Buszsáv létesÃtésének igénye az M1-M7 bevezetÅ‘n
Az M1-M7 autópályák bevezetÅ‘ szakaszán kialakult állandó torlódások miatt óránként közel száz autóbusz veszÃt el – utasaival együtt – jónéhány értékes percet. A VEKE ezen szeretne változtatni.
Az utóbbi években körülbelül háromszázezer ember döntött úgy, hogy elköltözik BudapestrÅ‘l, és hasonló nagyságrendű azok száma, akik a város belsÅ‘ területei helyett a városhatáron belüli, ám ahhoz közeli lakhelyet választottak maguknak. Azonban, mivel a kiköltözÅ‘k jelentÅ‘s része továbbra is a Belvárosban, mások pedig a város még távolabbi részein találnak munkát, a budapesti bevezetÅ‘ utak zsúfoltsága egyre nÅ‘. Erre ráadásul (éppen azok miatt, akik a városon kÃvülre járnak dolgozni) az utóbbi idÅ‘ben megfigyelhetÅ‘, hogy a bevezetÅ‘ utak a városközpont irányában nem csak a reggeli, hanem a délutáni órákban is torlódnak.
Különösen igaz ez a hatalmas terület forgalmát összegyűjtÅ‘ M1-M7 autópályák bevezetÅ‘ szakaszára. Bár az érkezÅ‘ forgalom egy része az Egérúton át a Lágymányosi hÃd felé közlekedik, mégis, szinte minden hétköznap több órán keresztül torlódik a forgalom legalább Gazdagrétig, sokszor egészen az Egérútig. A legrosszabb a helyzet az utolsó métereken, ahol (a Neszmélyi út vonalában lévÅ‘ felhajtónál) már a budaörsi, kamaraerdei és gazdagréti forgalom is ezt az utat terheli.
Ezt a bevezetÅ‘ szakaszt jelentÅ‘s mértékben használja a közösségi közlekedés is. A Neszmélyi út – Balatoni út közti szakaszon a reggeli csúcsórában a városközpont ill. Észak-Buda felé közlekedÅ‘ autóbuszok számát az alábbi táblázat tartalmazza:
40 | 4 | Â |
40 gyors | 20 | |
40E | 2 | |
72 | 6 | |
87 | 3 | |
87A | 3 | |
139 gyors | 23 | |
140E | 2 | |
153 gyors | 8 | |
172 gyors | 4 | |
Volán-járatok | 17 | |
Összesen | 92 |
Ez a csúcsórai 92 kocsi (és a következÅ‘ órában érkezÅ‘ közel ugyanennyi) közelÃtÅ‘leg másfélszeresen haladja meg a Rákóczi úton évtizedek óta külön forgalmi sávval védett módon közlekedÅ‘ autóbuszok számát, és összesen körülbelül ötezer embert szállÃt el. A jelzett szakaszon való áthaladás a reggeli csúcsforgalomban körülbelül 5-7 perccel növeli meg a menetidÅ‘t.
A Városi és ElÅ‘városi Közlekedési Egyesület úgy véli, célszerű és indokolt lenne legalább azon a szakaszon kijelölt autóbusz forgalmi sáv létesÃtése, melynek KRESZ-szerinti besorolása már nem autópálya, hanem városi főútvonal, azaz pontosan a Neszmélyi út vonalában lévÅ‘ felhajtó és a Balatoni út között. Ez a jelenleg meglévÅ‘ – ám éppen az útvonal “lakott terület” jellege miatt nem feltétlenül szükséges – leállósáv átalakÃtásával lenne lehetséges.
A leállósáv jelenleg az érintett szakasz nagy részén elegendÅ‘ szélességű ahhoz, hogy külön forgalmi sávot létesÃtsenek rajta. Egyes részein kismértékű szélesÃtésre van szükség, azonban ez általában minimális épÃtési munkálatok segÃtségével megoldható. Az útpálya egyedül a Menyecske utca vonalában lévÅ‘ aluljáró feletti szakaszon nem szélesÃthetÅ‘. A VEKE úgy véli, a jelenlegi három forgalmi sáv szűkÃtése itt megoldható, mivel azok jóval szélesebbek, mint a 70 km/h sebességre kijelölt városi utak számára elÅ‘Ãrt minimum. A három sáv kismértékű szűkÃtésével pedig már kialakÃtható lenne a jelenlegi leállósáv helyén egy negyedik, autóbuszok számára kijelölt forgalmi sáv.
A Balatoni út becsatlakozásánál szükség lenne kisebb mértékű átalakÃtásra, és forgalomtechnikai módosÃtásokra is, egyesületünk azonban úgy véli, ezek költsége és jellege arányban áll a keletkezÅ‘ haszonnal, ugyanis autóbuszok utasai a jövÅ‘ben 5-7 perccel kevesebb idÅ‘t töltenének a járműveken, ezáltal jelentÅ‘s megtakarÃtásokat érve el a nemzetgazdaságnak. Jelentkeznek továbbá kézzelfoghatóbb elÅ‘nyök is.
A lerövidült menetidÅ‘ azonos mértékben lerövidÃti a lehetséges fordulóidÅ‘t is. Ez pedig azt jelentené, hogy vagy többletjármű beállÃtása nélkül sűrÃteni lehetne az érintett járatokat (érdemes figyelembe venni, hogy például a 72-es autóbusz éppen amiatt ritkult az utóbbi években kétszer is, mert a buszok nem tudták teljesÃteni a menetrendben szereplÅ‘ fordulóidÅ‘t), vagy a jelenlegi járatsűrűség érintetlenül hagyásával a beosztott járművek számát lehetne csökkenteni, ezzel konkrét költségmegtakarÃtást elérni – a szolgáltatási szÃnvonal változatlanul hagyása mellett.
A Városi és ElÅ‘városi Közlekedési Egyesület tehát úgy véli, indokolt és szükséges autóbuszforgalmi sáv kijelölése az M1-M7 bevezetÅ‘ szakaszán a Lapu utca – Balatoni út közt, a Sasadi út irányában. E javaslatunkat eljuttatttuk a FÅ‘városi Önkormányzat illetékes munkatársaihoz, döntéshozóihoz, melyben kértük Å‘ket, hogy javaslatunkat vizsgálják meg, és a fejlesztés mielÅ‘bbi megvalósulása érdekében intézkedni szÃveskedjenek.