Ilyen vonatunk lesz – vagy valami ilyesmi
Az elmúlt napokban Magyarországon járt a botrányoktól sem mentes MÁV motorvonattender győztese, a svájci Stadler által épített FLIRT motorvonat-család egyik tagja, a baseli S-Bahn számára épített 521 011-7 pályaszámú motorvonat. A vonat a MÁV ZRt. szervezésében több állomáson mutatja meg magát az érdeklődő közönségnek a mintegy egy hetes itt tartózkodása alatt.
A MÁV összekapcsolta a prezentációt egy kellemetlen bejelentéssel: a tervezettnél majd’ egy évvel később, 2007 elején érkeznek csak Magyarországra a már ténylegesen számunkra gyártott motorvonatok. A szervezők számításai beváltak: a hazai viszonyok közt csodavonatnak minősülő jármű bemutatása szinte teljesen kisöpörte a – néhány héttel előbb, vagy később bejelentve talán botrányokozásra is képes – rossz hírt.
A motorvonat minden szempontból különleges. Már csak azért is, mert ez az első, 25 kV 50 Hz-en üzemelő FLIRT, ezzel szereznek tapasztalatokat a Stadler mérnökei is, melyeket a MÁV számára gyártott járművek tervezésekor hasznosíthatnak. A nálunk járt FLIRT motorvonat több részletben különbözik a MÁV által vásárolni tervezettől. Az SBB 521 011-7-nek oldalanként nyolc ajtaja van, 211 ülőhellyel rendelkezik, az álló utasokkal együtt mintegy 250-260 főt képes szállítani a majdnem teljes egészében alacsony padlószinttel rendelkező motorvonat.
A kocsik előtereiben található képernyőkön a hazánkban a metróvonalakról ismert InfoScreen rendszerben jeleníthetnek meg híreket, információkat. A bemutató alatt itt a Stadler gyártmányait bemutató videót nézhettek meg az érdeklődök. Az utastéri hangosításból -amely egyébként GPS alapú- a MÁV ZRt. szóvivője, Kavalecz Imre által tolmácsolt ismertető szöveg tájékoztatta a nagyérdeműt a vonat tulajdonságaitól – néhány markentinges frázist sem mellőzve. De ez talán még így is van rendjén ezen kivételes alkalommal. Az utasok vizuális informálásáról a járműtagonként két darab, két oldalú LED-es belső téri, és a vonatok elején elhelyeztett külső téri, pontmátrixos kijelzők gondoskodnak. Az utastéri hangosítás a vonat oldalára is kihangosítható.
A vonatok teljes egészében átjárhatók, részben alacsonypadlós kivitelűek. A középső forgóvázak Jacobs rendszerűek, itt rámpákkal, a szélső, hajott forgávázaknál lépcsővel került áthidalásra a szintkülönbség.
A motorvonat kerékpár és kerekesszék szállítására is alkalmas. Az erre a célra igénybevehető terület a mellékhelyiség mellett van kialakítva. Az illemhely tetszetős kialakítású, zárt rendszerű, igen hasonló a hazánkban is ismert Desiro motorvonaton találhatóhoz, a mozgássérült utasok számára is kényelmesen használható.
A vonat utasait a járművezető videokamera-rendszeren keresztül felügyelheti. Ez a MÁV vonatain nem kerül beépítésre, mivel az adatvédelmi aggályokat vetne fel. Emiatt a magyarországi turnén lévő vonaton nem is üzemelt ez a rendszer, azt kikapcsolták.
Az ülések a másodosztályon szövet, az első osztályon bőrborításúak. Előbbinél 2+2, utóbbiban 2+1 üléselrendezéssel. Az ülések bár látszatra kemények, mégis kényelmesek, nem csak 10-20 kilométeren, hanem akár 100-120 kilométeren át is – a veke.hu tudósítójának tapasztalata szerint.
Emellett a vonat igen csendesen fut, alig-alig ráz a legrosszabb pályaszakaszokon is. Az álló utasokat külön felirat figyelmezteti a fékek hatásos mivoltára. Emellett a vonat igen intenzív gyorsításra is képes a mintegy 120 tonnás össztömegre jutó teljesítményével.
A vezetőállás a lehető legkorszerűbb kialakítású. A vonat a svájci Integra Signum és a német PZB 90 vonatbefolyásolóval van ellátva, mivel a vonat a németországi vonalakon is közlekedik. Az engedélyezett legnagyobb sebessége 160 km/h.
Az utastér és a vezetőállás természetesen klímaberendezéssel van ellátva. A vonatokon a svájci közlekedésben vonatkísérő személyzet nem teljesít szolgálatot, kalauz nélküli üzemben közlekedik az SBB motorvonata.
A MÁV motorvonata azonban nem ilyen lesz. Eltérő lesz az üléselrendezés, az ajtók száma és elhelyezése és több egybehangzó információ szerint a motorok teljesítménye is kisebb lesz az SBB motorvonatához képest.
Összességében megállapítható, hogy a bemutató az utasok körében sikeres volt, jól szervezett. Azonban apró hiba a gépezetben a vonatot kísérő biztonsági személyzet ténykedése. Míg a látogatókat az első osztályú kocsirészből sokszor eléggé udvariatlan módon tessékelték ki a MÁV Vasútőr Kft. emberei, addig az egyik ablakon megjelent egy, a hazai tömegközlekedési eszközökről már ismerős “díszítőelem”: egy monogram kétszer bekarcolva.
A veke.hu tudósítójának rögtönzött mini közvélemény-kutatása alapján megállapítható, hogy az utazóközönség nagyon várja a MÁV
FLIRT-jeinek várhatóan 2007-es premierjét, mely – legalábbis járműoldalon – minőségi ugrást hozhat az elővárosi közlekedésben.