VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Civil áttörés a Főváros tömegközlekedésében

2005-04-18
By

Egyedülálló civil siker: a Városüzemeltetési Bizottság április 18-i ülésén a VEKE közlekedésfejlesztési javaslatainak megvalósításáról döntött.
A mai napon a Fővárosi Önkormányzat Városüzemeltetési Bizottsága kihelyezett ülést tartott a BKV Rt. székházában. A napirendi pontok között a legfontosabbak azok voltak, melyek a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület által benyújtott, illetve szorgalmazott fejlesztésekről szóltak. A mai döntések nyomán az előterjesztéseknek a Fővárosi Közgyűlés májusi ülése elé kell kerülniük.

A 112-es busz a szerencsétlen Irányi utcai végállomás helyett a jövőben a Kiskörútig közlekedik, érintve a Ferenciek terét, az Astoriát és a Kálvin teret, ezzel utasai számára immár színvonalas metró- és belvárosi kapcsolatokat ad. A Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztálya által felkarolt javaslatot egy évnyi ellenállás után végül a BKV is elfogadta.

Dél-Pest közlekedéséről ez év elején a BKV olyan szakvéleményt készített a Bizottság számára, melyben kimondta volna a régió gondjainak rövid távú kezelhetetlenségét. Ennek elfogadását egyesületünk képviselők segítségével megakadályozta. A Bizottság széles körű egyeztetést rendelt el az érintett kerületek, a Főváros és a BKV között, melyen egyesületünk aktívan részt vett. Javaslataink elnyerték az érintettek tetszését, így egy-két kivételtől eltekintve széles körű konszenzust tudtunk teremteni.

A 30-as villamos sűrítésétől anyagi okokra hivatkozva elzárkózott a BKV, de kimondatott, hogy a 30-as villamos fejlesztendő járat. A VEKE tervét a rakparti 2-es villamossal való összekötésről a Főváros és a BKV is támogatja.

Az átszervezések eredményeképpen a dél-pesti hálózat működése a mainál olcsóbbá válik. Egyesületünk azon dolgozik, hogy az így felszabaduló forintok egytől-egyig visszakerüljenek a tömegközlekedésbe.

Az éjszakai közlekedés átalakításáról egyesületünk januárban kész, részletesen kidolgozott, többletköltség nélküli koncepciót tett le a bizottság asztalára. A BKV presztízsokokból nem volt hajlandó ezt az előterjesztést üzemeltetői vizsgálat alá vetni. Három hónap alatt inkább kidolgoztak egy kicsit kevésbé hatékony saját változatot. Ebben szerencsére átvették alapelveinket, melyekről előzetesen hallani sem akartak. Most két javaslat fekszik a bizottság előtt, a költségekben legalább 65 millió forint a különbség a VEKE javára (ezt a BKV többlettámogatásból, ill. más járatok ritkításából fedezné). A BKV szerint nem hasonlíthatóak össze a két javaslat pénzügyi vonatkozásai, mi állunk bármilyen vizsgálat elébe.

Egyesületünk a civil szervezetek és a szakma győzelmeként könyveli el a mai napot. Nem fordult még elő a Főváros történetében, hogy egy civil szervezet javaslatai miatt külön bizottsági ülést tartottak volna; s olyan sem, hogy több, a BKV által decemberben mereven elutasított javaslat májusban közgyűlés elé kerüljön, s várhatóan szeptemberben megvalósuljon. A Városüzemeltetési Bizottság elnöke és tagjai köszönetüket fejezték ki egyesületünknek a munkánkért, melyet ezennel is viszonzunk, és megköszönjük a Bizottság, illetve a Közlekedési Ügyosztály segítő együttműködését.

A VEKE elnöksége

A részletekről hamarosan beszámolunk!

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *