Metróépítésnek álcázott városrombolás folyik Budapesten
A 4-es metró állomásépítései miatt aránytalan mértékű forgalomkorlátozások léptek életbe és fognak életbe lépni Budapesten. A lezárásokkal kapcsolatban adtuk ki az alábbi sajtóközleményt.
A 4-es metró állomásainak építése miatt lezárták a Fehérvári utat, októbertől a Kálvin tér, januártól a Fővám tér és a Szabadság híd teljes lezárása következik. A hatalmas munkagödrök miatt több mint egy évre megbénul a 47-es, 49-es és a 2-es villamos, valamint a belvárosi buszok és a 83-as troli forgalma is, vagyis teljesen átjárhatatlanná válik a pesti belváros és már most is lehetetlen Dél-Budáról bejutni a központba.
A gödörásást nem a metróépítés teszi szükségessé, hiszen Budapesten már két metróvonalat sikerült úgy megépíteni, hogy a főbb tömegközlekedési eszközök forgalma közben végig fenntartható volt. A Blaha Lujza téri és az Astoria aluljárók építése közben évtizedekkel ezelőtt a villamosok, ideiglenes vágányokon ugyan, de lényegében zavartalanul közlekedtek. Számos hasonló példát hozhatnánk Európa nagyvárosaiból is. A metróépítés miatti lezárásokkal a BKV-DBR projektiroda célja csak az lehet, hogy minél nagyobb felfordulást okozva a jól működő felszíni tömegközlekedést ellehetetlenítse. Ez azt szolgálhatja, hogy a metró átadásakor a budapestiek már csak az évekig tartó tortúrára emlékezzenek, és ne az jusson eszükbe, hogy korábban átszállások nélkül gyorsabban juthattak el a belvárosba a felszíni járatokkal, mint az új, százmilliárdokba kerülő, de rossz és elavult tervek alapján épült metróval.
2002-ben mást sem hallottunk, mint hogy azért történik a metróhoz kapcsolódó felszíni rendezés, mert így nem kell majd a felújított részekhez ismét hozzányúlni a metróépítés során, most azonban a látványos gödörásásnak áldozatul esett a 3 éves villamospálya és rövidesen részben elbontják az építése óta meg sem nyitott Bocskai úti aluljárót is.
A dilettáns szervezésnek a nagy forgalmú 7-es buszok is áldozatul estek: nem tudnak a belső Bartók Béla úton fölhajtani a villamospályán kialakított buszsávjukra, így a dugóban vesztegelnek.
A DBR irodától elvárható volna, hogy legalább a saját honlapját tanulmányozza (http://www.metro4.hu/hogyanepul.php), ahol ábrákon és szövegesen mutatják be azt a közismert és Európában is alkalmazott módszert, mellyel a metróállomások födémszerkezetét a közúti és a villamosforgalom folyamatos fenntartásával, félpályás útlezárásokkal lehet megépíteni.
Elvárható, hogy egy négyszázmilliárdos beruházás keretében indokolatlanul ne lehetetlenítsék el a felszíni közlekedést, és ne rombolják le a 3 éve felújított utakat és villamospályákat. Ezért kérjük a városvezetést, hogy a Fehérvári út villamosforgalmát mihamarabb állítsa vissza; ha ez a kiásott gödör felett már nem is lehetséges, akkor a környező utcákban ideiglenes villamosvágányok telepítésével – ahogy ezt Európa bármely normálisan működő városában is tennék. A Kálvin téri és Fővám téri építkezés terveinek átdolgozása szintén elkerülhetetlen: a belvárosi villamosvonalak hosszú hónapokra történő leállítása nem indokolt.
Mivel a fővárosiak számára a közlekedés lehetőségét a metróépítés idején is biztosítani kell, a tömegközlekedés fenntartásának szükségességét a városvezetés nem hagyhatja figyelmen kívül!