Megszűnt a személyforgalom a józsefvárosi pályaudvaron
A MÁV legelső pályaudvaráról, a Magyar Északi Vasút pesti végpontjáról 1867-ben indult az első, s 2005 december 10-én 19:40-kor indult útjára az utolsó személyszállító vonat. Ez azt jelenti, hogy az egykori Losonczi Indóház, későbbi – és ismertebb – nevén Budapest Józsefvárosban megszűnt a forgalom.
Az állomásépület is felújításra szorulna, a műemlék oldalán táblák sora hirdeti, hogy ez még bizony a Magyar Államvasutak első budapesti -akkor még csak pesti- állomásépülete. De a magyar vasutak történetében más szerep is jutott az állomásnak: itt volt az első próbája a sorozatban készült Kandó-mozdonyoknak, a Ganz gőzmotorkocsijainak és innen indultak -vasúton- a Ganz és a MÁVAG gyárak méltán világhírű termékei is a rendeltetési helyükre.
A pályaudvaron a II. Világháború és 1965 között egyszer már szünetelt a személyforgalom, ekkor csak és kizárólag árufuvarozási célokat szolgált a létesítmény. 1965-ben került ide néhány vonat a kelebiai, később, 1969-ben a szolnoki vasútvonalról. Azóta – hol több, hol kevesebb – vonattal folyamatosan üzemel a Józsefvárosi pályaudvar.
Volt olyan időszak, amikor a csúcsidei személyvonatok a Keleti felújítása miatt innen indultak. Ma már csak néhány helyi vonat érkezett ide a 120-as számú vonalról, de a 2004-2005-ös menetrendi évben a bajai expresszvonat is itt kapott helyet, két szolnoki távolsági személy mellett.
2005. december 11-től kezdve a szolnoki vonatok a Keletibe érkeznek, a Kiskunhalas – Kelebia felőliek pedig Kőbánya-Kispestre és Budapest Keleti pályaudvarra.
Az elmúlt években többször felmerült, hogy fejleszteni vagy visszafejleszteni kell-e az állomást. Az 1980-as évek végén a Magyar Posta itt kívánta létrehozni a ma OLK néven ismert logisztikai központját: a levél- és csomag-, valamint a hírlapfeldolgozót. Ebből ez utóbbi valósult meg csak. Ezen beruházás része volt a Ferencváros-Elágazás és a pályaudvar közötti, úgynevezett “Konténer Delta” is, mely a postavonatok mellett a 2003-ig itt működő konténerterminál forgalmát is szolgálta volna. Ebből a fejlesztési elképzelésből több nem valósult meg. Az egykori rakodóterületen -a postaépület mellett- a híres-hírhedt Józsefvárosi Piac üzemel.
A személyforgalom számára egykor ideálisnak tűnő állomás városi közlekedési kapcsolatai az évek folyamán elhaltak: megszűnt az itt közlekedő 9-es gyors és a 33-as autóbusz, a 23-as és a 36-os villamos, s az idényjellegű 29 és 29Y villamosviszonylat is. Már csak a 83-as troli, a 9-es -és a reggeli csúcsban a 17-es gyors- autóbusz, valamint a 24, 28 és 37-es villamosok szállítják, szállították az ide érkező utasokat. Az elégtelen közlekedési kapcsolatnak is betudható az, hogy az utóbbi években mind többen és többen szálltak át a megelőző állomásokon a Keleti pályaudvarra közlekedő vonatokra, növelve az amúgysem elhanyagolható zsúfoltságot.
A pályaudvar infrastruktúrája is lassan cserére érett, így ez is segítette a megszűntetésben érdekelteket.
A terület jövője teljesen bizonytalan. Az egykori konténtermiál területét több cég bérli raktározásra, a raktára egy része azonban üres. A pályaudvar felsővezetékrendszere -a lopások megelőzésére- feszültség alatt marad, s emellett biztosítani kell a csak innen megközelíthető Északi Járműjavító elérhetőségét és a pályavasút mérőkocsijainak egy részének otthont adó szín kapcsolatát a hálózattal.
Egy biztos: a V43 1349 által vontatott 3728 számú vonat elmentével egy korszak végérvényesen lezárult a magyar vasúttörténetben.