A buszok és trolik elÅ‘nyben részesÃtését javasoljuk az M3-as környékén
Az M3-as autópálya bevezetÅ‘ szakaszán napról napra egyre hosszabb és egyre tovább tartó dugók alakulnak ki, amelyeket a Millenniumi hÃd felújÃtása csak tovább tetéz. A környezÅ‘ útszakaszokra is kiható torlódások nem kÃmélik a tömegközlekedés járműveit sem, ezért a Kassai tér környezetében közlekedÅ‘ troli- és buszvonalak elÅ‘nyben részesÃtésére dolgoztuk ki javaslatainkat – a teljesség igénye nélkül.
Az M3-as autópálya bevezetÅ‘ szakaszán munkanap reggelente kialakuló közúti torlódás mértéke évrÅ‘l-évre egyre nagyobb, miközben a Hungária körút, a HÅ‘sök tere – Andrássy út és a Hermina út kapacitása (szerencsére) nem növekedett. EbbÅ‘l kifolyólag, illetve a Millenniumi hÃd átmeneti lezárása miatt gyakorlatilag minden reggel oly mértékben dugul be az M3-as autópálya, hogy visszaduzzasztja a Kassai tér környékén a Nagy Lajos király útját, az Ungvár utcát és a SzÅ‘nyi utat. Mivel mindezen útvonalakat a BKV Rt. viszonylatai használják, a járművek reggelenként 5-20 perces idÅ‘veszteséggel közlekednek.
A térségben szükségessé vált tehát a tömegközlekedés elÅ‘nyben részesÃtése, melynek megvalósÃtásához a következÅ‘ konkrét javaslatokat tesszük:
1., A Kassai téri felüljárón a Károly körút felé tartó 74-es trolibusz felsÅ‘vezetékének áthelyezése szükséges annak érdekében, hogy a SzÅ‘nyi út felé kanyarodó trolik ne kényszerüljenek az M3-as autópálya által feltorlasztott szélsÅ‘ sávban lépésben haladni. A felsÅ‘vezeték áthelyezése lehetÅ‘vé teszi a troliknak, hogy a belsÅ‘ sávban közlekedjenek – akárcsak az infrastruktúrához nem kötött 25-ös autóbusz – ezzel megspórolva akár 4-6 perc menetidÅ‘t is.
2., Mivel a Millenniumi hÃd felújÃtása idején a fenti megoldás csak mérsékelné, de nem oldaná meg a problémát, javasoljuk, hogy a Kassai téri felüljárón az M3-astól a Nagy Lajos király útja felé haladó belsÅ‘ sávot a jelenlegivel ellentétes irányban tömegközlekedés számára használható forgalmi sávként jelöljék ki, és Ãgy buszsávként működjön a Kassai tér felÅ‘l a SzÅ‘nyi út irányában. A felüljárón jelenleg kialakÃtott Nagy Lajos király útja felé tartó két sáv nincs kihasználva, a forgalom a nap minden idÅ‘szakában elenyészÅ‘ a másik irányhoz képest. A buszsáv kialakÃtása idÅ‘beli veszteséget az ellentétes irányban haladó személygépkocsi-forgalomnak tehát nem okoz. A buszsávot nem csak a 25-ös busz és a 74-es és a 74A trolibuszok, hanem a 32-es és a 132-es gyors autóbuszok is használhatnák, ha forgalmi torlódás esetén a SzÅ‘nyi út érintésével közlekednek.
3., Kezdeményezzük az Ógyalla tér után a SzÅ‘nyi út egyirányúsÃtását a BVSC irányában olyan forgalomtechnikai megoldással, hogy a jelenleg BVSC felé haladó személygépkocsiknak fenntartott sáv buszsávként működjön tovább, a jelenlegi ellentétes irányú forgalmi sáv pedig váltson irányt, és a BVSC pálya felé tartó gépkocsiforgalom számára legyen fenntartva. Az egyirányú szakasz a BVSC elÅ‘tti, az M3-asra vezetÅ‘ „S” kanyarig tartana, onnan megmaradhatna az eredeti közlekedési rend. A korlátozás a kizárólag a Teleki Blanka utca felÅ‘l a SzÅ‘nyi útra balra kanyarodó forgalmat érinti, jelenleg ez minimális, hisz a rákosrendezÅ‘i sorompó felÅ‘l érkezÅ‘ forgalom egy kis részét jelenti csak. Az ilyen irányú forgalom a lezárást követÅ‘en a Teleki Blanka utcáól a SzÅ‘nyi útra jobbra kanyarodással, majd a Mexikói úti buszvégállomás – Amerikai út – M3-as szervÃzút – Kassai téri felüljáró útvonalon vezethetÅ‘ el minimális többletúttal, ez a kompromisszum a tömegközlekedés járműveinek elÅ‘nyben részesÃtéséhez álláspontunk szerint felvállalható.
A fenti intézkedések életbeléptetésével tehát valóban megvalósulhatna a térségben közlekedÅ‘ viszonylatok zavarmentes közlekedése a reggeli csúcsidÅ‘szakban, Ãgy akár a hÃdfelújÃtás idején tapasztalható menetidÅ‘khöz képest 20 perc idÅ‘nyereség is elképzelhetÅ‘, de józan becslésként 5-15 perc menetidÅ‘megtakarÃtás az év bármely idÅ‘szakában is becsülhetÅ‘ – a felújÃtástól függetlenül is.
A trolivezeték áthelyezésével és a buszsávok kijelölésével az Ógyalla téri szűk keresztmetszetet kivéve a Kassai tértÅ‘l a BVSC-ig valamennyi BKV viszonylat elkülönÃtett tömegközlekedési sávban tudna haladni, a megoldás a Kassai téren történÅ‘ trolivezeték beljebb helyezésének költségén túl jelentÅ‘sebb forrást nem igényel, hiszen útátépÃtésre nem, csak forgalomtechnikai módosÃtásokra van szükség. A megoldás révén nem csökkenne az M3-as autópálya, a SzÅ‘nyi út és a Kassai téri felüljáró Belváros irányú áteresztÅ‘képessége, tehát nem kell még nagyobb dugótól tartani az autópálya bevezetÅ‘szakaszán.
Javaslatainkat eljuttattuk a Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztályára és a Fővárosi Önkormányzat Városüzemeltetési Bizottságának részére.