Kigyulladt két Neoplan autóbusz Érd térségében
2006. június 27-én, a késő délutáni órákban rövid időn belül két, Neoplan típusú autóbusz gyulladt ki Érd környékén, mindkettő menetrendszerinti járaton.
Az egyik kocsi kb. 20 utassal a fedélzetén a Sóskút – Pusztazámor közötti úton kapott lángra. A gépkocsivezető az utasok leszállítása után minden igyekezete ellenére a tüzet nem tudta megfékezni, így az teljesen kiégett.
Nem sokkal később Érd-Parkvárosban, a Bem téren egy újabb Neoplan kezdett el égni, melyen két utas ült. A gépkocsivezető itt elejét tudta venni a nagyobb tűznek.
Szerencsére személyi sérülés egyik esetben sem történt, azonban elgondolkodtató, hogy nem ez az első eset a típussal. Korábban már legalább három alkalommal történt hasonló az elmúlt másfél év folyamán, de eddig a soförök mindig meg tudták fékezni a lángokat, komolyabb károk nem keletkeztek.
Néhányan rögtön a lehetséges okok egyikeként az érdi karbantartási hiányosságokat jelölték meg, mint legkézenfekvőbb okot. Véleményünk szerint ennek színvonala nem jobb, de nem is rosszabb a Volánbusz átlagánál, nem biztos, hogy itt kell az okokat keresni. Érd térségében az elmúlt időszakban többnyire ezeket a kocsikat lehetett látni műszaki hiba miatt a mentésre várva, gyakran más térségek vontatóinak kellett őket az érdi műhelybe bevontatniuk.
Ezzel kapcsolatban felvettük a kapcsolatot német kollégákkal, akik a járművek korábbi tulajdonosánál, Kiel térségében tapasztalatokat szerezhettek a kocsikat illetően. Ezek igen kedvezőtlenek voltak, náluk is jellemzőek voltak a rendszeres műszaki meghibásodások. Ők is igen nagy számú, más típusokénál jóval magasabb hibaarányról számoltak be. Mindezt a precíz német karbantartási színvonal mellett produkálták, így nem valószínű, hogy az érdi szerelők végezték hanyagul a munkájukat. Kérdés, hogy az autóbuszok beszerzésekor – különösen azok egyedisége kapcsán – a beszerzésért felelősök előtt ismert volt-e a kocsik előélete (összesen ez a 17db Volánbusznál levő készült a típusból). Ha ismert volt, akkor felvetődik, hogy miért kellett ennek ellenére megvásárolni, ha nem, akkor pedig az a kérdés, hogy miért nem néztek utána, hogy mit vesznek…
Másik lehetséges okként felmerült, hogy az utólagosan beszerelt klímaberendezések okozták a tüzeket. A berendezéseket szakműhelyekben szerelték fel a kocsikra, így szakszerűtlen beszerelésre kevés az esély, viszont a berendezések használata jelentősen megterheli a motort, valamint az elektromos rendszert, így ezek akár lehettek a tüzek okozói is.
Jelenleg egy vizsgálóbizottság foglalkozik az okok feltárásával. A bizottságban a Neoplan illetékese is részt vesz. Egyelőre a maradék 15 Neoplan Translinert leállították, – ami a Volánbusz pozitív hozzáállását mutatja – azok helyett most érdi, illetve a környező telepektől kölcsönkapott tartalékbuszok közlekednek.
A 17 kocsival érkezésük óta igen sok gond akadt. Eegyetlen nyitható utastéri ablakkal sem rendelkeznek, egy kivételével légkondicionáló berendezéssel sem voltak felszerelve. Pedig a hatalmas ablakoknak köszönhetően nyáron a kocsik utastere mintegy üvegházként melegszik fel, elviselhetetlenné téve az utazást.
Ennek kiküszöbölésére 2005 nyara folyamán klímaberendezéseket szereltek fel, azonban azok szellőzőcsatorna nélkül lettek a kocsikba elhelyezve. Ezek lényegében az utastér középső részét hűtik, ezzel szemben elöl, de főként a kocsik hátuljában, a motor környékén továbbra is igen elviselhetetlen a hőség, még akkor is, ha kifogástalanul működik maga a berendezés.
A szerencsétlen ajtóelrendezésnek köszönhetően igen lassú az utascsere, valamint hogy a kocsik bizonyos részein lehetetlen kapaszkodót találni. Például a második ajtónál, ahol leginkább lehetőség volna az állva utazásra, ez a leszállni szándékozó utasoknak is problémát jelent.
Ezek a buszok Németországban kis hatótávolságú távolsági vonalakon közlekedtek, nem pedig helyi illetve helyközi járatokon, mint a Volánbusznál, így ott ezek a problémák kevésbé jelentkeztek, továbbá a váltók áttétele is ennek megfelelő. A helyi, helyközi forgalomban a gyakori lassú tempónak, illetve megállásoknak köszönhetően a motorok nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, valamint a tűző napon álló hatalmas üvegtáblákkal felszerelt kocsik sokkal jobban melegszenek, így a klímaberendezésnek is nagyobb teljesítményt kell leadnia, melyek miatt igen könnyen túlmelegedhetnek a motorok. Az elmúlt időszakban igen gyakori látvány volt, hogy a kocsik nyitott szellőző- és motortérajtókkal parkoltak, hogy a kiállások alatt a motortér könnyebben lehülhessen. A jelek szerint nem mindig bizonyult elegendőnek, ugyanakkor félő, hogy ha a vizsgálat után újra hasonló körülmények között állnak forgalomba a Neoplanok, a tűzesetek bármikor megismétlődhetnek, és semmi sem biztosítja azt, hogy nem utasokkal teli fog legközelebb valamelyik kigyulladni.
Az elmúlt 1,5 év tapasztalatai sajnos azt bizonyították, hogy a kocsik megvásárlása szerencsétlen döntésnek bizonyult, a hozzájuk fűzött reményeket nem váltották be, mind műszakilag, mind az utasok szempontból ezek a kocsik így lényegében alkalmatlanok a helyi, helyközi közlekedés bonyolítására.