A VEKE javaslatai a 2006-os metrópótlással kapcsolatban
Idén nyáron a kelet-nyugati metró Déli pályaudvar és Astoria közötti szakaszán szünetel a metróközlekedés. Az ideiglenes forgalmi renddel kapcsolatban két javaslatot tettünk az illetékesek felé, még az év elején. Cikkünkben a várható pótlási rendet is ismertetjük.
2006 nyarán a kettes metró felújítása kritikus szakaszához érkezik, ugyanis a felszínen jóval nehezebben kiváltható Déli pályaudvar – Astoria szakaszon kell biztosítani a közösségi közlekedést. A metrószerelvények az Örs vezér tere és a Deák Ferenc tér között fognak közlekedni, de a Deák téri állomás felújítása miatt az Astoria és a Deák tér között nem szállítanak majd utasokat. A június 9-től augusztus 19-ig tartó metrópótlás különös felkészültséget igényel a budai szakasz nehézségei miatt a BKV-tól.
A VEKE a BKV előzetes elképzeléseit ismerve két konkrét javaslatot terjesztett elő:
Közvetlen buszjárat Gazdagrétről a Belvárosba
Észak-Buda felől —a 4-es, 6-os villamoson kívül— egyértelműen csak metrópótlókkal biztosítható a bejutás a belvárosba. Azonban gondot jelent a Dél-Buda felől jelentős utasforgalmat hozó gyors 139-es járat, amely utasai részben a gazdagréti lakótelepről ingázók, részben azon elővárosi utasok, akik a Sasadi útnál szállnak át e járatra a gyorsabb metrókapcsolat érdekében. Esetükben a felújítás ideje alatt felesleges lenne a Déli pályaudvarig való utazás, hogy onnan visszautazzanak a metrópótló járaton a Hegyalja útig. Egyesületünk álláspontja szerint, hogy a lehető legkisebb kényelmetlenséget okozzuk a gyors 139-es járattal utazóknak, a metrófelújítás ideje alatt szükséges ezen autóbuszjárat kettébontása. A jelenlegi járat megtartása mellett 139M jelzéssel új gyorsautóbusz-járat indulna, amely Gazdagrét és a Sasadi útnál átszállók utazóközönségét közvetlenül a Rákóczi útra szállítaná, hasonlóan az egykori Sasad-buszhoz, amelynél azonban hosszabb útvonalon nyújtana jelentősen jobb és átszállásmentes kiszolgálást.
Mind a kettő járat azonos útvonalon és megállóhelyekkel közlekedne a gazdagréti végállomás és a Hegyalja út között, ahol azonban szétválnának. A gyors 139-es továbbra is a Déli pályaudvarig közlekedne, így — ha szerényebb teljesítménnyel is, de — megmaradna Dél-Buda és Észak-Buda összeköttetése, míg a gyors 139M jelzésű járat a Hegyalja út – Erzsébet híd – Szabad sajtó út – Kossuth Lajos utca – Rákóczi út útvonalon érné el a Keleti pályaudvart. Útvonalán a BAH csomóponttól befelé megállót csak a Ferenciek terén, az Astoriánál és a Blaha Lujza téren kapna.
A gyors 139M járat beindítása többlet kocsit nem igényel, mert a szükséges járműmennyiség a gyors 139-esből, illetve a gyors metrópótlótól elvonható azok arányos ritkítása mellett, ugyanis e járat beindulása esetén azoknak, akik jelenleg a gyors 139 – M2 útvonalon érik el céljukat, e járat optimális választás lesz. Ezáltal nem növelik tovább a pótlóbusz zsúfoltságát, amely várhatóan így is nagy lesz.
Véleményünk szerint szükséges a járat mindennapos és teljes üzemidős közlekedtetése, így a metró nélküli időszakban is tervezhetővé válik az utazás, illetve elkerülhető, hogy további utasok áramoljanak át az így is rendkívül zsúfolt Etele térre (néhány perces sétával a Sasadi úttól elérhető), Kosztolányi Dezső térre (41-es, 72-es, 87-es család, 53-as) vagy a Móricz Zsigmond körtérre (40-es család, gyors 153-as végállomása).
Az új járat megjelenése a Budaörsi úton és a Rákóczi úton nem fokozná a zsúfoltságot, hiszen kocsijai részben a gyors 139-es, részben a metrópótló járatból elvonhatóak, továbbá nyáron kiiktatásos menetrend lép érvénybe a 7-es és 73-as családnál.
Összefoglalásul elmondható, hogy a gyors 139M járat beindításával közvetlen kapcsolatot kap Gazdagrét és a Budaörsi út a belvárossal, amely az utazóközönségnek pozitív változás, mert így nyáron sem kell lemondania a rövid és kényelmes utazásról, és így az utasok nem más, amúgy is forgalmas dél-budai járatokat terhelnének tovább. A változtatás minimális technikai költséggel jár csak. Amennyiben e járat sikeresen beválik, esetleg megfontolható állandó közlekedtetése is.
A Deák Ferenc téri állomás kiszolgálása – kapcsolat a Kisföldalattival és a hármas metróval
Az idei metrópótlással kapcsolatban a másik kritikus kérdésnek a Deák téri állomás lezárását tartjuk. Tekintettel arra, hogy a vonatok a felújítás alatt is érinteni fogják az állomást, fontosnak tartanánk, hogy a 2-es és 3-as metró közötti kapcsolat használható maradjon. Erre akkor lenne lehetőség, ha a felújítás alatt az egyik utasperon és az egyik kijárat mindig nyitva volna, miközben a kivitelezők az állomás másik, leválasztott felén dolgoznának. A vonatok hátsó vezetőfülkéjébe a korábbi években már megismerthez hasonlóan az Astoriánál beszállna a másik kocsivezető és a segédvezető, akik a Deák téri összekötő alagútban átvennék a vonat irányítását, így a menetirányváltás néhány másodperc alatt, az ajtók nyitása nélkül elvégezhető lenne. Az utasok ki- és beszállása a Deák téren ugyanazon a peronon történne, illetve mindig a nyitva tartó oldali mozgólépcsőkön át hagyhatnák el az állomást, miközben a középső csarnok területének nagy része folyamatosan zárva tartható. Ennek kivitelezését nem könnyű, komoly operatív rugalmasságot igénylő feladatnak látjuk, de megvalósíthatónak tartjuk.
A BKV válasza és a tervezett forgalmi rend
A közlekedési társasággal lebonyolított levélváltás eredményeképp a BKV a metrópótlás ideje alatt biztosítani fogja a gazdagréti lakótelep és a Budaörsi úton fel- és átszállók belvárosi kapcsolatát, de a javaslatunktól eltérően az általuk 239-es gyors számjelzéssel ellátott járatot csak az Astoriáig közlekedtetik majd. A Deák téri állomással kapcsolatban tett javaslatot a BKV szűkszavú válaszlevelében elutasította, nem annak megvalósíthatóságára, hanem inkább a felújítás időbeni szűkösségére hivatkozva.
A végleges forgalmi rend információnk szerint a következő lesz (a változtatás lehetősége a BKV hivatalos tájékoztatásáig fennáll!)
2006. június 9-én este 19:30-tól június 11-én üzemzárásig: teljes vonali pótlás, Déli pályaudvar és Örs vezér tere között, a megszokott módon (két útvonalon)
2006. június 12-én üzemkezdettől augusztus 19-én üzemzárásig:
Metróközlekedés: Örs vezér tere – Astoria között.
M2 metrópótló autóbusz: Moszkva tér – Déli pályaudvar – Krisztina körút – Döbrentei tér – Erzsébet híd – Szabad sajtó út – Ferenciek tere – Kossuth Lajos utca – Astoria (csuklós járművekkel, sűrű követéssel, dőlttelszedve a megállóhelyei)
M2B metrópótló autóbusz: Moszkva tér – Batthyány tér – Fő utca – Clark Ádám tér – Lánchíd – Roosevelt tér – József Attila utca – József nádor tér – Deák Ferenc tér – Károly körút – Astoria (szóló járművekkel, az M2-nél kevésbé sűrű követéssel, dőlttel szedve a megállóhelyei, a Lánchíd hétvégi lezárásainak alkalmával a Margit hídon át közlekednek)
M2K metrópótló autóbusz:: Deák Ferenc tér – Erzsébet tér – Október 6. utca – Szabadság tér – Nádor utca (megálló a Széchényi utcánál) – Kossuth Lajos tér – Nádor utca – József Attila utca – Bajcsy-Zsilinszky út – Deák Ferenc tér – Károly körút – Astoria – Károly körút – Deák Ferenc tér (a 2004. évi metrópótlásnál megismert Kossuth Lajos téri állomáspótlóval megegyező útvonalon és paraméterekkel közlekedő járat, szóló buszokkal)
22-es gyors és 56-os gyors autóbuszok:Budakeszi és Hűvösvölgy felől Moszkva téri végállomásukról az M2B útvonalán és megállóhelyeivel Astoriáig közlekednek, a megszokott menetrendi paramétereikkel. A Lánchíd hétvégi lezárásainak alkalmával a Margit hídon át közlekednek.
60-as autóbusz: a 2005. évi metrópótláshoz hasonló módon a Nyugati térre terelve közlekedik.
139-es gyors autóbusz:: jelentősen csökkentett teljesítménnyel fog közlekedni.
239-es gyors autóbusz:: tehermentesítő járat Gazdagréti lakótelep és Astoria között, új szakaszán Budaörsi út – Hegyalja út – Erzsébet híd – Szabad sajtó út – Ferenciek tere – Kossuth Lajos utca – Astoria útvonalon, csuklós autóbuszokkal, a Fehér ló utca és a Ferenciek tere között megálló nélkül.
4-es és 6-os villamosok: A 2005. évi metrópótláshoz hasonló mértékben sűrítve fognak közlekedni.