Portré, állomás, Pusztaszabolcs (forrás: Dorner Lajos)
2006. december 18-án mutatták be hivatalosan is az első példányt a MÁV budapesti elővárosi vasúti szolgáltatása részére Svájcban, a Stadler bussnangi gyárában készülő 30 Stadler Flirt villamos motorvonatból. A tenderen győztes konzorcium magyar tagja, a Ganz Transelektro időközben csődbe ment, így a svájci gyártó a magyar részesedést is átvállalva, egyedül szállít.
A Keleti pályaudvarról induló különvonat fedélzetén máris megvendégelték a meghívottakat, az első úticél Székesfehérvár volt.
Az első MÁV Flirt – hivatalos nevén 5341 001 – indulásra készen a Keleti pályaudvaron, Keleti pályaudvar, Budapest (forrás: Vitézy Dávid)
Érkezés Székesfehérvárra, pályaudvar, Székesfehérvár (forrás: Vitézy Dávid)
A nagy panoráma ablakok mögötti ideiglenes asztalokról már elfogytak az étkek és a lélekmelegítők. Figyeljük meg a bepárásodott ajtókat. Az üvegfelületeken még nincs karcolásvédő fólia. Pedig kelleni fog, sajnos., pályaudvar, Székesfehérvár (forrás: Vitézy Dávid)
A Flirt vezetőállása. Könnyen áttekinthető, ergonomikus munkakörnyezet., pályaudvar, Székesfehérvár (forrás: Vitézy Dávid)
Bejárat a többcélú térbe. Szükség esetére a két oldalra egy-egy kerekesszék-lift is rendelkezésre áll., pályaudvar, Székesfehérvár (forrás: Vitézy Dávid)
A Flirt utastere. A vonat két végén található meghajtott forgóvázak felett emelt a padló, itt lépcső található, a csuklóknál, a futó Jacobs forgóvázak felett viszont rámpán lehet közlekedni egyik modulból a másikba. Az ülések még nem a véglegesek, ezek még a svájci kivitelhez tartoznak, a MÁV másmilyet rendelt. Reméljük, ezeknél nem lesznek rosszabbak., pályaudvar, Székesfehérvár (forrás: Vitézy Dávid)
Devecz Miklós, a MÁV személyszállítási főigazgatója és Dorner Lajos, egyesületünk alelnöke a Flirt-ről és az ütemes menetrend kérdéseiről beszélget., pályaudvar, Székesfehérvár (forrás: Vitézy Dávid)
Balról jobbra: Devecz Miklós, a MÁV Személyszállítási főigazgatója, Warvasovszky Tihamér, Székesfehérvár polgármestere és Peter Jenelten, a Stadler vezérigazgató-helyettese a székesfehérvári sajtótájékoztatón., Székesfehérvár (forrás: Dorner Lajos)
Székesfehérvárott újabb fontos bejelentésre készültek, a jelenlévők azonban – kissé csalódottan – inkább lebegtetésről és óhajokról hallhattak a sajtótájékoztatón. A Stadler zöld mezős beruházás keretében gyártóbázist szeretne létesíteni Magyarországon, melyhez a sóstói ipari parkban talált megfelelő területet (a másik jelölt Szolnok volt). A gyár felépítését azonban a MÁV második 30 darabos opciójának lehívásához, illetve kormányzati foglalkoztatási támogatásokhoz szeretnék kötni. A munkaügyi minisztérium részéről a képzési támogatást meg is ígérték, de csak ha elindul a beruházás. A MÁV pedig kifejtette, az opció lehívása ugyan szerepel a tervei között, ám előbb szeretné látni, beválnak-e a vásárolt szerelvények. A patthelyzetet a sajtótájékoztatón nem sikerült feloldani.
A gyártóbázison a későbbiekben Magyarország számára készülő járművek végszerelését, a meglévők esedékes nagyjavítását végeznék, illetve alumínium kocsitesteket gyártanának a cégcsoport többi gyára számára.
Felmerült, hogy a megrendelt négy kocsis vonatok kevésnek bizonyulhatnak az elővárosi forgalomban, valószínűleg többet kellene csatolt üzemben közlekedniük, mint magukban. A sajtótájékoztatón elhangzott, a MÁV fontolgatja az opció lehívás kapcsán, illetve akár külön beszerzés keretében is további betétkocsik megrendelését (mivel ilyet csak az eredeti gyártótól lehet rendelni, egyszerűsített közbeszerzési eljárás keretében), mellyel hat részes vonatok alakíthatók ki. A Stadler vállalja a szállítást, ám a megnövekedett terhelés miatt megváltozó műszaki paraméterekről nem sikerült információt szerezni. A Flirt kiváló gyorsulási paraméterekkel rendelkezik, ezt feltehetően komolyan rontaná, ha egyharmaddal megnövelnénk a terhelést. Gondot okozhat a meghajtott/futó tengelyek ez esetben elég rossz aránya is (4/10 helyett 4/14).
Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. vezérigazgatója, Székesfehérvár (forrás: Dorner Lajos)
Székesfehérvárról autóbusszal szállították az érdeklődőket Pusztaszabolcsra, a karbantartóbázis alapkőletételére. A helyszínen hideg és sár fogadta a vendégeket, valamint alacsony készültségi szint, de az ígéretek szerint tartani fogják a határidőt.
A csarnokban két aknás vágány lesz, egy csoportemelő, egy padló alatti kerékeszterga és itt kap helyet a mosóberendezés is. A 30 Flirt kevés ahhoz, hogy az bázis teljes kihasználtsággal tudjon működni (ez legfőképpen a drága kerékesztergára igaz), tervezésekor eleve számoltak a második 30 darabos opció lehívásával. A járművek fordáját úgy szervezik, hogy mindig adott időközönként kerüljenek Pusztaszabolcsra, így minél kevesebbet hiányozzanak a forgalomból. Azaz teljes lesz a körforgás, az egyes vonalaknak nem lesznek fix beosztott járművei.
Az üzemcsarnok a négy kocsis vonatok befogadására készül. Ha hosszabb, hat kocsis Flirtök is lesznek, azok fogadására Pusztaszabolcs nem lesz alkalmas, ezért azokat csak a reménybeli székesfehérvári üzemben lehet majd karbantartani.
A pusztaszabolcsi Flirt karbantartóbázis építése. A tenderkiírásban a MÁV előírta a helyszínt. A régi épület vázát kiegészítik és tőle jobbra egy új csarnokot is felhúznak., állomás, Pusztaszabolcs (forrás: Dorner Lajos)
Czompó István, Pusztaszabolcs polgármestere és Jürg Gygax, a Stadler nemzetközi vezérigazgató-helyettese köszöntötték az egybegyűlteket, majd aláírták az alapításról szóló iratot. A 6500 lakosú vasutas településnek nagyon kell az üzem, az építési hatóság nem is kötött bele semmibe az engedélyezéskor., állomás, Pusztaszabolcs (forrás: Dorner Lajos)
Szabó Zoltán, a Stadler Magyarország Vasúti Karbantartó Kft. igazgatója elhelyezi az alapító iratot, egy svájci és egy magyar újságot, valamint a Stadler és Pusztaszabolcs település jelvényeit tartalmazó fémhengert az alapkőben. Azután saját kezűleg betonozta be, még a kézjegyét is belenyomta a csípős hideg ellenére vidám hangulatú ünnepségen. , állomás, Pusztaszabolcs (forrás: Dorner Lajos)
A két aknás vágány helyét készítik a csarnokban. Az átadás határideje 2007. március 28., ami igen közelinek tűnik. Az ünnepek alatt is dolgozniuk kell a kivitelezőknek., állomás, Pusztaszabolcs (forrás: Dorner Lajos)
A Flirt motorvonatok három elővárosi vonalon közlekednek majd menetrendszerűen:
1: Budapest-Tatabánya
30: Budapest-Székesfehérvár
40: Budapest-Pusztaszabolcs
között. Honállomásuk Budapest Déli pályaudvar lesz.
A vonalak állapota igen eltérő. A hegyeshalmi vonalon ugyan emelték a pályasebességet szakaszonként 140-160 km/h-ra, a vonal teljes átépítése azonban nem történt meg. A székesfehérvári vonal állapota a Velencei-tó mellett kritikus, az állomások pedig elavultak. A legeslegrosszabb állapotban mégis Székesfehérvár állomás vágányhálózata van, közel a járhatatlanhoz. A pusztaszabolcsi vonal nagyrészt jól járható, 100-120 km/h sebességgel (bár a Flirt eleje bizony szitált a pályán, ami nem a kiváló állapotot bizonyítja), kivéve Érd és Százhalombatta állomásokat, melyeken lassúmenetben lehet csak átjutni. Az állomási kiszolgáló létesítményekhez, épületekhez évtizedek óta nem nyúltak hozzá. Az utóbbi két vonal mentén elhelyezkedő, Budapesttől Érd felsőig, illetve Érd alsóig található megállóhelyek kialakítása, modernizálása jelenleg is folyik. A peronépítéseknél azonban nem sikerült tartani az egységességet, a Flirt tesztelésekor nem volt két olyan megállóhely, ahol egyforma magasra sikeredett volna a peronmagasság…
Pusztaszabolcs sivár állomásépülete. Nem ártana felújítani, vagy akár újat építeni helyette., állomás, Pusztaszabolcs (forrás: Dorner Lajos)
A beérkezett elővárosi vonat utasai a Bézével utazhatnak tovább Dunaújvárosba. Az ígéret szerint a Flirt egyedül is megoldhatja majd ezt a feladatot., állomás, Pusztaszabolcs (forrás: Dorner Lajos)
Portré, állomás, Pusztaszabolcs (forrás: Dorner Lajos)
Modern vonat elavult, lepusztult állomáson, állomás, Pusztaszabolcs (forrás: Dorner Lajos)
Óriási a kontraszt. Ideje lenne az infrastruktúra színvonalát elkezdeni felemelni az érkező járművek színvonalára., állomás, Pusztaszabolcs (forrás: Dorner Lajos)
A csuklórész és a rámpa. Az üléseket itt még nem szerelték be., állomás, Pusztaszabolcs (forrás: Dorner Lajos)
A kerékpárosok és a kerekesszékesek által is használható többcélú tér, lecsapható ülésekkel, valamint a vizesblokk. , állomás, Pusztaszabolcs (forrás: Dorner Lajos)
A rozsdamentes acélból és műanyagokból készült vizesblokk kerekesszékesek számára is jól használható., állomás, Pusztaszabolcs (forrás: Dorner Lajos)
Amikor utasok, csomagok is vannak az utastérben, akkor is barátságos, jól sikerült az arányokat eltalálni. Telefonálni könnyű, a zajszint nagyon alacsony., állomás, Ercsi (forrás: Dorner Lajos)
A vonaton a Stadler négy szakembere is laptopokkal felszerelkezve mérte a jármű minden paraméterét. Márciusig még zajlanak a futáspróbák., Ercsi (forrás: Dorner Lajos)
A mozdonyvezető bal oldalán a kommunikációs pult található. Felül a többcélú GSM-R rádió, alul a Vultron utastájékoztató kezelőpanelje. , állomás, Százhalombatta (forrás: Dorner Lajos)
A menterend digitális változata a bal oldali LCD kijelzőn. Minden információ elérhető, nem kell többé papírozni. (forrás: Dorner Lajos)
Ez a képernyő még nem lett “magyarítva”, de hamarosan a vonat minden szoftvere megtanul magyarul. A két LCD panel egymás melegtartaléka, az információk bármelyikre kérhetők. Arra a valószínűtlen esetre, ha mindkét képernyő elromlana, a legszükségesebb analóg műszerek, gombok és visszajelzők megtalálhatók a műszerfalon. (forrás: Dorner Lajos)
120 tonna ez is, az is… a Flirt mégis sokkal kevesebbet fogyaszt a Gigantnál, annyit fogyaszt teljes terheléssel, mint a nagy villanymozdony gépmenetben. Persze, nem is kell óriás tehervonatokat cipelnie, és vissza is tud táplálni fékezéskor. (forrás: Dorner Lajos)
A Flirt megtapasztalhatta, mi vár rá a “nagy magyar valóságban”. Egy másfél méteres vascső és egy méretes kő volt a sínszálra helyezve a nagytétényi sorompó után. Elütöttük az akadályt, esély sem volt megállni. A Stadler technikusai sérüléseket keresnek, Campona, Budapest (forrás: Dorner Lajos)
A kő éppen csak át tudott bújni a pályakotró alatt és megrongálta az EVM-120 (emelt, 160 km/h sebességre is alkalmas) vonatbefolyásoló tekercseit. A védőkeret megakadályozta az üzemképtelenséget, de 160 km/h sebességnél ez a védelem nem lesz elegendő, Campona, Budapest (forrás: Dorner Lajos)
Korszakok. Még egy ideig láthatóak együtt., Keleti pályaudvar, Budapest (forrás: Dorner Lajos)
A LED-es fényszóró helyzetjelző üzemmódban. Ez is bepárásodott…, Keleti pályaudvar, Budapest (forrás: Dorner Lajos)
… mint ahogy a homlokkijelző is. Menet közben a mozdonyvezető is néha alig látott ki. Ez a hiba még megoldásra vár., Keleti pályaudvar, Budapest (forrás: Dorner Lajos)
Flirt a Keletiben, Keleti pályaudvar, Budapest (forrás: Dorner Lajos)
A futópróbák, az engedélyezési eljárás 2007. márciusáig tart. Addig sok helyen találkozhatunk az új szerzeménnyel. A cikket két napfényes képpel zárjuk a Déli pályaudvarról.
, Déli pályaudvar, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)
, Déli pályaudvar, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)