VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Javaslat újabb villamospályán kialakított buszsávokra Budán

2005-11-20
By

A VEKE Közlekedésfejlesztés munkacsoportja által elkészített javaslat értelmében Budán az Alkotás úton és a Krisztina körúton kerülne kijelölésre buszsáv a villamospályák igénybevételével.

A villamospálya felhasználása a buszok gyorsítását szolgálná., Alkotás út, Budapest (forrás: Varga Ákos Endre)

A villamospálya felhasználása a buszok gyorsítását szolgálná., Alkotás út, Budapest (forrás: Varga Ákos Endre)


A tanév kezdete óta állandósultak a közúti torlódások az Alkotás utcában, elsősorban a Déli pályaudvar felé a Csörsz utca és a Nagyenyed utca között, illetőleg a Magyar Jakobinusok tere és a Moszkva tér között a Krisztina körúton. Tekintettel arra, hogy ezen útvonalakon nagy forgalmú autóbuszjáratok kénytelenek a dugóban várakozni (az Alkotás utcai szakaszon a teljes Gazdagréti lakótelepnek kizárólagosan metrókapcsolatot biztosító 139-es gyors, míg a Krisztina körúti szakaszon a XII. kerületet kiszolgáló 21-es buszcsalád), ezért a párhuzamosan kialakított zártpályás villamosvágányok igénybevételére, a közeli Nagyenyed utcában és Böszörményi úton, illetve a Bartók Béla úton már bevált módszer szerint, közös tömegközlekedési sáv kialakítására teszünk javaslatot.

Alkotás utca

A 139-es gyors autóbusz útvonalának teljes üzemidőben történő módosítását javasoljuk, hisz a közúti torlódás az érintett vonalszakaszon a reggeli csúcsidőszaktól kezdődően folyamatosan, egészen a délutáni csúcsidő végéig lassítja a reggel 3 percenként közlekedő csuklós autóbuszok forgalmát. A teljes üzemidős és hétvégi útvonalmódosításra azért van szükség, mert az útvonalmódosítás megállóhelyet is érint, az utasok korrekt tájékoztatása pedig csak állandó útvonal mellett megoldható.

A konkrét forgalomtechnikai megvalósítás tekintetében a Budaörsi út és Villányi út kereszteződésében javasoljuk a Déli pályaudvar felé haladó autóbuszok befordítását a néhány éve felújított és autóbuszközlekedésre alkalmas villamospályára, ahol a Hegyalja úti, Csörsz utcai és Márvány utcai megállóhelyek érintésével egészen a Nagyenyed utcáig közlekednének tovább. Javaslatunk szerint az autóbuszok a Nagyenyed utcai villamosmegállóban megállás nélkül haladnának tovább, a kialakítandó lámpaprogramban ekkor egy ún. „előnyitással” kisorolva a mai megállójukhoz. A változtatás hatására a 139-es gyors autóbuszok menetideje a Déli pályaudvar felé érezhetően, mintegy 4-5 perccel csökkenne, emellett a Moszkva tér elérése is a mainál lényegesen színvonalasabb lenne.

Itt, a Budaörsi út és a Villányi út csomópontjában térne be a 139-es a vágányokra - nem csak a dugó ellen volna jó, a villamossal közös szakaszokon utazóknak is kedvezne a változtatás., Villányi út, Budapest (forrás: Varga Ákos Endre)

Itt, a Budaörsi út és a Villányi út csomópontjában térne be a 139-es a vágányokra – nem csak a dugó ellen volna jó, a villamossal közös szakaszokon utazóknak is kedvezne a változtatás., Villányi út, Budapest (forrás: Varga Ákos Endre)

A hálózat jelenlegi kialakításában nagy problémát jelent, hogy a gazdagréti, illetve a nyugati agglomerációból érkező autóbuszjáratokról a 139-esre átszálló utasok számára a Moszkva téri csomópont, az ott található nagykörúti villamosokkal és egyéb kifutó buszjáratokkal együtt csak egy Déli pályaudvar és Moszkva tér közötti kényelmetlen többletátszállással érhető el. A Déli pályaudvarnál a metró és a villamosok elérése igen időigényes, a 21-es autóbuszok pedig a jelenlegi forgalmi rend szerint a torlódások által igen zavartak. Az autóbuszok villamospályára terelésével színvonalas, közösperonos átszállás válna lehetővé a sűrűn közlekedő és a Moszkva teret zárt pályán elérő 61-es villamosra. A változtatás további előnyei mellett említhetjük a sokak célpontját jelentő MOM Park komplexum mainál lényegesen jobb kiszolgálását és az Alkotás utcai utasok számára a párhuzamos járatok egymástól távol eső megállói közötti választás kényszerének megszűnését (ez elsősorban csúcsidőn kívül és hétvégén jelent problémát). A változtatás egyetlen hátránya a Déli pályaudvar irányú Tarcsay Vilmos utcai megálló megszűnése, ez azonban álláspontunk szerint felvállalható az elért előnyt figyelembe véve, különösen, hogy a Csörsz utcai megállóból vagy a Márvány utcai megállóból a ma ott kiszolgált célpontok viszonylag rövid gyaloglással elérhetőek.

A villamospálya felhasználása a buszok gyorsítását szolgálná., Alkotás út, Budapest (forrás: Varga Ákos Endre)

A villamospálya felhasználása a buszok gyorsítását szolgálná., Alkotás út, Budapest (forrás: Varga Ákos Endre)

A csúcsórában megjelenő óránként 20 darab 139-es gyors autóbusz és az óránként érkező 12 darab (az esetleges fejlesztés után 15 darab) 61-es villamos szerelvény elvezetését a közös tömegközlekedési sáv és a 90 másodperces lámpaprogram kapacitása megengedi, a kapacitás kihasználása jelenleg 30, a buszok odaterelése után 80 százalékos. Szóba jöhet, de nem tartjuk szükséges feltételnek, a Hegyalja úti megállóperon meghosszabbítását és egy busz és egy villamos utascseréjének egy időben történő engedélyezését. A mai, hosszában ehhez már most is megfelelő Csörsz utcai megálló kettősítése ezesetben szintén felmerülhet. A Márvány utcai lejtőre célszerűen két jármű egyszerre történő beérkezése nem javasolt, így a Csörsz utcától a busz és a villamos egyszerre történő kihaladását a megállókettősítések esetén is tiltani kell.

A Gazdagréti lakótelep irányában a közút telítettsége egyelőre buszsáv kialakítását nem indokolja.

Krisztina körút

A Magyar Jakobinusok tere és a Moszkva tér között szinte állandósult közúti torlódások hatásainak enyhítése érdekében a Bartók Béla úti megoldáshoz hasonlóan, időszaki, operatív jelleggel javasoljuk a 21-es, 21-es gyors, 39-es és 90-es autóbuszok villamosvágányokra terelését. A járművek a Déli pályaudvarnál a jelenlegi megállójukban állnának meg, mivel a villamosmegálló kapacitása a buszok fogadására nem elegendő, a megálló nem hosszabbítható, ráadásul a mai buszmegálló közelebb is van a metróhoz. A megállóból való kisorolás és a 139-es gyorshoz hasonló sávváltásokat követően a Magyar Jakobinusok terén sorolnának be az autóbuszok a villamosvágányra, ahonnan a zártpályás alagúti szakasz kezdete előtt, a Vérmező út, a Krisztina körút és az Attila út csomópontjában sorolnának ki, a külön lámpaprogram segítségével, amely csak a buszok vágányokon történő közlekedtetése esetén működne, a Bartók Béla úti megoldáshoz hasonlóan. Tekintettel arra, hogy ezen csomópontban elsősorban a Krisztina körút feltorlódása miatt fordul elő olyan eset, hogy a személyautók nem tudnak áthaladni a kereszteződésen, a Vérmező útra történő kisorolást nem látjuk problémásnak.

A nagy utasforgalmat bonyolító 21-es buszcsalád közlekedése így kiszámíthatóbb és gyorsabb lenne, a megoldásnak pedig a 2006. évi metrópótlás idején is hasznát venné a közösségi közlekedés.

A Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztályától kértük javaslataink részletes vizsgálatát és az előnyben részesítési programok között történő szerepeltetését és alacsony költségigényére, egyszerű és az autósokat is „kímélő” megvalósíthatóságára tekintettel mihamarabbi megvalósítását, akár együtt, akár egymástól függetlenül külön-külön is.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *