Járatritkítások várhatóak Németországban?
Hatalmas felzúdulást váltott ki Németország-szerte az új koalíciós kormány bejelentése, mely szerint a tartományok által üzemeltetett közösségi közlekedési hálózatok számára adott költségvetési hozzájárulást jelentős mértékben csökkenteni fogják.
A Szövetségi Köztársaságban a helyi és helyközi közlekedés lebonyolítása nem a szövetségi állam, hanem a jelentős önállósággal bíró tartományok feladata. Németország 16 tartományból áll, ezek közül Bréma, Hamburg és Berlin a nevét adó várossal azonos.
A takarékossági célú forrásmegvonás mértéke a tervek szerint elérheti a 15 százalékot, amivel a következő négy évben 4,1 milliárd euró esne ki a helyi és helyközi közlekedés finanszírozásából. Szinte minden tartomány, valamit a különböző közlekedési társaságok is igen hevesen reagáltak. A megszólalók többsége egyértelműen utalt arra, hogy az eltűnő központi finanszírozást a helyi hatóságok nem tudják saját forrásból pótolni, így a városi és elővárosi vasutak közlekedésében érezhető járatritkítások várhatóak.
Frank Szymanski, Brandenburg tartomány illetékes minisztere szerint, “amennyiben a megszorítások ténylegesen bekövetkeznek, elkerülhetetlen lesz a kínálat csökkentése, és egyes regionális vonatok lemondása. Ezenkívül kényszerűen elmaradnak egyes szükséges beruházások is” A miniszter szerint előfordulhatnak ritkítások a városi közlekedésben is, de erről egyelőre nem lehet pontosabbat tudni, hiszen a kormány elvi bejelentése mögött még nem áll konkrét, számszerű tartalom.
A Bajor Szabadállam közlekedési minisztere egyelőre valamivel kevésbé pesszimista. Hans Spitzner teljesítménycsökkentésről nem beszélt, de szerinte is komoly kárt okozhat a közlekedésben szükséges beruházások elmaradása.
Az Allianz pro Schiene szervezet nevében nyilatkozó Dirk Flege szerint a jegyárak emelése, és a regionális, valamint elővárosi vasutakon átlagosan minden ötödik vonat törlése várható. Flege figyelmeztet arra, hogy a felmerülő fix költségek miatt tíz százalékos forrásmegvonás 20 százalékos teljesítménycsökkentésre kényszerítheti a regionális közlekedési szolgáltatókat. Nyilatkozata szerint a tervezett milliárdos forrásmegvonás soha helyre nem hozható károkat okoz a német vasúti közlekedésnek.
“Még soha nem utazott ilyen sok ember vasúttal Németországban, mint most. A benzinárak emelkednek, ezáltal növekszik az ásványolaj adójából befolyó bevétel is a szövetségi költségvetésben (ebből az adóból osztanak le egy bizonyos hányadot a tartományoknak a reginális közlekedés finanszírozására – a szerk.), így a vasúti finanszírozás növelése, de legalábbis szinten tartása lenne elvárható” – mondta. Beszámolója szerint 1997-2004 közt a kötöttpályás városi és elővárosi közlekedés utasszáma 25 százalékkal nőtt – az állami hozzájárulás ugyanebben az időszakban kb. tíz százalékkal. A központi támogatás csökkentése vélhetően az utasszámok csökkenéséhez, ezáltal az egyéni közlekedés fokozottabb térnyeréséhez vezethet – mondta Bernhard Wewers, a kötöttpályás közlekedési szolgáltatókat tömörítő szövetségi szervezet elnöke. Véleménye szerint, ha ez megtörténik, tíz év eredményei semmisülnek meg.
A veke.hu természetesen a továbbiakban is figyelemmel kíséri a németországi eseményeket, és igyekszünk az aktualitásokról folyamatosan beszámolni.
Források:
Németországi Szociáldemokrata Párt
Zöldek
Hesseni Tartományi Kancellári Hivatal
Balodali Párt
Brandenburgi Infrastrukturális Minisztérium
Bajor Gazdasági, Infrastrukturális, Közlekedési és Technológiai Minisztérium
Allianz Pro Schiene