Újabb 23 darab villamos megvétele Hannoverből: élni kell a lehetőséggel
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület a Főváros Városüzemeltetési Bizottságának február 20-i ülésén ismét felhívta a figyelmet arra, hogy Hannover városa megvételre ajánlott fel 23 darab, a Budapesten már közlekedő járművekkel azonos típusú villamost.
A VEKE a villamosok megvásárlására kérte a Főváros vezetését, egyben arra hívtuk fel a figyelmet, hogy a BKV-nak nyújtott éves fővárosi támogatásból villamosfelújításra fordított összeg egy részét érdemes és lehetséges volna a hannoveri villamosok beszerzésére fordítani.
A Hannoverből beszerezhető járművek az általuk kiváltható, például ma a Nagykörúton is közlekedő Ganz járművekkel ellentétben fűtöttek, menetdinamikájuk, utazási komfortjuk, zajkibocsátásuk lényegesen jobb a többi Budapesten közlekedő típusnál. A BKV tájékoztatása szerint közel 100 millió forintért felújítható, 30 évesnél idősebb Ganz villamosok ezen tulajdonságokkal még felújításukat követően sem rendelkeznének. Annak köszönhetően pedig, hogy az ugyan nem sokkal fiatalabb, de a német építési technológiának köszönhetően lényegesen korszerűbb hannoveri villamosok energiatakarékosabbak, a járművek beszerzése végső soron, gazdaságossági számításaink szerint 10 éven belül megtérülő beruházás. A BKV adatai szerint a jelenlegi járműállomány egyik legmegbízhatóbb járműtípusa a TW 6000-es típusú, Hannoverből beszerzett széria
A Ganz felújítással összemérhető árú, összességében közel 3 milliárd forintból megvásárolható 23 darab jármű forgalomba állítása stabilizálhatná a BKV villamos járműállományának állapotát, a külvárosi vonalakon magasperonok építésével pedig még az esélyegyenlőség feltételeinek is megfeleltethetőek az új járművek. Magasperonok építésére egyébként a már meglévő 76 darab jármű által használt vonalak nagyobb csomópontjaiban, a gyorsabb és kényelmesebb szintbeli beszállás megteremtése érdekében is szükség volna.
A Ganz csuklós villamosok felújítása természetesen időszerű, így Hannoverből beszerzendő járművek megvételekor a megfelelő finanszírozás (pl. lízingkonstrukció) lehetőséget adhat a körútról lekerülő kocsik felújításának időben elhúzott ütemezésére. Ezzel megvalósulhat az így még legalább 10-15 évig üzemeltethető járművek biztonságos közlekedtetése is, amellyel például a leendő vonalhosszabbítások járműigényét lehet fedezni. Nem szabad ugyanis elfelejteni, hogy például a 17-es és 19-es villamosok összekötéséhez vagy más hálózatfejlesztésekhez újabb járművek szükségesek, illetve a szükséges magasszintű felújításokhoz (pl. Tatra T5C5K program folytatása) is kell tartalék járműparkot képezni.
Szakmai civil szervezetként mi is tudjuk, hogy új, alacsonypadlós járművek beszerzése volna a legjobb döntés, a város pénzügyi realitásai azonban a nagykörúti járműcserén túl újabb villamosbeszerzést a következő években nem tesznek lehetővé – ugyanennyi pénzből új járműből mindössze néhány darabot lehetne vásárolni. Ezt figyelembe véve egyértelmű, hogy a felújításra szoruló, fűtetlen Ganz csuklós villamosok további üzemeltetése a hannoveriekkel történő kiváltáshoz hasonlítva nem utasbarát és nem is gazdaságos döntés.
Ennek megfelelően a hannoveri villamosok beszerzését egy utasbarát, környezetbarát és gazdaságos intézkedésnek tartjuk, melyet épp ezért vetettünk fel a szakbizottság ülésén. Örömmel vettük tudomásul, hogy mind a BKV ZRt., mind a politikusok támogatták a javaslatot és ennek eredményeképp döntés született a járműbeszerzés körülményeinek főpolgármesteri vizsgálatáról. Reméljük és szorgalmazzuk, hogy a fővárosi politikai erők a legutóbbi beszerzésnél tapasztalt vita helyett higgadt szakmai döntést hoznak, és közös támogatásukkal mihamarabb döntenek a járművek beszerzéséről.