A Ganz Transelektro Közlekedési Rt. vendége volt a VEKE
Újra van mire büszkének lennünk a magyar járműgyártás terén. Megnéztük, hogyan is készül egy trolibusz manapság. Például a BKV és DKV kocsijai.

A VEKE csapata vendéglátóinkkal együtt a Ganz Transelektro Közlekedési Rt-nél tett látogatásunkkor, Ikarus Mátyásföldi telepe, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Szigeti Dániel)

A VEKE csapata vendéglátóinkkal együtt a Ganz Transelektro Közlekedési Rt-nél tett látogatásunkkor, Ikarus Mátyásföldi telepe, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Szigeti Dániel)
A Ganz Transelektro (GTK) részéről Mészáros Péter kereskedelmi igazgató-helyettes, Komócsin István, az összeszerelő üzem vezetője, Kulcsár Krisztián, a BKV-s trolik típusfelelőse, illetve Nemes Péter, a DKV-s trolik típusfelelőse fogadott bennünket és válaszolt készségesen minden kérdésünkre. A gyár más munkáival kapcsolatban is tettünk fel kérdéseket (villamosok, elővárosi vasúti járművek stb.), de alapjában véve az aktuális helyszín miatt a trolibuszokra koncentráltunk.
Az egykori Ganz Villamossági Művek utódjaként (cégtörténet) a cég egyik fő tevékenységeként jármű villamos hajtások tervezésével és készítésével foglalkozik (tevékenységek), melyeket főleg villamosokba és trolibuszokba építenek be. A Ganz Transelektro Villamossági Rt. közlekedési divíziója 2001. január 1-jével önálló gazdasági társasággá vált, így vendéglátóink Ganz Transelektro Közlekedési Rt. néven a Transelektro Csoport “legfiatalabb” tagjai.
A Ganz gyár, amióta csak trolibusz létezik, részt vett a villamos alkatrészek készítésében. Így volt ez már az első, rövid életű óbudai trolibusz esetében is, később az Ikarus 60-as trolik
Mivel az Ikarus gyakorlatilag beszüntette a termelést, a GTK 2000 óta végigjárta a karosszériagyártókat, kivel lehetne együttműködést kialakítani. Olyan gyártót kerestek, mely megbízhatóan, folyamatosan, jó minőségben termel és terméke esztétikus, modern kinézetű. A partnert a lengyel Solaris gyárban találták meg, amely vállalta, hogy egyedi igények alapján is készít karosszériákat. Nincs azonban kizárólagosság egyik irányban sem, tehát a Solaris másoknak is biztosít karosszériát és a GTK is próbál más gyártókkal együttműködni. A csarnokban láthattunk is egy belorusz MAZ gyártmányú kocsit
A BKV leendő 606-os pályaszámú Ganz Solaris trolibusza szerelés közben, emelőn a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. telephelyén., Ikarus Mátyásföldi telepe, 22-es csarnok, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Istvánfi Péter) A trolibusz karosszéria (és maga a trolibusz is) egyedi termék. A tetőre is kerülnek nehezebb elemek és a vontatómotor
A ma készülő trolibuszok a következő alváltozatokba sorolhatók: Hagyományos trolibuszok: csak felső vezetékről üzemelnek. Korlátozott önjáró képességű trolibuszok: Kis kapacitású akkumulátorteleppel ellátott járművek, ahol az akkumulátorok névleges feszültsége a felső vezeték tápfeszültségének kb. 60%-át éri el. Utasok nélküli telephelyi mozgásokra, illetve kisebb akadályok (pl. balesetek, útfelbontások) kikerülésére teszi alkalmassá a járművet, illetve lehetővé teszi, hogy kisebb áramszünetek esetén ne kelljen buszokat pótlásként beállítani. Alapvetően azonban hagyományos trolibuszként üzemelnek. Olyan helyekre ajánlottak, ahol a felsővezeték-hálózat kiterjedt, de sok a forgalmi zavar – ilyen pl. Budapest, a tender szerinti 30+15 db-ból egyelőre 6 db-ot hívtak le pénzügyi okok miatt – vagy olyan kisebb hálózatokra, ahol a felsővezetéki infrastruktúrát lehet ezáltal komolyan egyszerűsíteni – ilyen a svéd Landskrona üzeme, ahol nincs beépített váltó, a kocsik a telephelyre önjáró üzemmódban állnak be. Dízel-aggregáttal (APU) felszerelt trolibuszok: Olyan helyekre valók, ahol szeretnék kiterjeszteni a trolibusz-hálózatot, de a felsővezetéki infrastruktúra kiépítése túl drága lenne. Az aggregátba épített dízelmotor jóval kisebb, mint a buszokba épített (kb. 3 literes hengerűrtartalmú), valamint ideális fordulatszámon üzemelhet, emiatt a hatásfoka optimális és a károsanyag-kibocsátása nem haladja meg egy kisteherautóét. A GTK a német Kirsch cégtől vásárolja az aggregátokat, egy egységként, készre szerelve
Teljes önjáró képességű trolibuszok: nagy kapacitású akkumulátorteleppel ellátott járművek, ahol az akkumulátorok névleges feszültsége eléri a felső vezeték tápfeszültségének kb. 80%-át. A jármű fékezéskor képes az akkumulátorokat tölteni. Ilyen járműveket azokban a városokban érdemes üzemeltetni, ahol a műemléki, védett utcaképű környezetben nincs lehetőség felső vezeték építésére, avagy a kiépítés költségei nem vállalhatóak, az önjáró üzemmóddal áthidalandó távolság pedig viszonylag rövid. A GTK által Rómába szállított kocsik jellemzően kb. 30 km-t tehetnek meg egy feltöltéssel önjáró üzemmódban, utasokkal. Most még szokatlan látvány, nincs drót, szedő lent, mégis mozog a troli. Próbaúton a BKV leendő 601-es pályaszámú Ganz Solaris trolibusza., Ikarus Mátyásföldi telepe, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Friedl Ferenc) A GTK Rt. eddigi trolibusz értékesítései (a szállítás éve alapján): 1999 (még Ganz Ansaldo megrendelés): Tallinn, Észtország: 5 db, Ikarus 412 szóló, hagyományos, soros motorral 2003: Landskrona, Svédország: 3 db, Solaris T12 szóló, akkus Tallinn, Észtország: 18 db Solaris T12 szóló, 5 db Solaris T18 csuklós, hagyományos 2004: Róma, Olaszország: 30 db, Solaris T18 csuklós, akkumulátoros, teljes önjáró Nápoly, Olaszország: 10 db, Solaris T12 szóló, dízel-aggregátoros Riga, Lettország: 20 db (összesen 102 db-os megrendelés), Solaris T18 csuklós, hagyományos
2005: Budapest: 6 db (összesen 30 db-os megrendelés, +15 db-os opcióval), Solaris T12, akkumulátoros, korlátozottan önjáró Debrecen: 10 db (összesen 21 db-os megrendelés), Solaris T12 2006: Budapest: ??? Debrecen: 11 db Solaris T12 szóló, hagyományos vagy dízel-aggregátoros (még nincs eldöntve) A BKV Rt. a 6 db trolibuszt előreláthatólag 2005. március 15-étől kívánja közlekedtetni, elsősorban a 76-os vonalon. A DKV Rt. a 10 db trolibuszát a meglévő 2-es és 3-as vonalon kívánja közlekedtetni, illetve a dízel-aggregátoros kocsik esetében új útvonalakat is ki szeretne próbálni. Mindkét társaság az elavult szovjet gyártmányú ZIU-9-esek
Tele a csarnok, újra népszerű a trolibusz. Rigai, debreceni és budapesti trolibuszok szerelése a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. telephelyén., Ikarus Mátyásföldi telepe, 22-es csarnok, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Gábor Marcell) A gyárban jelenleg három projekten dolgoznak, Riga, Debrecen, illetve Budapest megrendelésére. Mindhárom fajta kocsi beüzemelését szerződés alapján a BKV hálózatán végzik, a BKV kocsijainak egy része már próbázik
Trolibusz-részegységek és alkatrészek fotói: áramszedő csúszófej
A GTK Rt. a 22-es csarnokot bérli az Ikarus mátyásföldi telepén
Az Ikarus mementóként megmaradt régi logoja a gyártelep egyik épületének falán, Ikarus Mátyásföldi telepe, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Juhász György) A látogatás helyszíne: Az egykor hatalmas Ikarus gyár, a KGST autóbuszgyártásának fellegvára ma jórészt kihalt. Az Egyedi Autóbuszgyár távolsági buszokat készít itt kis szériában, valamint pár utód Kft. végez itt alkatrészgyártást. Javítások miatt találni még pár buszt a telepen, mint pl. ezt a BKV-s 435-öst
Köszönjük vendéglátóinknak a szíves vendéglátást, a különjáratot, és legfőképpen azt a hozzáállást, ahogyan a közlekedésbarátokat kezelték! Képes tudósítás, összehasonlítások: Eltérő kialakítású mozgássérült-rámpák a BKV (balra) és a DKV (jobbra) által rendelt trolibuszokban a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. telephelyén., Ikarus Mátyásföldi telepe, 22-es csarnok, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Németh Zoltán Gábor)