Új tanév, újabb járatritkÃtás a BKV-nál
Szeptember első napjaiban nem állt forgalomba a Paraméterkönyv szerinti kocsiszám a dél-budai villamosvonalakon és a trolihálózat nagy részén, emellett menetrendileg is ritkábban jár ősztől több trolijárat és a 85-ös buszcsalád. A VEKE az előzmények ismeretében a városvezetéshez fordult.
A VEKE Forgalomszervezés munkacsoportja az utasoktól érkezett bejelentések nyomán részletes vizsgálatot hajtott végre, emellett helyszÃni méréseket végzett több ponton. Az összegyűjtött tapasztalatok alapján a következÅ‘ levelet juttattuk el Budapest FÅ‘város Önkormányzatának városüzemeltetésért felelÅ‘s fÅ‘polgármester-helyettesének, illetve a Városüzemeltetési Bizottság elnökének.
CÃmzett:
Vajda Pál, Budapest Főváros főpolgármester-helyettese
Lakos Imre, bizottsági elnök, Fővárosi Önkormányzat Városüzemeltetési Bizottság
Tárgy: járatritkÃtásokkal kezdte a tanévet a BKV
Tisztelt főpolgármester-helyettes úr, tisztelt elnök úr!
A Városi és ElÅ‘városi Közlekedési Egyesület folyamatosan figyelemmel kÃséri Budapest közösségi közlekedésének szÃnvonalát, a Paraméterkönyv betartását.
2005. szeptember 1-jén és 2-án (csütörtökön és pénteken) több jelzést kaptunk arra vonatkozóan, hogy a budai villamoshálózat számos vonalán (18-as, 47-es, 49-es, 56-os, 61-es és 118-as vonalak) nem az iskolaidÅ‘szakban elÅ‘Ãrt paraméterkönyvi járműszám közlekedett, Ãgy a követési idÅ‘köz vagy jelentÅ‘sen megnÅ‘tt vagy egyenetlenné vált. A forgalmba adott járműszám a számunkra eljuttatott információk és méréseink szerint a reggeli és a délutáni csúcsidÅ‘ben is egyaránt jelentÅ‘sen elmaradt a fenti vonalakon az iskolaidÅ‘szakban elÅ‘Ãrt és megszokott rendtÅ‘l. Különösen furcsa ez annak ismeretében, hogy az 56-os és 61-es villamosvonalak a BKV Rt. garantált menetrendi pontosságot ÃgérÅ‘ márkavédjegyes járatcsoportjába tartoznak, a 18-as és 118-as villamosok pedig egész nap az utasok számára meghirdetett, ún. kötött menetrend szerint közlekednek. Mivel információink szerint ezeken a napokon került bevezetésre a fenti villamosvonalakon a korábbi vitákat is kiváltó új KollektÃv SzerzÅ‘dés szerinti munkarend, felmerül annak lehetÅ‘sége, hogy korábbi Ãgéretével ellentétben a BKV Rt. az új pihenÅ‘rendszert nem tudta változatlan közlekedési paraméterek mellett bevezetni, Ãgy az utasok mégiscsak megérezték, hogy a járművezetÅ‘k többet pihennek az eddiginél.
A fentiekhez hasonló jelzéseket kaptunk az tanÃtási idÅ‘szak elsÅ‘ napjaiban Budapest trolibuszvonalairól is, ahol szintén több alkalommal fordult elÅ‘, hogy a Paraméterkönyv által elÅ‘Ãrt járműszám már forgalomba sem állt reggelente, illetve délutánonként. Hogy ennek az áramütések és az elfogadhatatlan műszaki állapotok, illetve a Trolibusz Ãœzemigazgatóságnál tapasztalható balkáni karbantartási viszonyok miatt forgalomból kivont trolibuszok vagy az új KollektÃv SzerzÅ‘dés szerinti munkarend bevezetése miatt megnövekedett járművezetÅ‘-igény az oka, nem tudjuk megÃtélni, mindenesetre egyik esetben sem megengedhetÅ‘, hogy az utasok érezzék a BKV Rt. működési hibáit, hiányosságait.
A trolibuszvonalakon a ki nem adott járműveken túl további, menetrendileg meghirdetett ritkÃtások is feltűntek: a 70-es trolibusz délelÅ‘ttönként 6 helyett 7 percenként indul, a 82-es trolibusz a teljes délutáni csúcsidÅ‘ben 5-rÅ‘l 6 percre ritkult, emellett a csúcsidÅ‘t érintÅ‘en ritkult a 79-es troli is. A májusban „bevált” módszert alkalmazva ritkÃtotta a BKV a trolibuszok hajnali közlekedését is, a 74-es vonalon 5:05 és 6:33 között munkanapokon eddig 15 db trolibusz indult el a Csáktornya parkból a belváros felé, szeptembertÅ‘l csak 10. UgyanÃgy ritkult a hajnali közlekedés a 75-ös és 78-as vonalakon is.
2005. szeptember 1-jétÅ‘l megváltozott a 85-ös és 85-ös gyors autóbuszok menetrendje is. Az Örs vezér terét KÅ‘bánya-Kispesttel összekötÅ‘, a teljes Újhegyi lakótelepet kiszolgáló járatokon csúcsidÅ‘ben már eddig is elviselhetetlen volt a zsúfoltság, az autóbuszok az alsó lépcsÅ‘ig telÃtettek, néha még utaslemaradás is elÅ‘fordul. A buszcsalád menetrendjét a BKV Rt. a tanév kezdetekor módosÃtotta, Ãgy a KollektÃv SzerzÅ‘dés szerinti munkarend bevezetését az utasok is megérezhetik: az eddigi 7-9 perces követési idÅ‘köz helyett a gyors- és az alapjárat egyaránt 10 percenként közlekedik a délutáni csúcsidÅ‘ben. A járat útvonalán valóban gyakorta alakul ki a közlekedést lassÃtó közúti torlódás, erre a helyes üzemeltetÅ‘i válasz azonban nem a járatok ritkÃtása, hanem a tömegközlekedés elÅ‘nyben részesÃtésének felgyorsÃtása, kezdeményezése lenne. Erre irányuló kezdeményezés kivitelezése épp szeptemberre fejezÅ‘dött be a Fehér úton, Egyesületünk pedig ezúton kezdeményezi a fekete 85-ös busz útvonalának módosÃtását az Élessarok csomópontban a villamospálya igénybevételével, mely jelentÅ‘s menetidÅ‘-csökkenést eredményezne, emellett szükségesnek tartjuk a Fehér úton az Örs vezér teréig buszsáv kialakÃtását.. MÃg ezen intézkedések a dugóban álló autósok tömegközlekedésre szoktatását segÃtenék, addig a járatok ritkÃtása csak az egyéni közlekedést igénybevevÅ‘k számát fogja növelni, Ãgy rontva tovább a közforgalmú közlekedés szÃnvonalát Budapesten.
Az üzemeltetÅ‘ hozzáállása miatt aggasztónak találjuk, hogy a FÅ‘városi Önkormányzat a Paraméterkönyvben nem szabályozza szigorúbban a budapesti tömegközlekedés szÃnvonalát, Ãgy megengedi, hogy a BKV Rt. a Paraméterkönyv megsértése nélkül hajtson végre a délutáni csúcsidÅ‘szakban (amely nem kevésbé jelentÅ‘s a délelÅ‘ttinél) járatritkÃtásokat. A hasonló esetek elkerülése érdekében ezúton kezdeményezzük, hogy a délutáni csúcsidÅ‘szak közlekedési rendje is kerüljön meghatározásra a Paraméterkönyv irányszámai között.
Kérjük szÃves tájékoztatásukat azügyben, miként fordulhatott elÅ‘ ismét, hogy a BKV a tanÃtási idÅ‘szak elsÅ‘ két napján Budapest egyik legfontosabb kötöttpályás közlekedési járatcsaládján és trolihálózatán nem adta ki forgalomba a Paraméterkönyv által meghatározott járműszámot, ritkÃtotta a trolibuszok közlekedését, illetve miként lehetséges, hogy egy alsó lépcsÅ‘ig telÃtett járatot a délutáni csúcsidÅ‘ben ritkÃtott a közlekedési társaság. SzámÃtunk a városvezetés intézkedésére, hogy a BKV Rt. a továbbiakban forgalomba állÃtsa a Paraméterkönyv által elÅ‘Ãrt járműszámot villamos- és trolivonalain, illetve kérjük a 85-ös buszcsalád eredeti délutáni követési idejének visszaállÃtását.
SzÃves intézkedésüket és tájékoztatásukat elÅ‘re is köszönjük.
Budapest, 2005. szeptember 6.
Vitézy Dávid
munkacsoport-vezető,
Forgalomszervezés munkacsoport