VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

30 éve szűnt meg a 40-es villamos

2005-08-05
By

Újabb rövid életű villamosvonal megszüntetésének van évfordulója az idén: a Pestszentlőrinc-Pestszentimre között közlekedő 40-es viszonylatról emlékezünk meg.

A 2058+2059 pályaszámú ikerkocsi a 40-es viszonylaton., Pestlőrinc, Béke tér, Budapest (forrás: Kelecsényi Gábor gyűjteménye)

A 2058+2059 pályaszámú ikerkocsi a 40-es viszonylaton., Pestlőrinc, Béke tér, Budapest (forrás: Kelecsényi Gábor gyűjteménye)


A 40-es villamos – hasonlóan sok más vonalhoz – hosszú élettörténetet mondhat magáénak, az évek során 4 különböző útvonalon közlekedett ugyanazon számjelzéssel. A vonal története 1912-ben kezdődött el, amikor a kocsik időszakos jelleggel közlekedtek a Rókus kórház és a Népliget között. A következő évben a vonalat meghosszabbították a Ferencvárosi pályaudvarhoz, azonban az első világháború alatt a forgalom megszűnt.

Az 1920-as évek végén újraindult villamos ezúttal Kispest, Gyár utca végállomástól a Szent Imre herceg utcán és az Üllői úton keresztül a Szent István kórházig közlekedett, majd ismét a háború pusztítása szólt közbe; a vonal 1944. szeptemberében ismét megszűnt. 1945. áprilisában azonban a Nagyvárad tér és a Határ út között 40A jelzéssel indítottak villamosjáratot, amelyet egy hónapos üzemelés után váltott fel a 42-es.

A Királyhágó utca a 40-es villamos megindításának idején., Pestszentlőrinc, Királyhágó utca, Budapest (forrás: Németh Zoltán Ádám gyűjteménye)

A Királyhágó utca a 40-es villamos megindításának idején., Pestszentlőrinc, Királyhágó utca, Budapest (forrás: Németh Zoltán Ádám gyűjteménye)

A 40-es villamos, feltehetőleg az 1948-as oszággyűlési választások előtt., Királyhágó utca, Budapest (forrás: Pándy Tamás)

A 40-es villamos, feltehetőleg az 1948-as oszággyűlési választások előtt., Királyhágó utca, Budapest (forrás: Pándy Tamás)

Budapest felszabadulása után a BSZKRt. (Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt.) a közlekedés újjáélesztésébe fogott; a külterületeken indultak új viszonylatok, köztük a régi-új 40-es, a felszabadulás után először, 1947. augusztus 2-án. A vonal két végpontja ekkor Pestszentlőrinc, Béke tér és Pestszentimre, Deák Ferenc utca volt. A 40-es végig egy vágányon közlekedett, a közel 4 kilométeres vonalon 3 kitérő volt. A BSZKRt 4 db kétkocsis szerelvényt közlekedtetett.

A Vörösfény (Királyhágó) utca a 40-es vilamos pályájával., Vörösfény utca, Budapest (forrás: Németh Zoltán Ádám gyűjteménye)

A Vörösfény (Királyhágó) utca a 40-es vilamos pályájával., Vörösfény utca, Budapest (forrás: Németh Zoltán Ádám gyűjteménye)

A 2058+2059 pályaszámú ikerkocsi a 40-es viszonylaton., Pestlőrinc, Béke tér, Budapest (forrás: Kelecsényi Gábor gyűjteménye)

A 2058+2059 pályaszámú ikerkocsi a 40-es viszonylaton., Pestlőrinc, Béke tér, Budapest (forrás: Kelecsényi Gábor gyűjteménye)

A vonalat 1955-ben Pestszentimre, Vasút utcáig, a mai autóbusz-végállomásig hosszabbították meg. Érdekesség, hogy a vágányok építése társadalmi munkában, a kerületi lakosok közreműködésével történt.

1975-ben azonban ez a vonal is áldozatául esett a villamoshálózat módszeres lefokozásának, augusztus 4-én, 30 éve a 40-es megszűnt, helyére a 93Y autóbuszjárat került, amely ma 193-as járatszámmal szállítja az utasokat.

A 2038+2039 pályaszámú ikerkocsi a 40-es viszonylaton., Pestlőrinc, Vörösfény utca, Budapest (forrás: Pándy Tamás)

A 2038+2039 pályaszámú ikerkocsi a 40-es viszonylaton., Pestlőrinc, Vörösfény utca, Budapest (forrás: Pándy Tamás)

40-es villamosok találkozása egy forgalmi kitérőben., Vörösfény utca, Budapest (forrás: Pándy  Tamás)

40-es villamosok találkozása egy forgalmi kitérőben., Vörösfény utca, Budapest (forrás: Pándy Tamás)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *