Lajos teret kötötte össze, meglehetősen bonyolult, belvárosi vezetésű útvonalon, míg később, a 40-es évek 18-as villamosa már a Városligettől a Rottenbiller utcán, a Rákóczi úton és az Erzsébet hídon keresztül a Déli pályaudvarig szállította az utasokat. 1945 körül a pályaudvari végállomást északabbra, a Flórián térre helyezték át. A háború alatt ismét megszűnt a villamosvonal, 1949. március 21-én azonban ismét újraindult, immár a maira jelentősen emlékeztető, Nagyszombat utca – budai Duna-part – Móricz Zsigmond körtér útvonalon. Az ezt követő években fokozatosan változott a vonalvezetés: 1953-tól a villamos az 1907-ben épült Óbuda kocsiszínhez közlekedett, 1956-ban visszavágták a Nagyszombat utcáig. A következő évben a másik végállomást helyezték át a Kelenföldi pályaudvarhoz, majd 1961-ben ismét a külső végállomás módosítására került sor; a kocsik ekkor a Margit kórház és az Etele tér között jártak. 1962-ben a vonal ismét az Óbudai kocsiszínhez járt, ekkor menetideje 50 perc körül lehetett!

Egy rövid ideig a 18-as észak-budai végállomása a Nagyszombat utcai hurokvágány volt. Mindkét vonalvezetés kedvezett a motor+pótkocsi összeállítású szerelvények közlekedtetésének. 1971-ben az időközben újra a Margit-hídig rövidített vonal végállomása a HÉV alagútjának építése miatt ideiglenesen a Császár-fürdőhöz került. Ekkor ikerkocsik jártak a vonalon.

A vonal mai állapotának megfelelően 1972. december 31-e óta közlekedik, a Szent János kórház és Albertfalva, kitérő között. A változással típust is váltottak, Óbuda kocsiszínből kiálló Ganz csuklós motorkocsik kerültek a vonalra. 1978-ban, a nagykörúti csatolt üzem bevezetésekor a két viszonylatcsoport járműveket cserélt: a 4-es, 6-os vonalakra csatolt Ganz csuklósok, a 18-asra háromrészes UV szerelvények kerültek. 1980-ban kapta meg a BKV a csehszlovák Tatra T5C5 motorkocsik első 150 darabos sorozatát. Többek között a 18-ason is ezekkel váltották fel az UV szerelvényeket. A viszonylat vonalvezetése és végállomásai azonban változatlanul maradtak 31 éven keresztül.

Ganz csuklós motorkocsi a 18-as viszonylaton a Moszkva téren., Moszkva tér, Budapest (forrás: Székács András)

Ganz csuklós motorkocsi a 18-as viszonylaton a Moszkva téren., Moszkva tér, Budapest (forrás: Székács András)

1999 őszén a Déli pályaudvar felújításakor a 18-as viszonylatról kapott kocsikat az ideiglenes „vonatpótló” 80-as villamos, amely a Moszkva tér és a Kelenföldi pályaudvar között közlekedett.

2003. szeptemberétől azonban néhány reggeli 18-as kocsi 118-as jelzéssel a Budagyöngyéig közlekedik, itt a „hagyományos” Tatra motorkocsikon kívül Szépilona kocsiszín korszerűsített T5C5K típusjelet viselő villamosai is közlekednek.

Hólepte 18-as villamos Szent János kórház végállomáson., Szent János kórház, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Hólepte 18-as villamos Szent János kórház végállomáson., Szent János kórház, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

18-as villamos az új végállomás bejáratánál., Savoya Park, Budapest (forrás: Győri Márk)

18-as villamos az új végállomás bejáratánál., Savoya Park, Budapest (forrás: Győri Márk)

A legújabb fejlesztések eredményeként 2005. február 1-jétől a vonal a Savoya Park bevásárlóközpontig hosszabbodott. A 605 méter hosszban lefektetett kétvágányú, újépítésű pályaszakasz használatba vétele ugyan néhány hónapot csúszott, de végül elhárultak a problémák a 18-as villamos meghosszabbítása elől. Február 1-jétől, a 18-as meghosszabbításához kapcsolódóan a 118-as már a délutáni csúcsidőben is közlekedik. A hosszú 18-ason az első menet hajnalban indult, a megnyitó ünnepséget délelőtt 11-kor rendezték.

A Savoya parkig hosszabbított 18-as villamos első menete., Savoya park végállomás, Budapest (forrás: Hajnal Gergely)

A Savoya parkig hosszabbított 18-as villamos első menete., Savoya park végállomás, Budapest (forrás: Hajnal Gergely)

A 18-as villamos meghosszabbított szakaszának megnyitó ünnepsége fővárosi és BKV-vezetőkkel, Savoya park végállomás, Budapest (forrás: Győri Márk)

A 18-as villamos meghosszabbított szakaszának megnyitó ünnepsége fővárosi és BKV-vezetőkkel, Savoya park végállomás, Budapest (forrás: Győri Márk)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *