Létrejöhet a buszsáv
Az Állami Autópálya Kezelő Rt.-től kapott tájékoztatás szerint rövidesen létrejöhet az elkülönített autóbuszforgalmi sáv az M1-M7 autópályák bevezető szakaszán
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület a közelmúltban levélben fordult az Állami Autópálya Kezelő Rt.-hez (ÁAK), az M1-M7 autópályák közös bevezető szakaszán Egyesületünk által is szorgalmazott elkülönített autóbuszforgalmi-sáv kialakításával kapcsolatosan. Azért hozzájuk, mert miután 2005. június 28-án a Fővárosi Önkormányzathoz és a Budapesti Közlekedési Rt.-hez terjesztettük be javaslatunkat, amelyben kezdeményeztük autóbuszforgalmi-sáv kialakítását az M1-M7 autópályák bevezető szakaszán, a Lapu utcától a Balatoni útig, mindkét címzettől pozitív választ kaptunk, de egyben a következő tájékoztatást adták: A budapesti úthálózat azon részei, amelyeken közösségi autóbuszos közlekedés is folyik, legnagyobbrészt a Főváros kezelésében vannak. Az M1-M7 bevezető azonban – történelmileg kialakult okok folytán – máig az Állami Autópálya Kezelő Rt. kezelésében van azon a szakaszon, amely valaha autópályának minősült, így a Lapu u. – Balatoni út között is. Ennek megfelelően az autóbuszforgalmi-sáv kialakításához az ÁAK Rt. hozzájárulása is szükséges – függetlenül attól, hogy a jelzett szakasz KRESZ-szerinti besorolása nem autópálya, hanem lakott terület, főútvonal.
Nagy Attila úr, az Állami Autópálya Kezelő Rt. (ÁAK) vezérigazgatója válaszában arról tájékoztatta Egyesületünket, hogy a tömegközlekedés előnyben részesítésével, és – ezáltal – a buszsáv kialakításával elvileg az ÁAK is egyetért, azonban az ehhez szükséges műszaki feltételek egyelőre nem álltak fenn.
Mint leírta, a helyzetet alapvetően az bonyolítja, hogy a kérdéses területen üzemanyagtöltő-állomás kerül kiépítésre, amelynek útkapcsolataival kapcsolatosan nehézségek merültek fel. A korábbi tervekben szereplő megoldások balesetveszélyes helyzetet idéztek volna elő, amelyet az ÁAK nem fogadott el.
Azonban a közelmúltban létrejött egy olyan megoldási javaslat, amelyet az összes érintett el tudott fogadni. Ennek részletes kidolgozása jelenleg is folyamatban van, és feltehetőleg (a területileg illetékes közlekedési hatóság jóváhagyása után) 2006. év folyamán meg is fog valósulni (az ehhez szükséges pénzösszeg az Európai Unió által biztosított keretből rendelkezésre áll).
Nagy Attila egyben beszámolt arról is, hogy az utóbbi évtizedben a kérdéses útszakasz jellege annyira megváltozott (elsősorban kereskedelmi létesítmények kialakítása miatt), ami az autópályából városi főrorgalmi úttá történő visszaminősítést igényelte. Az átsorolással kapcsolatosan megváltoztak bizonyos műszaki feltételek is, így az útszakasz fenntartása az ÁAK számára már profilidegen tevékenység. többek közt ennek nyomán szorgalmazza az autópályakezelő társaság az útszakasz kezelői jogának (és feladatának) rendezését, mely ugyan – mint Nagy Attila jelezte – régóta húzódó ügy, de nem feltétele a buszsáv létesítésének.