A BKV beruházásai 2005-ben
A Budapesti Közlekedési Rt. a 2005. évben a Fővárosi Közgyűléstől 11,8 milliárd forint beruházási támogatást kapott. A fővárosi finanszírozású nagyprojekteken felül (4-es metró előkészítés, Siemens villamosok fogadási feltételeinek biztosítása, 2-es metró felújítás, stb.) tehát ennyi pénz áll rendelkezésre a 2005. évi fejlesztésekhez. A Combino villamosok problémái miatt járó 1,3 milliárd forintos kártérítés szintén a BKV Beruházási Tervének bevételi oldalán szerepel, ezt járműfelújításra fordítják.
A 2005. év legnagyobb BKV-s beruházása a Szentendrei HÉV felújítása. Mivel a vonal biztosítóberendezésének használatát a hatóság csak 2006-ig engedélyezte, ezért a munkák megkezdésével nem lehetett megvárni a kelet-nyugati metró felújításának befejezését, a pályamunkák és az áramellátás korszerűsításe mellett tehát nyáron a biztosítóberendezés korszerűsítésére is sor kerül. A Szentendrei HÉV felújításának idei költsége 2,4 milliárd forint. A HÉV-közlekedés Batthyány tér és Békásmegyer között június 25-től augusztus 5-ig fog szünetelni, ezen időszakban két típusú HÉV-pótló autóbusz is fog közlekedni. Az egyik pótlójárat a Batthyány tér és Békásmegyer között a HÉV nyomvonalát követi, míg a 2-es metró Batthyány téri állomásának lezárása miatt gyorsabb bejutást biztosító 3-as metróra való ráhordás miatt sűrű pótlójárat fog közlekedni Békásmegyer és az Árpád hídi metróállomás között is. A tervek szerint a HÉV-pótlók közlekedését a Szentendrei úton autóbusz forgalmi sávok kialakításával fogják segíteni.
A 2-es metró felújításának 2005-ös ütemében a Batthyány tér, Astoria és Keleti pályaudvar állomások felújítására kerül sor. Az állomások felújításának előkészítése már április végén megkezdődött, az utasforgalomtól mentes időszakban végrehajtják az üzemi területek, a gépészeti berendezések, az elektromos hálózat és az utastér felújítását, majd augusztus végétől október végéig még az üzemi terek felújításának befejezése folytatódni fog az utasforgalom biztosítása mellett. 2005 végén megkezdődik az állomási liftek beszerelése is, első körben a Keleti pályaudvar, Blaha Lujza tér, Kossuth Lajos tér és Astoria állomásokon.
A 2-es metró 2005. évi felújítása során 2005. június 11-től augusztus 19-ig lesz vágányzár, a metrószerelvények megosztva Örs vezér tere és Stadionok, illetve Déli pályaudvar és Deák Ferenc tér között fognak közlekedni, a Batthyány tér állomáson azonban megállás nélkül haladnak majd át. A metrószerelvények pótlására a 2004. évben megszokott forgalmi rend szerint kerül sor, az idén beszerzett (illetve részben a tavalyi) Volvo-buszok segítségével Stadionok és Deák Ferenc tér között lesz pótlás. A tavalyi évhez hasonlóan a Rákoskeresztúrról és a Centenáriumi lakótelepről közvetlen járat indul a Blaha Lujza térre (144gy és 161E), míg a nyáron megszokottnál sűrűbben fognak közlekedni az 1-1A, a 2-es, a 3-62-es villamosok, a 70-es és 78-as trolibusz, valamint a 8-as, 9-es, 68-as, 85-ös, 85-ös gyors és 130-as gyors autóbuszok, illetve a Keresztúr-busz. A HÉV-pótlás miatt sok éve nem látott mértékben sűrítve, vonalanként 20-20 szerelvény forgalombaállításával, az iskolaidőben megszokottnál is sűrűbben fognak közlekedni a nagykörúti 4-6-os vonalak. A lezárt Batthyány téri állomás helyi igényeinek kiszolgálására állomáspótló buszok fognak közlekedni a Moszkva tér és a Batthyány tér között, a lezárt állomás tehermentesítésére pedig a 60-as autóbuszokat a Nyugati térre, míg minden második 11-es autóbuszt a Moszkva térre terelnek a metrópótlás idejére.
A BKV 2005. évi kiadásai között szerepelnek az alacsonypadlós nagykörúti villamosok fogadási körülményeinek megteremtéséhez szükséges munkálatok is, mintegy 2 milliárd forint értékben. Meg kell teremteni a Nagykörútról kiváltott, de a 47-es és 49-es vonalakon a 4-es metró távoli megépültéig félreállításra kerülő GANZ csuklós villamosok tárolásának feltételeit (Angyalföld kocsiszínben új tárolóvágányok épülnek, stb.), emellett a kocsiszíni ki- és beálló útvonalon is szükségesek átalakítások a Combinok közlekedéséhez. 2005-ben megkezdődik a nagykörúti áramellátási rendszer korszerűsítése is. A munkálatok 2006 végére fejeződnek be, a vágányzárat a jövő év elején végrehajtandó Margit híd, budai hídfő környezetében elvégzendő pályarekonstrukcióval kívánják összehangolni. Az áramellátási rendszer cseréjére fordított 500 millió forint valóban megtérülő beruházás lehet, hisz a járművek visszatáplálása is a jelenleginél lényegesen hatékonyabban történhet. A 2006-os felújítás során átépítik a vonal megállóit is, a Király utcánál, a Wesselényi utcánál, a Rákóczi téren, a Baross utcánál és a Mester utcánál pedig a közút rovására 80 centiméterrel kiszélesítenék a jelenlegi peronokat.
A 2005 elején leszállított 50 új Volvo autóbuszt újabb beszerzés követi, a BKV szerint bevált széria teljes opcióját kihasználva 2006 elején érkezik meg 50 újabb Volvo alacsonypadlós csuklós autóbusz, így 150 darabosra növelve a BKV flottáját a típusból. Még 2005 végén megkezdődik a Solaris-beszerzés második ütemében megrendelt újabb 10 darab alacsonypadlós trolibusz leszállítása. A járműfelújítás elsősorban a buszfelújításokra korlátozódik, ezt a Siemenstől érkezett kártérítésből finanszírozzák. A szükségesnél kisebb mértékű felújítások a HÉV, metró- és villamosüzemeknél is várhatóak. Az autóbuszfelújításban 2005-ben és 2006 első felében az IKARUS is részt vesz, mivel a korábbi, Ikarus 405-ös autóbuszok jótállási problémái miatt a Bíróság által megítélt kártérítést a cég nem tudta kifizetni, ezért most székesfehérvári üzemében az Ik. 260-as és Ik. 280-as típusú autóbuszok vázjavítási munkálataival dolgozza le “tartozását”.
A villamospályák felújítására a BKV 2005-ben 1,1 milliárd forintot kíván költeni, a legjelentősebb projekt a külső Bartók Béla út őszre tervezett felújítása. A munkát a közmű- és útépítéssel is összehangolják, illetve a vágányzár idején megkezdik a Kelenföld kocsiszín felújítását is, részben a Combinok érkezése miatt ide átcsoportosítandó Ganzok fogadása érdekében. Nyárra várható a 12-es és 14-es villamosok pályájának felújítása az István úton és a Pozsonyi utcában, emellett a fővárosi útfelújításhoz kapcsolódóan a BKV szándéka az Albertirsai köz és a MÁV-híd között a Fehér úti vágányok cseréje is. 2005-ben várhatóan megtrörténik a 42-es villamos Tóth Árpád utcai hurokvégállomásának megszüntetése is, az új fejvégállomás azonban szerencsére, a BKV szándékai ellenére továbbra is üzemi kapcsolatban marad a Hofherr Albert utcai vágányokkal.
A BKV ezévi további beruházásai között megemlítendő a telephelyi fűtésrendszerek korszerűsítése, a mozgólépcső felújítások folytatása, az AVM forgalomirányító rendszer hardvercseréje.
Összességében tehát a BKV idei beruházásai lényegében nem térnek el a korábbról ismert elképzelésektől, a prímet az idei évben is a gyorsvasúti hálózat infrastruktúrájának felújítása viszi, a fennmaradó összeget pedig a korábbi járműbeszerzések opcióinak lehívására és járműfelújításra költik.