50 éves lenne az óbudai 5-ös villamos
Rövid ideig létező, rövid járat, HÉV-teherforgalmi múlttal, megérdemli, hogy megemlékezzünk róla!
50 éves lenne az 5-ös villamos
1888. augusztus 17-én adták át a forgalomnak a Filatorigát-Szentendre közötti helyiérdekű vonalat. A Dunajobbparti Gőzmozdonyú Körvasút 1892-es átadásával, és a Filatorigát-Szeszgyár összeköttetés közös használatával megindulhatott Óbuda üzemeinek vasúti kiszolgálása. Erre a célra később Filatorigátnál HÉV-teherpályaudvar épült, melyről a Hévízi úton lefektetett vontatóvágányon keresztül a környékbeli üzemek forgalmát is el tudták látni. A harmincas években a vontatóvágány 12+50 szelvényétől az Újlaki téglagyárba 810 m, a Cserépüzembe 796 m hosszú iparvágány épült. A vontatóvágány 11+50 szelvényéhez a Bohn-féle téglagyár 644 m hosszú, míg 7+40 szelvényéhez a HM katonai élelmezési raktára 246 m hosszú iparvágánnyal csatlakozott. A legnagyobb kiépítést az ötvenes évek elejére érte el (Hunor utcai vágány, Óbudai Fehérítő, Vasútépítő Vállalat).
A 2. világháború pusztítása és a dunai hidak lerombolása után ezekre a vágányszakaszokra, és a HÉV belső vonalára fokozott teher hárult. Az esztergomi személyvonatok eleinte az Óbuda-Aquincum összekötővágányon át, később a gázgyári iparvágányokon Császárfürdő HÉV-állomásig közlekedtek. A főváros szénellátását is ezen a vonalon biztosították a Dorog környéki bányákból. A Sztálin (Árpád) híd 1950-es átadásakor a teherforgalom zöme Óbuda-Császárfürdő-Budapest-Déli pályaudvar útvonal helyett Vizafogó teherpályaudvarra tevődött át, a teherszerelvények Óbuda-Filatorigát-Flórián tér-Sztálin híd-Vizafogó útvonalon érték el a várost. 1955. május 17-én újjáépítették az Északi Összekötő vasúti hidat, az esztergomi személy- és tehervonatok innentől erre közlekedtek. Az akkoriban felépült lakótelepnek viszont közforgalmú közlekedésre volt szüksége, így 1955. május 23-án a Flórián tér és a Filatorigát között egyvágányú pályán az FVV 5-ös számmal új villamosviszonylatot indított. Kezdetben a HÉV-től (akkor MÁV-BEV) kölcsönkapott, 1000 volt üzemfeszültségre alkalmas motorkocsik jártak itt, majd Óbuda kocsiszín látta el a vonalat szóló motorkocsikkal.
1958-ra a vasúti kiszolgálás jelentősége tovább csökkent, az 5-öst meghosszabbították a Hévízi úton át Veder utca végállomásig, továbbra is egyvágányú pályán, a Bogdáni útnál egyetlen forgalmi kitérővel. A régi rövid útvonalon egy ideig 5A jelzésű betétjárat is közlekedett. Az 1960-as évek elejére Hungária és Baross kocsiszínekbe egyre több UV motorkocsi érkezett, így az eddig oda állomásított 3600-as „Stukákat”, és a két alumínium felépítményű UZ motorkocsit Óbuda kocsiszínbe helyezték át.
A vonal 1974. január 3-i bezárásáig ezek a járművek közlekedtek itt. A kis forgalmú, gazdaságtalannak ítélt járat helyét a 18Y (1977. január 1-jétől 118-asra számozott) autóbusz vette át. A Bécsi út-Vörösvári út között új lakótelep épült fel, az Újlaki Téglagyárat bezárták. A BHÉV 1996. november 15–én beszüntette a teherszállítást a vonalain, Filatorigát teherpályaudvart is felszámolták, a Hévízi úti vontatóvágány ezzel végleg szerepét vesztette.
Egy forgalmi utasítás 1968-ból, Fodor Illés honlapjáról.