Az első Combino Budapesten. Lesz fólia, és lehet, hogy légkondi is. 2.
A cikk második része
Délután a felújítás alatt álló Hungária kocsiszínben sajtótájékoztató keretében mutatták be hivatalosan a járművet.
Pontban 3 órakor kinyílt a felújított C csarnok fa kapuzata és kicsit hatásvadász módon, zenére és egy füstgép által keltett ködfelhőn keresztül a bal oldali szerelővágányra megérkezett a várhatóan 2001-es pályaszámot kapó villamos. Az egyik reggeli főszereplő, a 1418-as pályaszámú Ganz ICS tolta be a csarnokba, amit azzal indokoltak, e miatt a pár méter miatt nem akarták teljesen üzembe helyezni és valójában hatósági engedélye sincs erre.
Igazából „ki sem csomagolták” még, az üléseken védőfólia, a padlón kartonpapír. Miután lecsatolták az ICS-t, az szép csendben kigördült, majd következhettek az ünnepi beszédek a szép számban megjelent meghívottak és a sajtó képviselői előtt. Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere, valamint a Siemens képviselői tartottak pár perces köszöntőt és adták át jelképesen a villamost a Fővárosnak és a BKV-nak. A járművet kívül-belül meg lehetett tekinteni, az újságírók pedig kitartóan faggathatták a szakembereket.
A következő villamos március 17-én pénteken érkezik, ugyanígy a hajnali órákban. Az ezt követő három példány Németországba, a Siemens tesztpályájára megy tréleren, majd a tesztprogram és nyúzópróba után szintén tréleren érkezik Budapestre. A többi kocsi ütemesen érkezik vasúton, ezeket viszont már várhatóan az erre a célra készített, hamarosan megérkező Unimog típusú vontató fogja a Hungária kocsiszínbe juttatni. A speciális, kétéltű (sínen is közlekedőképes) teherautó gyártására külön tendert írtak ki.
A bécsi gyárban cikkünk írása idején már a kilencedik villamos gyártása folyik.
A VEKE összefoglaló cikkében és a sajtóban több észrevételt is tett az új járművekkel kapcsolatban, melyek nagy visszhangot váltottak ki.
Komoly vita kezdődött a légkondicionálókról. A VEKE-n kívül már politikusok is szóvá tették ennek hiányát (csak a vezetőfülkét hűtik nyáron), így a BKV eddigi merev elutasító álláspontja meginogni látszik. Eddig azt állították, értelmetlen, felesleges, sőt megvalósíthatatlan a légkondi, azonban Aba Botond, a BKV vezérigazgatója már tudni véli a beépítés költségeit (3 milliárd forintot említett) és elgondolkodott azon, hogy egy villamosba próbaképpen beszereljék a készülékeket. A főpolgármester pedig egyenesen azt nyilatkozta, ha lesz pénz rá, megrendelik a légkondit. Ezeknek a villamosoknak a testvérei Lisszabonba kerültek, mindegyikük légkondicionálóval ellátva…
Mind a BKV, mind a Siemens képviselői megerősítették, hogy egyértelműen a VEKE javaslatára a járműveket üvegkarcolás és marás elleni védőfóliával látják el (a most érkezett első kocsin még nem voltak fóliák). Ahogy egyikőjük fogalmazott: „Ezt a meccset megnyertétek”.
Örülünk, hogy kezdeményezéseinkkel hozzájárulhatunk egy remélhetőleg sikeres projekthez. A Combinonak Budapesten sikeresnek kell lennie, mert harminc évig rajtuk fog utazni a fél ország, ők fognak szerepelni ezentúl a legtöbb fényképen, mely a Nyugati pályaudvar előtt vagy bárhol a Nagykörúton készül. Ha sikeresek, a mi városunknak is jó hírét viszik.
A villamosberuházás összesen kb. 41 milliárd Ft-ba került és nagyrészt hitelből valósul meg. A nagyközönség számára 2006. április 1-jén, szombaton mutatkozik be az új szerzemény, a tervek szerint a Moszkva téren. A Siemens szándékai szerint saját erőből jut el majd céljáig, a mai napon a kocsiszínben megtörtént a beüzemelés.