Fejlesztések az épp 50 éves metróhálózaton Szentpéterváron
Az orosz kormány az elkövetkezendő három évben 3 milliárd rubellel, azaz közel 21 milliárd forintnak megfelelő összeggel támogatja a november 15-én ötvenedik születésnapját ünneplő pétervári metróhálózat fejlesztését – jelentette be a közelmúltban a szentpétervári metrótársaság vezetője. Az összeget főként vonalhosszabbításokra költi a város.
A szentpétervári metró első vonalát 1955. novemberében adták át a forgalomnak, melynek folyamatos hosszabbításai mellett a 60-as években elkezdődött további két vonal építése is. A negyedik, legfiatalabb vonal elsőnek átadott szakasza a 80-as évek közepén készült el. Az alagutak a moszkvai metróhoz hasonlóan mélyvezetésűek, az állomástávolságok meglehetősen nagyok, átlagosan 1770 méteresek. Építésüket nehezítik a kedvezőtlen földtani adottságok, a város ugyanis közvetlenül a Finn-öböl szomszédságában, a Néva-folyó delta torkolatánál helyezkedik el. (1995-ben az 1-es vonal alagútjának egy rövid szakasza be is szakadt, melynek helyreállítása kilenc évet vett igénybe.) A metróhálózat az elmúlt 50 év alatt kisebb-nagyobb mértékben folyamatosan bővült, a legújabb állomást idén áprilisban vehették birtokba az utasok. A metróvonalak reggel 6 és éjjel 1 óra között üzemelnek, csúcsidőszakban 95 másodpercenként, a nap többi részén pedig 4 percenként követik egymást.
A fejlesztések keretében új állomással bővül a négy vonalból álló metróhálózat 2-es vonalának északi vége, valamint folytatódnak a leendő ötödik metróvonal alagútjának építési munkálatai is. Az új, öt megálló hosszúságú alagút a Szadovaja állomásnál közvetlenül csatlakozik majd a 4-es vonal északi részéhez, így a jövőben az itt lévő állomásokat is az 5-ös metró szolgálja ki a 4-es helyett (a 4-es vonal leredukálódik a vonal jelenlegi déli szakaszára). E változásokra várhatóan 2008. év végén – 2009. év elején, az új alagút első, három új állomást is tartalmazó szakaszának elkészültével kerül sor.
Szintén az elkövetkezendő három évben (várhatóan 2008-ban) kerül sor a 4-es vonal Admiratyelszkaja állomásának átadására is. Ez az állomás (mely 102 méteres mélységével kiérdemelte a világ második legmélyebb metróállomása címet) a 4-es vonal 1997-ben átadott szakaszán található, de mivel a felszíni kijárata a mai napig sem készült el, így a szerelvények nem állnak meg ott. Átadásával sokat javul majd a történelmi belváros megközelíthetősége.
A tervek szerint sor kerül az elkövetkezendő években két, régebben épült állomás teljes felújítására is, valamint elkészül a gyalogos összekötő alagút a 3-as vonal Vasziljevosztravszkaja és a 4-as vonal Szportyivnaja állomásai között, mely jelentősen megkönnyíti majd az egyik vonalról másikra átszállók dolgát.