Változások a közösségi közlekedésben a Dél-Pesti régióban
2005. július 4-én lépnek életbe azok a változások, melyeket a VEKE indítványozott, és céljuk, hogy a kapacitások jobb elosztásával tegyék jobbá elsősorban Csepel, Pesterzsébet és Soroksár lakóinak kiszolgálását.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület ez év eleje óta folytat tárgyalásokat a Fővárosi Önkormányzat, a BKV Rt. és az érintett kerületek illetékeseivel a dél-pesti régió szolgáltatásjavítása ügyében. E tárgyalások eredményeképpen a Fővárosi Közgyűlés 2005. május 26-án fogadta el az egyeztett módosításcsomagot tartalmazó paraméterkönyvi módosításokat, melyek az alább felsorolt változásokat jelentik (ugyanekkor született döntés másik két általunk indítványozott ügyben is, ekkor döntött a Közgyűlés a 112-busz meghosszabbításáról, illetve az éjszakai hálózat reformjáról is).
A következő változások lépnek életbe:
- Sűrűbben közlekednek a 19-es és 59-es autóbuszok.
- A 30-as villamos rövidebb útvonalom, csak a Nagysándor József utcáig közlekedik; hamarabb visszafordul, ezzel a lakótelepen élők gyorsabb eljutását biztosítja a Belváros irányában. A kihagyott szakaszon (a pacsirtatelepi „nagy-” hurokban a hétvégén sűrűsödő 52-es villamos biztosítja az ellátást).
- Megszűnik a gyér kihasználtságú és csupán hétköznap reggel közlekedő 48A buszjárat, helyette reggel sűrűbben jár a 151-es autóbusz, mellyel nem csak a HÉV-hez, hanem Pesterzsébetre, Kőbányára is közvetlenül juthatnak el a 48A eddigi utasai.
- Hétköznap délután is jár a Soroksárt kiszolgáló 66-os gyorsautóbusz.
- A pesterzsébeti lakók nyugalma érdekében hétköznap este és hétvégén a pesterzsébetre járó 52-es villamos az eddig megszokott régi UV típusú kocsik helyett korszerű, csendes TW6000-es (hannoveri) járművekkel közlekedik (ez a változás várhatólag csak szeptembertől lép életbe).
Nem kevésbé fontos eredmény Dél-Pest vonatkozásában, hogy a 30-as és a 2-es villamos összekötése (a Haller utcai vágányok igénybevételével) javaslatunk nyomán bekerült a Fővárosi Önkormányzat és a BKV fejlesztési tervei közé, így a IX. kerület déli, illetve Pesterzsébet északi része felől a Belváros elérése rövid időn belül nagyságrendet javulhat.
Dél-pesti tárgyalássorozatunk további jelentős eredménye volt, hogy a leendő 5-ös metróval (észak-déli regionális gyorsvasúttal) kapcsolatos eddig fővárosi és kerületi szinten meglévő különböző, sokszor egymásnak is ellentmondó szabályozások harmonizációja, a Főváros egyes szervei és a kerületek közti információcsere megindult.
Egyesületünk reméli, hogy a most életbe lépő ésszerűsítések nyomán a tömegközlekedést választók utazása kényelmesebb és gyorsabb lesz, valamint hogy a környezetbarát közösségi közlekedés ezáltal is vonzóbb alternatívát jelent majd a személygépkocsit használók körében.