VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Ferihegy tömegközlekedési kiszolgálásának javítását kezdeményezi a VEKE

2005-09-19
By

A használható buszjárat nélkül már szeptember 1-je óta üzemelő Ferihegy 1 jobb kiszolgálását, a Reptér-busz üzemidejének a repülők üzemidejéhez történő igazítását és az utastájékoztatás javítását kezdeményezi a VEKE, a repülőtér kiszolgálásának azonnali fejlesztési lehetőségeit vizsgáló javaslatcsomagban.

Hol van már a BKV+ matrica varázsa..., Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Hol van már a BKV+ matrica varázsa…, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)


A következő tartalmú levéllel fordultunk 2005. szeptember 19-én a Fővárosi Önkormányzat Közlekedési Ügyosztályához és a Városüzemeltetési Bizottsághoz:

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület két szakmai munkacsoportja jelenleg is dolgozik egy, a Ferihegyi repülőtér rövid-, közép- és hosszútávú tömegközlekedési kiszolgálásának lehetőségeit vizsgáló tanulmányon, mely a reptéri gyorsvasút és a 3-as metró problémakörének vizsgálatán túl a rövidebb távú megoldásokkal is foglalkozni kíván.

Nem várhatunk azonban ezen tanulmány elkészültéig azon javaslatunkkal, amely annak apropóján született, hogy Budapest nemrég újból megnyitott nemzetközi repülőtérterminálja, a Ferihegy 1, szeptember 1-jei átadása óta lényegében tömegközlekedési kiszolgálás nélkül üzemel.

Hol van már a BKV+ matrica varázsa..., Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Hol van már a BKV+ matrica varázsa…, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

93-as Ferihegy 1-en: édeskevés., Ferihegy 1, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

93-as Ferihegy 1-en: édeskevés., Ferihegy 1, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

Álláspontunk szerint megengedhetetlen, hogy egy olyan repülőtér, ahonnan az utasok egy belvárosi taxifuvar áráért repülhetnek el fapados repülőgépekkel európai nagyvárosokba, csak személygépkocsival vagy taxival legyen európai módon megközelíthető.

Ferihegy 1-et ma a BKV-nak egyedül a fekete 93-as számjelzéssel ellátott járata érinti, amely szombaton csak délelőtt, vasárnap pedig egyáltalán nem közlekedik, a Kőbánya-Kispest metróállomásról pedig nem közvetlenül, hanem Pestszentlőrinc feltárásával éri el a repteret, legsűrűbb követése munkanapokon csúcsidőben is 30 perc, de 45 perces járatsűrűség is előfordul. Egy nemzetközi reptér tömegközlekedési kiszolgálására ez a buszjárat tehát alkalmatlan. A vasúton történő kiszolgálás reális alternatíva lehetne, azonban a MÁV Rt. terveiben információink szerint csak 2007 után szerepel a Szemeretelep vasúti megállóhely áthelyezése, amely egyébként még mindig jelentős, csak busszal elérhető távolságban lenne a repülőtéri termináltól. Ettől függetlenül a Fővárosi Önkormányzat által a vasúti megállóhely építésének előremozdítását a most elküldött levelünkben is szorgalmaztuk.

Reptér-busz Ferihegy 2 végállomáson: az utolsó repülőkhöz már nem csatlakozik., Ferihegy 2, Budapest (forrás: Vitézy Dávid)

Reptér-busz Ferihegy 2 végállomáson: az utolsó repülőkhöz már nem csatlakozik., Ferihegy 2, Budapest (forrás: Vitézy Dávid)

További problémát jelent, hogy az 2-es terminál kiszolgálását a lehetőségekhez képest színvonalasan ellátó, Kőbánya-Kispestről induló Reptér-busz járat üzemideje nem igazodik a repülőtér üzemidejéhez, így több késő esti járathoz nem csatlakozik semmilyen tömegközlekedési eszköz. Egyesületünk határozott álláspontja, hogy Budapest nem engedheti meg magának, hogy legnagyobb nemzetközi repülőterére érkező utasok, legyen szó akár az 1-es terminálról, akár a 2-esre érkező esti járatokról, csak az ismert körülmények között igénybevehető taxiszolgáltatás, a taxiszerű szolgáltatást nyujtó reptéri minibusz és a saját személyautó használata között választhassanak.

Kőbánya-Kispesten a metróról leszállva a buszt megtalálni (annak nevétől függetlenül) már eleve nem kis feladat egy nem budapesti viszonyokhoz szokott turistának., Kőbánya-Kispest, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Kőbánya-Kispesten a metróról leszállva a buszt megtalálni (annak nevétől függetlenül) már eleve nem kis feladat egy nem budapesti viszonyokhoz szokott turistának., Kőbánya-Kispest, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A fentiek értelmében a következő javaslatot tettük és kértük Budapest Főváros Önkormányzatát, hogy a város nemzetközi repülőterének jobb kiszolgálása érdekében ezen intézkedéseket mihamarabb vezesse be.

A Reptér-busz útvonalának módosítását kezdeményezzük úgy, hogy az mindkét irányban térjen be és álljon meg Ferihegy 1-es terminálja előtt. Külön buszjárat indítása az 1-es terminál kiszolgálására annak túlzott költségei miatt indokolatlan, a kerülőúton közlekedő fekete 93-as buszjárat sűrítése pedig szintén gazdaságtalan lenne. A Reptér-busz betérése ezzel szemben álláspontunk szerint mind költségeiben, mind a nyújtott szolgáltatás tekintetében felvállalható változtatás, amely a vasúti megállóhely megépüléséig, illetve a későbbi, egyéb kötöttpályás rendszerek kiépüléséig elégséges formában ellátja a reptér tömegközlekedési kiszolgáló buszjáratának szerepét. Javasoljuk továbbá a Reptér-busz üzemidejének kiterjesztését úgy, hogy a menetrend szerinti repülőjáratok menetrend szerinti érkezéséhez és felszállásához kapcsolódóan legyen elérhető tömegközlekedési szolgáltatás a belváros felé, ez a 3-as metró üzemidején túl nyilvánvalóan csak a Szarvas csárda térig való közlekedést, a 950-es éjszakai járattal való kapcsolatot indokolja. A mai csonkamenetekhez kapcsolódó 950-es járat jobb csatlakoztatásán (az új éjszakai menetrend szerint a város felé tartó 950-est 1-2 perccel késik le a Reptér-busz csonkamenetei) túl mindössze egy db többletindulás beiktatását javasoljuk Ferihegy 2-ről 1:00-kor a Szarvas csárda térig, csatlakozva az 1:21-kor ott áthaladó 950-eshez.

A BKV egyetlen Irisbus Agora típusú, alacsonypadlós autóbusza a Reptér-buszon közlekedik., Kőbánya-Kispest, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

A BKV egyetlen Irisbus Agora típusú, alacsonypadlós autóbusza a Reptér-buszon közlekedik., Kőbánya-Kispest, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

Az üzemidő kiterjesztésén és az útvonal bővítésén túl javasoljuk a járat felülvizsgálatát utastájékoztatási szempontból is, különös tekintettel az azt használó nagy számú külföldi utasra. Furcsa helyzet állhat elő, amikor egy a járatot ismerő, azaz a megszokottnál még jobban is tájékozott budapestinek egy külföldivel kell megértetni, hogy a Ferihegyre közlekedő buszjáratnak a többivel ellentétben nincs száma, ezzel szemben neve van, ami ugyan egy külföldiek számára értelmezhetetlen magyar szó, de mindezek ellenére sem szám, sem név nem kerül kiírásra a járat kijelzőjén, mindössze annak márkavédjegyes jellegére utaló BKV+ felirat. Ez a már-már komikus helyzet sajnos nap mint nap lehetőséget ad arra, hogy a korántsem barátságos Kőbánya-Kispesti buszvégállomáson tájékozatlan, esetleg sok csomagot cipelő utasok tucatjai kérdezősködjenek.

A járművek kijelzője inkább félretájékoztat, mint útbaigazít..., Ferihegy 2, Budapest (forrás: Vitézy Dávid)

A járművek kijelzője inkább félretájékoztat, mint útbaigazít…, Ferihegy 2, Budapest (forrás: Vitézy Dávid)

A piros 93-as számjelzés nem térhet vissza: a 435-ös buszok kijelzőjén zöld, az Agora kijelzőjén sárga lenne az a piros, ez pedig ismét igencsak félreérthető lenne., Kőbánya-Kispest, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

A piros 93-as számjelzés nem térhet vissza: a 435-ös buszok kijelzőjén zöld, az Agora kijelzőjén sárga lenne az a piros, ez pedig ismét igencsak félreérthető lenne., Kőbánya-Kispest, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

A fenti helyzet feloldására javasoljuk, hogy a járat rendszeridegenségét feloldandó a Reptér-busz is kapjon viszonylatszámot, és a továbbiakban az eddig nem (a környéken korábban soha sem) használt, külföldiek számára is könnyen érthető járatszámmal (pl.: 10-es) közlekedjen, emellett Kőbánya-Kispesten már a metróról való leszállástól kezdve útbaigazító táblák kerüljenek kihelyezésre, amelyek több nyelven tájékoztatást adnak a reptéri járat elérhetőségéről.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *