Fejlesztések Hatvanban, utazás a Talent motorvonattal
Július 20-án a sajtó nyilvánossága előtt adták át Hatvan vasútállomásának új utastájékoztató rendszerét, a korszerűsített állomási irányító berendezéseket, valamint a peronfigyelő kamerákat. A sajtó képviselőit Budapestről a MÁV még honosítás alatt álló Talent motorvonata szállította a helyszínre.
A nagy forgalmú hatvani vasútállomás utastájékoztató rendszere a hasonló nagyságú csomópontok rendszereivel ellentétben eddig nem esett át korszerűsítésen. Az élőszavas hangos tájékoztatás, valamint a fémtáblák rakosgatása a tegnapi napig hozzátartozott Hatvan hangulatához. Ezentúl azonban az utasok tájékozódását új vizuális és számítógéppel vezérelt hangos információs rendszer segíti. A peronokon kétoldalas LCD-táblákat, az állomás épületében pedig két darab ún. összesítő táblát helyeztek el. Az utasok ezentúl Rábai Balázs műsorvezető hangján keresztül értesülhetnek a vonatok érkezéséről és indulásáról – természetesen továbbra is megmarad a technikai lehetőség az élőszavas bemondásra. Ugyancsak e beruházás során a peronokra térfigyelő rendszert telepítettek, mely a vonatok és az utasok mozgását követve növeli a biztonságot. A beruházás összesen 98 millió forintból valósult meg.
A vasúttársaság az átadás apropóján megragadta a lehetőséget, hogy bemutassa a sajtó képviselőinek a Talent motorvonatok egy példányát, melynek magyar sorozatjele és pályaszáma BVbdpmot 5342 001 (eredeti, osztrák pályaszáma 4824 002). Ismert, hogy e járműből a társaság tíz darabot kíván forgalomba állítani a Budapest – Hatvan vasútvonalon. Addig azonban, míg végre az utasok is megismerhetik a motorkocsikat, a szakembereknek még sok feladatuk van. Ezek közül a legfontosabb, hogy megoldást kell találni a vonatbefolyásoló és a fékrendszer kapcsolatára, pontosabban előbbinek az utóbbitól történő függésére. Ennek megnyugtató megoldása nélkül a jármű biztonságos közlekedése nem garantálható. Szakmai körökben vita tárgyát képezi, vajon jó döntés volt-e egy ilyen kicsi, tízdarabos sorozat üzemeltetésére vállalkozni, hiszen ismeretes, hogy a kis járműsorozatok fenntartása fajlagosan drágább. Mások figyelmeztetni szoktak e sorozat Ausztriában bekövetkezett üzemzavaraira. A Talent motorvonat névleges legnagyobb sebessége 140 km/h, az utastér részben alacsonypadlós, légkondicionált (a sajtóbemutatón a berendezés odaútban nem működött megfelelően). A járműben 190 fix és 9 lehajtható ülés található, valamint egy darab, zárt rendszerű, mozgáskorlátozottak által is használható WC. Érdekesség a külső videó rendszer, mely ívben történő megálláskor is biztosítja a szerelvény áttekintését, növelve a biztonságot.
Gyakorlatilag hírverés nélkül, a hatvani utastájékoztató rendszer átadásánál és egy még forgalomba sem állt motorvonat útjánál sokkal jelentősebb esemény is történt a MÁV-nál 2006. június 30-án. A Déli pályaudvarról Nagykanizsára közlekedő 8504. számú vonatban először próbálhatták ki az utasok a DB-től vásárolt használt személykocsikat. Az ún. halberstadti kocsik beszerzéséről hosszas előkészítés után ez év tavaszán vált véglegessé a döntés, és az első járművek április 25-én meg is érkeztek az országba. Magyarországi forgalomba állításukhoz a korábbi cikkünkben már jelzett átalakításokat kell elvégezni. A munkálatok négy járműjavítóban folynak, az első öt kocsi június 29-én tett sikeres futópróbát, és másnap már munkába is állt. E cikk megírásáig az országba 140 használt német kocsi érkezett meg, ezek közül 21 kocsi átalakítása fejeződött be. Járművek Nagykanizsára lettek állomásítva (a későbbiekben Pécsre, esetleg Szombathelyre is kerül belőlük), a Balaton déli partján lehet velük találkozni. E járművek beszerzésének jelentőségét az adja, hogy nélkülük a MÁV rendkívüli módon elöregedett, rossz állapotú személykocsi-parkja már ebben az évben oly mértékben zsugorodott volna (a kényszerű selejtezések miatt), hogy a személyszállítási tevékenység ellátásához nem állt volna rendelkezésre a minimálisan szükséges járműállomány.

Még szoktalan a látvány: Halberstadti kocsik a balatoni gyorsvonaton, Déli pályudvar, Budapest (forrás: Böde Csaba)
