Pozsonyi kirándulás 2. rész
A kirándulás második része, utazás a nosztalgiavillamossal.

A sétálóutcában továbbra is megmarad a villamos, frissen készült az új díszburkolat és az új felsővezeték-rendszer., Obchodná ulica, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)
A főműhely, valamint a Jurajov Dvor villamosremíz egybefüggő komplexumot alkot Trnávka-val, így már a telepen belül átszállhattunk másik különjáratunkra, a nosztalgiavillamosra. A szerelvény motorkocsija 1958-ban, pótkocsija 1954-ben készült a főműhelyben, a korábbi SGP-pótkocsik tervrajzainak felhasználásával, felújításuk 1988-ban, illetve 2003-ban történt. A remíztől elindulva előbb a Nové Mesto pályaudvarnál található hurokban álltunk meg, majd a főpályaudvar előtt iktattunk be egy rövidebb szünetet.

A lehető legkényelmesebb átszállási lehetőség: különtrolink a különvillamosunk mellett, Jurajov dvor kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

A Nové Mesto pályaudvar előtti hurok. A belső vágányon még felfedezhető annak a programnak az emléke, amelynek alapján – Liberec-hez hasonlóan – az 1000 mm nyomtávolságú hálózatot 1435 mm-re akarták átépíteni. Számos hurokban, kanyarban és aljon lehet még ennek nyomát látni, de a megvalósításról már régóta letettek., Nové Mesto, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

Harmadik sínek mindenütt. A normálnyomtávra áttérés terve miatt a felújításokat csak így engedték elvégezni. Az indoklás szerint azért kell áttérni, mert a nehéz Tátra kocsik nagyon igénybe veszik a méternyomtávú íveket. A projekt egyelőre leállt, de az al- és felépítmény sok helyen, kocsiszínekben is kiépült, így elvileg bármikor folytatható. A Tátrákon csak forgóvázat kell cserélni…, Vajnorská – Tomásikova sarok (Nové Mesto), Pozsony (forrás: Friedl Ferenc)
Mivel a trolibuszozás során jelentős késésre tettünk szert, így a villamosozás útvonalán rövidítettünk egy kicsit, de még így is számos érdekes hely maradt az útvonal mentén: a rádió fordított piramisra emlékeztető épülete, az ebben az évben igen ízlésesen felújított Obchodná utca, mely már korábban is sétálóutca volt, most azonban díszburkolatot is kapott, valamint a vágányok fölött 150 mm2-es munkavezetéket is – Budapesthez hasonlóan, de teljesen másfajta felfüggesztési elemekkel, melyek műszakilag sokkal meggyőzőbbnek tűnnek a budapesti megoldásoknál. További látványosságként szolgáltak a széthúzott váltók, a Vár alatti alagútban 1983-ban megnyitott villamosvonal, valamint a belvárosban a Nemzeti Színház előtt tartott fotómegállás is.

A sétálóutcában továbbra is megmarad a villamos, frissen készült az új díszburkolat és az új felsővezeték-rendszer., Obchodná ulica, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

Félreállás, el kell engednünk a mögöttünk érkező forgalmi kocsit, addig is megcsodálhatjuk a nosztalgiaszerelvényt a napfényben. A legnagyobb természetességgel vezetik a villamosvonalakat a sétálóövezetben. Vajon melyik magyar városban számít ez eretnekségnek?, Hurbanovo námestie, Pozsony (forrás: Hajtó Bálint)

A vastag, 150 kvadrátos vezetékek befogása a függesztőelemekbe váltó felett. Pofonegyszerű, mégis üzembiztos megoldás. A budapesti Nagykörúton nem ilyet alkalmaztak, tépett is már le áramszedőt., Obchodná ulica, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

Széthúzott váltó, sétálóutca díszburkolatában. Ez így rögtön három olyan paraméter, amely a magyar közlekedési tervező szakma számára – egy bizonyos városban – tabu., Obchodná ulica – Hurbanovo námestie, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)

A ferdén elvágott sínszálak lehetővé teszik, hogy a váltókat nagy zajjal, kosszal és felfordulással járó útfelbontások nélkül cseréljék. A pozsonyi hálózatot igyekeznek karbantartásbarát módon kiépíteni. És azután igyekeznek karban is tartani, szerény lehetőségeik ellenére. Az összehasonlítást egyes magyar városokkal ismét meghagyjuk a kedves olvasóknak., Kamenné namestie, Pozsony (forrás: Dorner Lajos)
Az utolsó úticél a másik villamos-járműtelep, Krasòany volt, ahol az összes többi régi villamost kiállították egymás mellé a VEKE látogatásának tiszteletére, és azokkal a telepen belül utazni is lehetett. Az egykori koronázóvárosban 1895 óta járnak villamosok, de a legrégebbi megőrzött kocsi a megnyitáshoz képest 15 évvel fiatalabb: a 104. pályaszámú motorkocsi 1910-ben készült a Ganz-gyárban, eredetileg pótkocsiként, majd 1928-ban Siemens-villamosberendezést kapott. A nosztalgia-járműparkban ezen kívül helyet kapott az 1937-ben a helyi főműhelyben épült 18. psz motorkocsi és egy T2-es motorkocsi is.

A 18. psz. motorkocsit a 38-ashoz hasonlóan Brno-ból hozták vissza, ahol a normálnyomközű cseh járművek mindig is elsőbbséget élveztek… , Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)

Ez a régi Skoda 706 típusú autóbusz is a Pozsonyi Közlekedési Vállalat gyűjteményének része. A VEKE természetesen ezt is kipróbálhatta., Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: Dobronyi Tamás)
A villamosüzem mai járműparkja a cseh városokban megszokott változatosságot mutatja: T3 (137 db), K2 (37 db) és T6A5 (58 db), a legkülönfélébb modernizálási formákban, néhol csak az elektronikus kijelzőket és tirisztoros hajtást beépítve, néhol viszont a kocsiszekrény elejét és végét, valamint az ajtókat is kicserélve.

Az első nagy modernizációt kapott T3-asok és K2-eseket lengőajtókkal is felszerelték, majd a további járműveket ráncajtókkal újították fel. Az ilyen modernizációban számos lehetőség rejlik még, Brno-ban például több K2-est kiegészítették egy alacsonypadlós középrésszel is., Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)
A jól sikerült nap során láthattuk, hogy a törekvés és a jó szándék útját nem mindig állhatja el a gazdasági helyzet, hogy kevés pénzből is lehet jó megoldásokat találni, valamint olyan újításokat bevezetni, amelyek csak előnyösek lehetnek a vállalat megítélésében (mint például a kerékpárszállító kirándulóbusz vagy az időarányos jegyrendszer). S azt is, hogy a közlekedés iránt érdeklődők igényeit is ki lehet elégíteni szíves vendéglátással és megfelelő különmenetekkel, anélkül, hogy az igények útjába állnánk.
Ezúton is szeretnénk kifejezni köszönetünket a Pozsonyi Közlekedési Vállalat dolgozóinak, akik az út során mindvégig rendelkezésünkre álltak: Haver Lászlónak a szakmai kíséretért, járművezetőnknek Peter Pankrácnak, aki minden fotómegállásra és beállásra vonatkozó kérésünket teljesítette, s mindenek előtt Karol Kajdinak, aki már a szervezésben is nagy segítségünkre volt, s az út zavartalan menetét mindvégig biztosította.

Kísérőink az út során: Haver László, Peter Pankrác és Karol Kajdi – Köszönjük!, Krasòany kocsiszín, Pozsony (forrás: dr. Sinka Péter)
