Kisiklott az 1-es villamos – a BKV veszélyeztette az utasait
Péntek délután kisiklott az 1-es villamos egy olyan pályahiba következtében, amiről a BKV szakemberei két napja már tudtak, sőt, sebességkorlátozást is elrendeltek.

A szerelvény utolsó kocsija felfutott a szegélyre. Ha felborul, súlyos sérüléseket szenvednek az utasok., Budapest (forrás: VEKE)
A mai napon, péntek délután öt órakor, nem sokkal a 4-6-os villamosok szintén botrányos felsővezeték-szakítása után a Könyves Kálmán körúton, a Kőbányai úti aluljáróban kisiklott az 1-es villamos egyik szerelvénye. Személyi sérülés szerencsére nem történt, de a kisiklás következtében szerencsétlenebb helyzet is bekövetkezhetett volna.

A szerelvény utolsó kocsija felfutott a szegélyre. Ha felborul, súlyos sérüléseket szenvednek az utasok., Budapest (forrás: VEKE)
A baleset következtében a péntek délutáni csúcsidőben kellett leállítani a Hungária körúton közlekedő nagy forgalmú 1-es villamosvonal közlekedését, ezzel ismét komoly fennakadást okozva a budapesti közlekedésben. A villamosvonal délután öt órától késő estig egyáltalán nem tudott újraindulni, olyan súlyosan megrongálta a kisikló villamos a pályát.
A helyzet súlyosságát az adja, hogy a BKV szakszolgálata már a balesetet 2 nappal megelőzően, szerdán észlelte, hogy az 1-es villamos jelzett szakaszán, az aluljáróban Óbuda felé nyomtávbővülés történt. Ez azt jelenti, hogy a meleg hatására a sínek egymástól mért távolsága megnőtt.

Szerda délután kitűzték az 5km/h-s lassújelet a szakaszra. Ez azt jelenti, a vágány olyan rossz állapotú, hogy csak lépésben lehet haladni rajta. A pályaszolgálat akár azonnali vágányzárat is elrendelhetett volna. Nem tette, és a javításnak sem állt neki. A tábla kitűzése a legolcsóbb javítási módszer., Budapest (forrás: VEKE)
A BKV-nál a hiba és a balesetveszély elhárítása helyett a szokásos megoldást választották: 5 km/h-s sebességkorlátozást rendeltek el, ezt az Index internetes hírportálnak a BKV szóvivője is elismerte, hozzátéve, hogy ez „nem bizonyult elegendőnek”. A hiba kijavítása a rendelkezésre álló két nap, illetve két éjszaka alatt nem okozhatott volna gondot a BKV-nak, mégsem történt semmi.

1435 mm helyett 1581 mm. A BKV az Európában szokásosnál szélesebb abroncsokat használ a villamosain, költségcsökkentési okokból, így a kevésbé karbantartott, hibás pályákon is lehet közlekedni, lassújelek mellett. Ezen a pályaszakaszon speciális ragasztásos leerősítést használtak, valószínűleg a ragasztás eddig bírta. Borítékolható, hogy az egész pályaszakaszt újra kell építeni, amely teljes vágányzárral fog járni., Budapest (forrás: VEKE)

Ezt a leszorító csavart nem a kisiklott villamos tépte le a helyéről, hanem a hézag nélküli sínszál hőtágulása, illetve a villamosok elhaladásakor oldalra ható erők. A képen a technológia is jól látható: a hagyományosan csavarokkal leszorított alátétlemez alá egy gumialátétet tettek, és azt ragasztással rögzítették a vasbeton pályalemezhez. Egyenesben ez a szerkezet nem nagyon tud elmozdulni, az ívben viszont hatalmas erők hatnak, a két ragasztott tőcsavar nem tudta megakadályozni az oldalra elmozdulást., Budapest (forrás: VEKE)
A villamosvezetők péntek délután már észlelték, hogy az utasokkal teli háromkocsis szerelvények egy 1-2 centiméter széles részen, a vágány szélén egyensúlyoznak. Mégis, semmi nem történt, az utasok veszélyeztetése folytatódott, a javítás elmaradt. A felelőtlenségnek azonban ismét ára volt, bár szerencsére csak anyagi jellegű. Míg a javítás a kisiklás előtt csak rutinmunka lett volna, a kisiklást követően az infrastruktúra jelentősen megrongálódott, ráadásul az utasok a villamosok helyett meghosszabbodott menetidővel és más vonalakról elvont pótlóbuszokkal tudtak utazni egész délután és este.
A BKV-nál az utóbbi időben rendszeressé vált, hogy az infrastruktúra karbantartása helyett sebességkorlátozásokkal „javítanak”, ezzel lassítva a villamosközlekedést és rontva a szolgáltatási színvonalat, másrészt növelve a balesetveszélyt. Mindeközben a pályafenntartási szolgálat biztonsági okokra hivakozva nem engedte meg, hogy a metrópótló buszok a dugót kikerülve a villamosvágányon közlekedhessenek, pl. a Krisztina körúton.
A villamosközlekedésben bekövetkezett, kizárólag a BKV alkalmatlanságára visszavezethető pénteki zavarok (nagykörúti felsővezeték-szakítás, 1-es villamos kisiklása) jól bizonyítják: azonnali változás szükséges a közlekedési cég munkamoráljában, szervezeti fegyelmében és a karbantartás színvonalában, mivel a rendszeres fennakadások és az utasok általuk ismert, tudott és így szándékos veszélyeztetése tovább nem tolerálható.
