VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Próbaüzem után, élesítés előtt: átalakul az éjszakai közlekedés

2005-08-31
By

Vitathatatlan fejlődés történik szeptember 1-jétől Bp.-en az éjszakai közlekedésben a VEKE kezdeményezésére, néhány dologban azonban még szükséges előrelépés. Egyes járatok túl ritkán járnak, ráadásul az utasok számára hasznos szolgálati járatok menetrendjét is titkolja a BKV. Mi meghirdetjük a szolgálati járatokat!

Budapest új éjszakai hálózata. (forrás: Fővárosi Önkormányzat)

Budapest új éjszakai hálózata. (forrás: Fővárosi Önkormányzat)


Egyesületünk az alábbi sajtóközleményt juttatta el a Magyar Távirati Iroda Országos Sajtószolgálatához:

Szeptember 1-jétől Egyesületünk év elején benyújtott javaslata alapján gyökeresen megújul Budapest éjszakai közlekedése. Számos, éjszaka eddig elérhetetlen városrészbe jutnak el ezentúl a buszok, az eddig is kiszolgált területekre pedig a belvárosból közvetlen éjszakai járatok közlekednek, megszüntetve az eddigi megbízhatatlan és időrabló átszállásokat.

A létrejött végleges hálózat megfelel az eredetileg a VEKE által javasoltak szellemének, üzemeltetése azonban – a BKV által is elismerten – néhány hálózati módosítás miatt drágább annál. Emiatt a néhány viszonylat (12-es, 17-es, 37A villamos, 124-es busz) későesti közlekedését korlátozzák, és több éjszakai járaton rendkívül ritka követést alkalmaznak. A vitathatatlanul hatalmas fejlődést jelentő új éjszakai hálózat bevezetése kapcsán két probléma azonnali megoldását látjuk fontosnak:

1., A budai hegyvidéken közlekedő járatok (911, 921), a Soroksárt feltáró (966) és az Őrmezői lakótelep, illetve a dél-budai kertvárosok kizárólagos éjszakai kapcsolatát biztosító járat (941) egyaránt kétóránként közlekednek. Ez a követési időköz az elfogadhatónál magasabb, a VEKE alacsonyabb összköltségű javaslatában a jelzett területek egyikén sem volt szó hasonlóan magas követési időközről. Ezen járatok sűrítését utasszámuktól függetlenül fontosnak tartjuk, tekintve, hogy sok utast a két órás követés elriaszthat.

2., A BKV dolgozóinak hazaszállítására hivatott szolgálati járatok száma ugyan jelentősen csökken, de olyan útirányokon, ahol éjszakai járat nem áll rendelkezésre, számos ilyen járat közlekedni fog szeptembertől is. A szolgálati járatok utasokat is szállíthatnak, az utasok tájékoztatását és a járatok meghirdetését a BKV azonban megtagadta. Mivel több olyan útirányon (Nagykovácsiba, Dunaharasztiba, Bp.-en belül Rákospalotára, Cinkotáról Észak-Pestre, stb.) közlekednek az utasok számára hasznos szolgálati járatok, így Egyesületünk magára vállalja ezt a feladatot és szeptember 1-jétől honlapunkon, a www.veke.hu címen meghirdetjük az új szolgálati járatok útvonalát és menetrendjét. Mivel ez az intézkedés valójában a BKV Rt. feladata lenne, így felszólítjuk a cég vezetését, hogy legalább az utasok számára hasznos szolgálati járatokat hirdesse meg.

A keddi próbaüzem álláspontunk szerint jól sikerült, a sok esetben sikertelen csatlakozások viszont bebizonyították: több figyelmet kell fordítania a BKV-nak a járművezetők megfelelő tájékoztatására és az előírt menetrend betartatására.

E kisebb-nagyobb problémák ellenére bátran kijelenthetjük, hogy az éjszakai közlekedés tekintetében Budapest felzárkózik a nyugat-európai színvonalhoz, ráadásul az eddig üresen kanyargó szolgálati járatok megszüntetése révén az új rendszer az eddigi tarifaszínvonalon, érdemi többletköltség nélkül működtethető. Ezúton is köszönetünket fejezzük ki a Főváros vezetői felé, amiért lehetővé tették a budapestiek éjszakai közlekedését nagymértékben segítő civil javaslatunk megvalósulását.A szolgálati járatok menetrendje és útvonala ITT megtalálható.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *